Sfârșitul gazului rusesc prin Ucraina după o jumătate de secol. Singura ‘rută’ care rămâne deschisă, primele efecte de piață și estimări

Ambele părți au confirmat închiderea miercuri după expirarea acordului de tranzit de bază. Și asta practic înseamnă că țările din Europa Centrală care se bazează pe fluxuri vor fi forțate să-și aprovizioneze gaze naturale mai scumpe în altă parte, exacerbând presiunea asupra aprovizionării, deoarece regiunea epuizează stocarea de iarnă cu cel mai rapid ritm din ultimii ani.

Și această rută specială poate reprezenta doar 5% din nevoile Europei, dar soldurile sunt încă fragile și prețurile se dovedesc extrem de sensibile chiar și la cel mai mic șoc.

De la începutul anului 2024, prețurile la gazele naturale au crescut cu peste 50% iar pe 31 decembrie, cu câteva ore înainte de expirarea acordului, au depășit din nou pentru scurt timp 50 de euro pe megawat oră.

Continentul este acum din ce în ce mai expus volatilității pieței, deoarece devine mai dependent de gazul natural lichefiat global.

În ceea ce privește Rusia însăși, conform calculelor Bloomberg, pierderea uneia dintre cele două rute de gaze naturale rămase către Europa ar reduce veniturile cu aproximativ 6 miliarde de dolari pe an. Ucraina ar pierde, de asemenea, taxele de tranzit și ar renunța la poziția sa strategică de lungă durată de canal pentru energie la prețuri accesibile pentru aliații săi occidentali.

„Acest sfârșit al tranzitului de gaze naturale nu este doar o ajustare a lanțului de aprovizionare, ci este colapsul simbolic al unei ere”, a declarat pentru Bloomberg Tatiana Mitrova, cercetător la Centrul pentru Politică Energetică Globală de la Universitatea Columbia. „O parte majoră a rețelei de gazoducte sovietice care a adus odată gaz siberian în Europa este acum o umbră a fostului eu”.

Majoritatea clienților central-europeni ai companiei ruse Gazprom PJSC au reușit să obțină aprovizionare alternative, dar la un cost mai mare. Cel mai mare furnizor de gaze naturale din Slovacia, Slovensky Plynarensky Priemysel AS, a declarat că va plăti cu aproximativ 90 de milioane de euro în plus pe an pentru a garanta importuri constante prin diferite rute.

De asemenea, el a avertizat că, în cazul unei ierni mai reci, întreaga Europă este acum mai expusă și mai vulnerabilă.

Gazprom a oprit livrările în Anul Nou, după expirarea acordului de tranzit pe cinci ani, invocând lipsa „oportunităților tehnice și legale” pentru transporturi pe fondul „refuzului repetat și explicit al părții ucrainene de a prelungi aceste acorduri”.

Întreruperea a fost confirmată de Ministerul Energiei al Ucrainei, care a declarat că fluxurile rusești pe teritoriul său s-au oprit la ora locală 7 a.m. Deși nu există niciun risc imediat de lipsă în Europa, întreruperea ar putea face mai dificilă construirea de stocuri sezonul de încălzire următor.

Rezervele regiunii se micșorează rapid și sunt acum pline cu mai puțin de 75%. Pe măsură ce fluxurile de conducte rusești către Europa au scăzut, președintele Vladimir Putin este probabil să își dubleze eforturile pentru a stimula transporturile de GNL – o ambiție personală de mult timp.

În ciuda solicitărilor unor țări europene de a interzice livrările de gaz lichefiat de la Moscova, regiunea cumpără sume record. Extinderea în continuare a gazelor naturale lichefiate a Rusiei se confruntă cu un zid de sancțiuni occidentale, deși președintele ales al SUA, Donald Trump, ar putea încerca să schimbe sancțiunile pe fondul oricăror potențiale eforturi de a pune capăt războiului.

Pe fondul acestui climat emergent, pierderea acelei cantități de gaz rusesc amenință să ridice facturile pentru gospodării și industrie, în timp ce acestea încearcă să-și revină din cea mai gravă criză a costului vieții din ultimele decenii. Slovacii au fost „cel mai puternic loviți” și alte câteva țări s-au luptat să mențină combustibilul.

Se reamintește că în urmă cu câteva zile premierul slovac Robert Fico le-a cerut aliaților săi europeni să găsească o modalitate de conservare a gazelor naturale, spunând că țara sa câștigă până la 500 de milioane de euro din taxe de tranzit anual. El a amenințat chiar Ucraina cu o posibilă pană de curent, ridicând întrebări cu privire la securitatea energetică mai largă în regiune.

