În cadrul investigaţiei sociologice, oamenii au fost întrebaţi cât de mulţumiţi sunt de sistemul de educaţie din România, iar răspunsurile au fost: 43% – nemulţumit, 32% – foarte nemulţumit, 19% – mulţumit, 4% – foarte mulţumit, 2% – nu ştiu/nu răspund, potrivit Agerpres.
Majoritatea românilor (67%) consideră că reformele recente influenţează în sens negativ învăţământul, 61% dintre respondenţi nu sunt de acord cu creşterea normei didactice, 57% ar susţine declanşarea unei greve generale a profesorilor la toamnă, iar 46% declară că şcoala românească a funcţionat mai bine în timpul regimului comunist.
De asemenea, la întrebarea care este principala problemă a sistemului de învăţământ, românii au răspuns: reforma neclară sau incoerentă (29%), politizarea sistemului (23%), subfinanţarea (19%), programele şcolare învechite (10%), lipsa personalului calificat (8%), salariile mici ale cadrelor didactice (4%), birocraţia excesivă (4%), infrastructura precară (1%), nu ştiu/nu răspund (2%).
Alte întrebări în cadrul sondajului:
* În ce măsură consideraţi că reformele recente influenţează calitatea învăţământului?
Răspuns: 49% – în foarte mare măsură negativ, 18% – negativ, 18% – pozitiv, 6% – în foarte mare măsură pozitiv, 9% – nu ştiu/nu răspund.
* Sunteţi de acord cu creşterea normei didactice?
Răspuns: 61% – nu, 34% – da, 5% – nu ştiu/nu răspund.
* Consideraţi că domeniul educaţiei a fost afectat disproporţionat de măsurile de austeritate?
Răspuns: 63% – da, 28% – nu, 9% – nu ştiu/nu răspund.
* Aţi susţine o grevă generală a profesorilor în toamna 2025?
Răspuns: 57% – da, 37%- nu, 6% – nu ştiu/nu răspund.
* Cel mai competent ministru al Educaţiei (1990 – 2025)?
Răspuns: Mircea Miclea (26%), Daniel Funeriu (17%), Ecaterina Andronescu (15%), Mihai Şora (11%), Daniel David (7%), Mircea Dumitru (3%), Remus Pricopie (1%), nu ştiu/nu răspund (20%).
* România va avea un sistem educaţional modern şi performant în următorii 10 ani?
Răspuns: numai cu reforme reale şi finanţare adecvată (58%), nu (34%), da (5%), nu ştiu/nu răspund (3%).
* În ce perioadă a funcţionat cel mai bine şcoala românească?
Răspuns: în perioada comunistă (46%), niciodată cu adevărat (29%), între 2000-2010 (13%), în prezent (5%), nu ştiu/nu răspund (7%).
* Cum caracterizaţi rezultatele actuale ale sistemului educaţional?
Răspuns: creează generaţii fără repere şi perspective (59%), asigură o elită restrânsă şi o masă largă de excluşi (24%), produce angajaţi obedienţi şi slab calificaţi (11%), formează specialişti adaptaţi viitorului (2%), nu ştiu/nu răspund (4%).
* Cum caracterizaţi relevanţa mediei de bacalaureat pentru viitorul elevului?
Răspuns: foarte relevantă (30%), deloc relevantă (27%), puţin relevantă (25%), depinde de contextul social şi familial (17%), nu ştiu/nu răspund (1%).
* Cum caracterizaţi importanţa rezultatelor României la testele PISA?
Răspuns: neimportante (35%), importante (33%), extrem de importante (21%), nu ştiu ce sunt testele PISA/nu mă interesează (6%), nu ştiu/nu răspund (5%).
*Dacă aţi avea resurse nelimitate, ce tip de şcoală aţi alege?
Răspuns: liceu de stat cu tradiţie (56%), instituţie educaţională din afara României (20%), liceu privat internaţional (18%), nu ştiu/nu răspund (6%).
* Şcolile private oferă o educaţie mai bună decât cele publice?
Răspuns: depinde de calitatea profesorilor şi leadership (43%), nu (40%), da (13%), nu ştiu/nu răspund (4%).
* Importanţa educaţiei formale pentru succesul în viaţă?
Răspuns: foarte importantă (53%), importantă (39%), nu este prea importantă (6%), nu este deloc importantă (1%), nu ştiu/nu răspund (1%).
Datele au fost culese în perioada 11 – 13 august, prin metoda CAWI (Computer-Assisted Web Interviewing – chestionar online asistat de calculator). Pool iniţial 7.500 chestionare, colectate prin distribuţie multi-site şi targetare socio-demografică. După curăţare (deduplicare, întrebări-capcană, timp minim), lotul de analiză – 1.200. Marjă teoretică – plus/minus 2,8%, la un interval de încredere de 95%.