Oferta românească a fost transmisă pe 24 aprilie, la scurt timp după ce BERD a lansat o licitație internațională pentru atragerea unor investitori strategici și financiari care să susțină dezvoltarea pe termen lung a portului Giurgiulești – singura ieșire maritimă a Republicii Moldova. Fiind un activ cu importanță geostrategică regională, statul român a decis să participe la procesul de selecție prin intermediul CN APM SA, care administrează și portul Constanța – cel mai mare de la Marea Neagră.
În paralel, compania românească a lansat o licitație publică pentru contractarea de servicii de consultanță în vederea achiziției operatorului portuar moldovean, în valoare de 2 milioane de lei. Cinci operatori economici s-au înscris, iar firma câștigătoare va trebui să furnizeze într-un interval de trei săptămâni un raport de due diligence privind activele Danube Logistics SRL, situația financiară, creanțele și perspectivele de business.
Conform unui document văzut de Profit.ro, Guvernul României urmărește cu atenție această achiziție și în contextul în care MBF Port Burgas, o companie bulgară parte a grupului Navibulgar, s-a arătat interesată să cumpere acțiuni în Danube Logistics SRL. Navibulgar este un jucător major în transportul maritim regional și este deținut de frații Kiril și Georgi Domuschiev, oameni de afaceri influenți în Bulgaria, cunoscuți și pentru clubul de fotbal Ludogorets Razgrad. Competiția pentru portul moldovean este, așadar, deschisă și intensă.
Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) este amplasat la kilometrul 133,8 al Dunării, în sudul Republicii Moldova, la granița cu România și Ucraina. Este singurul punct de acces maritim al țării vecine și oferă conexiuni multimodale – fluviale, feroviare și rutiere – pentru importuri și exporturi.
Dezvoltat începând cu 2005 de către Danube Logistics, portul a cunoscut o evoluție rapidă, devenind unul dintre cele mai eficiente de pe Dunăre. În 2023, volumul de mărfuri transbordate a atins un record de 2,17 milioane de tone, în creștere cu 18,6% față de 2022. De asemenea, numărul de containere transbordate a ajuns la un maxim istoric de 8.460 de unități (TEU).
Portul dispune de patru terminale funcționale:
- un terminal petrolier cu capacitate de stocare de 45.000 tone;
- două terminale cerealiere pentru exporturi masive de grâne și semințe;
- un terminal de mărfuri generale și containere, pentru materiale de construcții, fertilizanți, cărbune, fier vechi și produse agricole procesate.
Giurgiulești este conectat direct prin trenuri-bloc cu portul Constanța, ceea ce asigură fluidizarea lanțurilor logistice și evitarea aglomerației la frontiere.
Potrivit datelor oficiale, România este principalul partener comercial al Portului Giurgiulești. Se livrează constant combustibili, cărbune, materiale de construcții și agregate din Constanța către portul moldovean. La rândul său, Moldova exportă ulei de floarea-soarelui către Italia, Spania și Portugalia, cereale către Egipt și Orientul Apropiat și deșeuri metalice spre Turcia.
Conducerea Danube Logistics SRL, prin directorul general Mathias von Tucher, a anunțat investiții recente în infrastructura portuară: instalații noi de depozitare a cerealelor, achiziția unui încărcător de mare capacitate și pregătirea pentru construcția unui nou terminal universal care va spori capacitatea portului cu 600.000 de tone anual. Planurile includ și digitalizarea operațiunilor și automatizarea proceselor, în special în zona terminalelor feroviare pentru mărfuri lichide.
BERD a devenit acționar unic al Danube Logistics în mai 2021, după o serie de restructurări financiare menite să salveze portul de dificultățile generate de retragerea investitorilor anteriori. Banca internațională a investit în total peste 27,5 milioane dolari încă din 1995, prin împrumuturi și participații în capital, și dorește acum să transfere acest activ strategic unui investitor capabil să continue dezvoltarea portului.
Potrivit oficialilor moldoveni, BERD poartă discuții cu investitori din România, Turcia, Olanda și Danemarca.