Miercuri, el a mai spus că reducerea gazului va avea „efecte drastice asupra tuturor celor din UE”. La rândul său, președintele ucrainean Volodymyr Zelensky a respins orice aranjament care ar trimite în cele din urmă bani în cuferele rusești cât timp războiul continuă. Putin a spus săptămâna trecută că orice nou acord pentru transportul gazelor naturale prin Ucraina ar fi o provocare.

„Știam că acordul de tranzit nu va fi reînnoit”, a spus Jonathan Stern, un distins cercetător la Institutul Oxford pentru Studii Energetice. „Întrebarea este dacă cineva din Europa – dar mai ales slovacii, care vor fi cel mai greu afectați de asta – va putea ajunge la o înțelegere” pentru a continua să ia benzină.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, și-a stabilit un obiectiv politic de a elimina treptat combustibilii fosili din Rusia până în 2027 și a declarat anterior că sfârșitul tranzitului ar avea un impact redus asupra piețelor regionale de energie. „, a declarat un purtător de cuvânt al Comisiei Europene. Comisia, brațul executiv al UE, colaborează cu statele membre de mai bine de un an pentru a se pregăti pentru un astfel de scenariu, se arată în comunicat.

Rusia încă furnizează gaz către țări precum Serbia și Ungaria printr-o altă conductă, TurkStream, care ocolește Ucraina. Dar această legătură nu este suficientă pentru a compensa pe deplin pierderea rutei Ucraina.

O altă cale, prin Polonia, este acum închisă.

Conducta Nord Stream care leagă Germania de Rusia a fost avariată în explozii în 2022, iar noua conexiune Nord Stream 2 nu a fost niciodată aprobată de Berlin, Austria a fost, de asemenea, client Gazprom, dar principala sa companie, OMV AG, a reziliat contractul de furnizare pe termen lung. luna trecută, spunând că compania rusă nu i-a furnizat gaze naturale de la jumătatea lunii noiembrie.

Disputele dintre Moscova și Kiev au perturbat anterior livrările de gaz către clienții europeni în lunile de iarnă. În 2009, fluxurile rusești prin Ucraina către Europa au fost oprite timp de aproape două săptămâni, peste 20 de națiuni fiind afectate pe fondul temperaturilor înghețate, până când Moscova și Kievul au semnat un acord care pune capăt conflictului lor.

O pauză mai mică a avut loc în 2006. Acordul tocmai expirat, care a fost stabilit în 2019, a fost și rezultatul negocierilor de ultimă oră. Cu toate acestea, războiul – și reticența generală a UE de a cumpăra gaz rusesc – face ca o rezoluție rapidă să fie puțin probabilă pentru moment.

Prețurile gazelor naturale europene au crescut în prima zi de tranzacționare a anului. În special, prețurile de referință pentru prima lună au crescut cu până la 4,3%, până la 51 de euro pe megawat oră, cel mai mare din octombrie 2023, în timp ce joi au scăzut sub 50 de euro.

Comercianții urmăresc să vadă dacă pierderea fluxurilor rusești – o sursă importantă de aprovizionare pentru multe state din Europa Centrală – va determina o scădere mai rapidă a stocurilor. Stocurile de pe continent scad deja cu cel mai rapid ritm din 2021, când criza gazelor tocmai începea să prindă contur.

Întreruperea coincide cu prognozele de temperaturi sub zero în unele țări, care vor crește cererea de încălzire. În Slovacia, una dintre țările cele mai afectate de oprire, mercurul ar putea scădea până la minus 7 grade Celsius (19F) până la jumătatea lunii ianuarie.

Deși este puțin probabil ca Europa să rămână fără gaze naturale în această iarnă, datorită stocurilor și livrărilor de la alți furnizori, comercianții ar putea avea dificultăți să reînnoiască depozitul pentru următorul sezon de încălzire. Prețurile gazelor pentru vara viitoare au crescut recent peste cele pentru iarna 2025-2026, ceea ce va face mai scumpă reînnoirea.

„Există un risc tot mai mare ca UE să iasă din iarnă cu niveluri scăzute de stocare a gazelor, ceea ce face să fie costisitoare reaprovizionarea acestora”, a declarat Arne Lohmann Rasmussen, analist șef la Global Risk Management din Copenhaga.

Sursa: www.stiripesurse.ro

Orașul care nu mai tolerează trotinetele electrice: îi va amenda cu până la 500 de euro pe cei care conduc pe trotuar sau fără cască

Preşedintele statului Chile a ajuns la o bază a Statelor Unite de la Polul Sud