Sezonul România-Polonia: Expoziţia unică de stampe de Mizuno Toshikata la Muzeul de Artă şi Tehnologie Japoneză din Cracovia

Știri de azi | Sezonul România-Polonia: Expoziţia unică de stampe de Mizuno Toshikata la Muzeul de Artă şi Tehnologie Japoneză din Cracovia - Știri de azi |
#image_title

O expoziţie de stampe realizată de Mizuno Toshikata, după un concept curatorial semnat de Ioan Paul Colta şi Joanna Haba, va fi deschisă la Muzeul de Artă şi Tehnică Japoneză „Manggha” din Cracovia. Expoziţia este organizată în cadrul Sezonului Cultural România-Polonia 2024-2025.

Parte a Sezonului Cultural România – Polonia 2024-2025, retrospectiva va fi inaugurată în data de 16 septembrie şi va putea fi vizitată până la 16 noiembrie.

Acest nou proiect polono-românesc este cea mai importantă retrospectivă dedicată artistului japonez în afara Japoniei, prima având loc în 2016 la Muzeul Memorial Ōta din Tokio, potrivit ICR.

Majoritatea lucrărilor provin din Colecţia Raymond Milewski, în continuă creştere, precum şi din colecţiile Adrian Ciceu şi Ioan Paul Colta. De altfel, apreciatul specialist român în artă japoneză este invitat pentru a doua oară să curatorieze o expoziţie la Muzeul „Manggha”. Prima colaborare între muzeul cracovian şi dr. Ioan Paul Colta a avut loc în 2021, cu ocazia retrospectivei „Ohara Koson. Gravuri din colecţia lui Adrian Ciceu”, un omagiu adus regretatului muzician român stabilit la Berlin.

În selecţia expoziţiei se regăsesc cele mai importante lucrări care definesc cariera artistică a lui Mizuno Toshikata, succesorul maestrului Tsukioka Yoshitoshi (1839-1892) şi continuator al tradiţiei de tipografie a şcolii Utagawa. Imprimarea sau tipărirea stampelor cu ajutorul plăcilor de lemn este un stil de imprimare în relief, în care artiştii folosesc plăci de lemn sculptate pentru a imprima desene pe materiale textile sau pe hârtie. Apariţia presei de tipar şi a altor tehnologii de copiere au determinat în cele din urmă renunţarea la imprimarea stampelor cu ajutorul plăcilor de lemn.

Mizuno Toshikata a fost unul dintre cei mai importanţi artişti în proiectarea de stampe cu tematică istorică, continuând tradiţia începută de predecesorii săi, Utagawa Kuniyoshi şi Tsukioka Yoshitoshi. El a conceput nenumărate triptice în care se evocă trecutul glorios al Japoniei, într-un moment în care autorităţile de la Tokio doreau să-i facă pe cetăţenii acestei ţări mândri de propria cultură şi naţiune.

În timpul Primului Război Sino-Japonez (1894-1895), Mizuno Toshikata a conceput numeroase compoziţii spectaculoase care au surprins momente semnificative din timpul conflagraţiei, acaparând imaginaţia unui public încântat de seria impresionantă de victorii obţinute de armata japoneză împotriva Chinei.

În viziunea co-curatorului Ioan Paul Colta, expoziţia va fi structurată în patru secţiuni principale: grafică istorică, stampe dedicate războiului sino-japonez, stampe care înfăţişează frumuseţea femeilor japoneze şi kuchi-e – stampe colorate, amplasate pe frontispiciul cărţilor sau revistelor.

Ioan Paul Colta este curator şi restaurator de pictură la Complexul Muzeal Arad, cu un doctorat în arta japoneză obţinut la Universitatea de Vest din Timişoara. Este membru ICOM (Consiliul Internaţional al Muzeelor) şi UAP România. Desfăşoară o activitate intensă de curator de expoziţii în ţară şi străinătate, participă constant la simpozioane şi conferinţe ştiinţifice internaţionale pe teme de conservare şi artă japoneză, este autorul a numeroase publicaţii şi cataloage de expoziţii, dedicate majoritar stampelor japoneze, dar şi altor forme artistice. În 2017, a obţinut un grant de cercetare în arta japoneză Ukiyo-e, acordat de Ōta Memorial Museum din Tokio, iar în 2018 a beneficiat de Ishibashi Fellowship la University of East din Marea Britanie.

Muzeul de Artă şi Tehnică Japoneză „Manggha” din Cracovia a luat naştere la iniţiativa regizorului Andrzej Wajda, după câştigarea Premiului Kyoto, cea mai prestigioasă distincţie oferită în Japonia unor artişti, oameni de ştiinţă cu realizări remarcabile, creat în colaborare cu Fundaţia Nobel. Regizorul polonez, alături de soţia sa, scenografa Krystyna Zachwatowicz-Wajda, au decis să ofere suma de 350.000 de dolari primită odată cu premiul pentru a construi un spaţiu de prezentare şi popularizare a impresionantei colecţii de artă japoneză a lui Feliks „Manggha” Jasieński (peste 15.000 de gravuri şi artefacte). Muzeul Manggha este unicul centru dedicat exclusiv promovării artei japoneze din Europa Centrală şi de Est.

Colaborarea la acest proiect excepţional nu doar pune în valoare expertiza românească în domeniu, ci subliniază şi filosofia pe care este construit Sezonul Cultural bilateral româno-polonez: construirea unor relaţii trainice între artişti, profesionişti şi instituţii din ambele ţări, care să fie fructificate pe termen lung, după încheierea celor 18 luni de Sezon.

Sezonul Cultural România-Polonia 2024-2025 este organizat de Ministerul Culturii din România şi Institutul Cultural Român, prin reprezentanţa sa de la Varşovia, din partea română, şi de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional şi Institutul Adam Mickiewicz, în colaborare cu Institutul Polonez din Bucureşti, din partea poloneză.

Știri de azi | Formula 1: Şase curse sprint şi în calendarul din 2026 - Știri de azi |

Formula 1: Şase curse sprint şi în calendarul din 2026