Secvenţe filmate de Brâncuşi şi muzică live de Wojtek Kiwer, la finisajul expoziţiei „Brâncuşi. Sculptând cu lumina”

Expoziţia „Brâncuşi. Sculptând cu lumina”, curatoriată de Doina Lemny în colaborare cu Karolina Wójcik şi găzduită de Centrul Internaţional pentru Cultură în perioada 27 septembrie – 14 decembrie, s-a încheiat la Cracovia.

Finisajul a inclus un weekend întreg de evenimente, care a demarat sâmbătă, 13 decembrie, cu proiecţia unor secvenţe filmate de Constantin Brâncuşi în perioada 1923-1939, acompaniate de un univers sonor creat de muzicianul Wojtek Kiwer. Proiecţia a permis publicului să intre în atmosfera studioului parizian, să-l „întâlnească” pe artist în diverse ipostaze sociale, dar şi să-i descifreze procesul de creaţie, în special cel al construcţiei ansamblului de la Târgu Jiu. Dialogul sonor cu aceste imagini a avut ca surse de inspiraţie muzica pe care o asculta Constantin Brâncuşi în atelierul său, păstrată în arhivele Centrului Pompidou, dar şi coloana sonoră a expoziţiei, operă a compozitoarei cracoviene Justyna Stasiowska.

Seria de evenimente a continuat cu tururi ghidate realizate de patru artişti vizuali cracovieni incluşi în expoziţie – Bogusław Bachorczyk, Maciek Bernaś, Bartek Buczek, Michał Sroka – de curatoarea poloneză Karolina Wójcik, precum şi cu un performance intitulat „They took wood from the forest and became sculptures” în care Bogusław Bachorczyk a detaliat modul în care practica sa artistică a fost inspirată de sculptorul român.

Brâncuşi, în dialog cu artişti polonezi contemporani

Vernisată la 26 septembrie 2025, expoziţia a adus o perspectivă nouă de înţelegere a operei brâncuşiene, reunind în premieră în Polonia o selecţie de fotografii originale de Brâncuşi aflate în trei colecţii private prestigioase – David Grob, Bruce Silverstein New York şi Christian Reyntjens. Sub direcţia curatorială a Doinei Lemny, reputată specialistă în opera lui Brâncuşi, parcursul expoziţional a inclus o selecţie rară de lucrări care ilustrează modul în care Brâncuşi a transformat fotografia dintr-un instrument de documentare într-o formă de expresie artistică, explorând relaţia dintre lumină, umbră şi esenţa formei. Un aspect inedit al acestei expoziţii a fost punerea în dialog a operei brâncuşiene cu creaţii ale unor artişti contemporani – Bogusław Bachorczyk, Maciek Bernaś, Bartek Buczek, Michał Sroka, Justyna Stasiowska şi Bogdan Achimescu, artist româno-polonez şi profesor la Academia de Arte Frumoase din Cracovia.

„Cu timpul, fotografia a devenit pentru Brâncuşi aproape o a doua natură: stăpânind arta fotografică, el a adoptat-o ca o oglindă a propriilor sculpturi şi a propriei persoane reflectată în creaţia sa. Fotografiile lui Brâncuşi, uneori „floues, sur ou sou-sexposées, rayées et tachées” (neclare, sub sau supraexpuse, zgâriate şi pătate) cum le analiza Man Ray ca un adevărat profesionist, îl reprezentau perfect pe artist şi intenţiile sale. Ele au provocat artiştilor polonezi care au intrat în dialog cu sculptorul român pentru această expoziţie curiozitate şi un motiv de reflectare care le-a stimulat creativitatea”, precizează Doina Lemny.

„Am venit să vizităm Cracovia şi l-am vizitat pe Brâncuşi”

Această juxtapunere a stârnit interesul a peste 5 000 de vizitatori, care au (re)descoperit apartenenţa lui Brâncuşi la spaţiul cultural românesc şi, prin extensie, al Europei Centrale, a cărei coloană vertebrală este lanţul carpatic, motiv care traversează discursul curatorial.

Pe lângă recenziile apărute în reviste sau secţiuni dedicate de artă contemporană –„Contemporary Lynx”, „Vogue Polska”, „Szum” – şi preluări în publicaţiile de actualitate – televiziunea şi radioul publice, „Gazeta Wyborcza” etc. – , un document aparte îl reprezintă cartea de impresii. Membrii publicului s-au arătat fascinaţi de această dimensiune mai puţin cunoscută a operei lui Brâncuşi, printre aceştia aflându-se şi numeroşi români, care fie au vizitat întâmplător Cracovia şi au fost întâmpinaţi de Brâncuşi în inima oraşului – „am venit să vizităm Cracovia şi l-am vizitat pe Brâncuşi” -, fie au călătorit special pentru a vedea această expoziţie inedită.

Impactul expoziţiei, amplificat de evenimente conexe şi catalog

Impactul expoziţiei a fost amplificat de un bogat program de evenimente conexe, care au avut opera lui Brâncuşi ca punct de plecare pentru o incursiune aprofundată în cultura română: 30 de prelegeri, ateliere, tururi ghidate tematice sau accesibilizate pentru un public cu nevoi diverse, întâlniri cu artişti, proiecţii de film şi performance.

Printre aceste manifestări s-au numărat: discuţia dintre Doina Lemny şi David Grob, unul dintre cei mai importanţi colecţionari de fotografii realizate de Brâncuşi, moderată de jurnalista Radio Kraków Justyna Nowicka (27 septembrie); degustarea şi prezentarea de vinuri româneşti susţinută de somelierul Alex Casianov (28 septembrie); atelierul inedit de arhitectură intitulat „Natura organică a obiectelor neînsufleţite” (8 octombrie); turul ghidat oferit de istoricul şi criticul de artă Erwin Kessler, directorul Muzeului Naţional de Artă al României (21 octombrie); atelierul de desen – performance susţinut de artistul Bogdan Achimescu (23 noiembrie). Acestora li s-au adăugat proiecţii de film, precum cea a documentarului „În căutarea tatălui pierdut” (r. Ionuţ Teianu, 2016) despre destinul unicului fiu al sculptorului, John Brâncuşi.

Expoziţia „Brâncuşi. Sculptând cu lumina” este însoţită de un catalog în care Doina Lemny explică evoluţia artei fotografice în contextul întregii creaţii brâncuşiene şi în care sunt reproduse fotografiile originale expuse, precum şi imagini semnate de fotograful Ion Miclea cu ansamblul monumental de la Târgu-Jiu.

Expoziţia a făcut parte din Sezonul Cultural România-Polonia 2024-2025, cel mai amplu program de diplomaţie culturală derulat de statul român în Polonia, în perioada iunie 2024 – decembrie 2025, care a inclus peste 300 de evenimente derulate în 13 oraşe poloneze, la care au participat direct peste 150.000 de persoane.

Sezonul Cultural România-Polonia 2024-2025 a fost organizat de Ministerul Culturii şi Institutul Cultural Român, prin reprezentanţa sa de la Varşovia, pentru partea română, respectiv Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional şi Institutul „Adam Mickiewicz”, în parteneriat cu Institutul Polonez din Bucureşti, pentru partea polonă.

Atletism: Campionul olimpic Letsile Tebogo din Botswana mărturiseşte că a primit trei oferte pentru a-şi schimba naţionalitatea sportivă

Percheziţii în Bucureşti şi în judeţul Buzău, la persoane cercetate pentru evaziune fiscală, fals în înscrisuri sub semnătură privată şi înşelăciune / Prejudiciu de aproape un milion de lei