Studiu – 51% dintre părinţii din România discută zilnic cu copiii lor despre utilizarea reţelelor de socializare, însă mulţi se simt nepregătiţi să îi sprijine în navigarea online. 77% dintre părinţi monitorizează activitatea online a copiilor

Știri de azi | Studiu – 51% dintre părinţii din România discută zilnic cu copiii lor despre utilizarea reţelelor de socializare, însă mulţi se simt nepregătiţi să îi sprijine în navigarea online. 77% dintre părinţi monitorizează activitatea online a copiilor - Știri de azi |
#image_title

Un nou studiu naţional realizat de World Vision România în parteneriat cu TikTok arată că, deşi 51% dintre părinţii din România discută zilnic cu copiii lor despre utilizarea reţelelor de socializare, aproape 70% nu au încredere încă în abilităţile lor de a-i susţine atunci când navighează online. Mai mult, deşi aproape 90% dintre părinţi afirmă că adolescenţii lor sunt dispuşi să discute cu ei despre experienţele lor online, multe familii nu consideră că au instrumentele şi cunoştinţele necesare pentru a transforma aceste conversaţii într-o formă de sprijin real.

World Vision România şi TikTok şi-au unit forţele pentru a încuraja famillile să poarte conversaţii autentice despre experienţa online şi să stabilească împreună limite sănătoase în mediul digital – folosind în acelaşi timp activ instrumentele de siguranţă disponibile pe platformă.

Studiul mai arată că:
• În medie, aproximativ 46% dintre părinţi fie nu ştiu despre existenţa funcţiile de control parental pe principalele platforme, fie nu ştiu cum să le utilizeze;
• Aproximativ 70% dintre părinţi declară că nu au încredere în propria capacitate de a-şi ajuta copiii să navigheze în siguranţă în mediul online;
• Părinţii consideră că discuţiile în familie şi regulile stabilite (30,8%) sunt percepute ca cea mai eficientă formă de control parental – subliniind importanţa unor conversaţii sănătoase şi bine gestionate între părinţi şi adolescenţi:
51% dintre părinţi discută zilnic cu copiii lor despre utilizarea platformelor sociale;
77% dintre aceştia monitorizează, de asemenea, activitatea online a copiilor lor;
• Utilizarea instrumentelor de control parental creşte odată cu nivelul de educaţie – de la 33% în rândul părinţilor cu studii primare, la 76% în rândul celor cu studii postuniversitare;
• Şcoala este principala sursă de informare pentru părinţii mai tineri (63% sub 35 de ani), în timp ce în cazul părinţilor cu vârsta peste 55 ani, acesta are o importanţă mai redusă (49%);
• Părinţii tineri (sub 35 de ani) au mai multă încredere în instrumentele de control parental (74%) comparativ cu cei peste 55 de ani (47%);
• Părinţii din mediul urban, cu un nivel de educaţie superior, sunt mai expuşi mesajelor din mass-media despre riscurile şi pericolele din mediul online;
• Părinţii mai în vârstă îşi evaluează mai slab abilităţile digitale comparativ cu cele ale copiilor (doar 20% consideră că au abilităţi mai bune sau egale) în timp ce procentul ajunge la 46% în rândul părinţilor mai tineri;
• Interesul pentru informaţii despre siguranţa digitală creşte odată cu nivelul de educaţie – părinţii cu studii superioare menţionează mai frecvent forumurile specializate ca surse de încredere;
• TikTok se află pe locul 4 în rândul celor mai des utilizate platforme de către părinţii români (46%) şi pe locul 2 în ceea ce priveşte gradul de conştientizare (33,4%) cu privire la existenţa opţiunilor de control parental.

Studiul a fost realizat pe un eşantion de 1.186 de părinţi cu copii cu vârste cuprinse între 13 şi 18 ani, la nivel naţional. Eşantionul asigură acoperire în toate judeţele României, incluzând respondenţi din ambele medii de rezidenţă – urban şi rural.

„Rezultatele ne arată clar că părinţii vor să-şi protejeze copiii, dar nu au întotdeauna cunoştinţele sau încrederea necesară. Prin programe precum Şcoala Părinţilor, îi ajutăm să înţeleagă mediul digital şi să se implice cu calm, fără frică, dar cu fermitate. Este important să fim acolo unde sunt şi tinerii, să le înţelegem lumea şi să le oferim mesaje care îi ajută să se simtă în siguranţă. Campania Let’s Have the Talk are tocmai acest scop: transformarea dialogului dintre părinţi şi copii în cea mai puternică formă de protecţie”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

Recomandările studiului

Pe baza concluziilor, studiul propune măsuri practice pentru îmbunătăţirea alfabetizării digitale a părinţilor şi copiilor şi pentru consolidarea cooperării dintre şcoli, comunităţi şi sectorul privat:
• Campanii realizate de platforme digitale care să explice clar cum se folosesc instrumentele de control parental, cu materiale vizuale şi ghiduri interactive uşor de înţeles pentru părinţi;
• Materiale educaţionale prietenoase, precum videoclipuri scurte, infografice şi tutoriale distribuite online şi în şcoli;
• Activităţi de dialog intergeneraţional, care să încurajeze discuţiile comune între părinţi, copii şi profesori despre viaţa digitală şi reţelele sociale;
• Integrarea alfabetizării digitale în şcoli, prin ore de educaţie civică sau TIC dedicate siguranţei online şi utilizării responsabile a tehnologiei;
• Programe de formare pentru părinţi, care să includă sesiuni practice despre instrumente digitale, protecţia datelor şi comunicarea pozitivă cu adolescenţii;
• Campanii de informare în mediul rural, realizate prin şcoli, primării şi mass-media locală, folosind mesaje clare şi uşor de înţeles;
• Parteneriate public–private, care să sprijine crearea de centre locale de educaţie digitală şi consiliere parentală, unde familiile pot accesa informaţii şi sprijin.

Let’s Have the Talk – conversaţii autentice despre experienţe digitale sigure şi pozitive

Pe baza informaţiilor obţinute din studiul naţional, sub mesajul comun „Let’s Have the Talk”, World Vision România şi TikTok îşi propun să încurajeze dialogurile deschise şi oneste despre bunăstarea digitală şi să promoveze utilizarea activă a instrumentelor de siguranţă şi bunăstare ale TikTok.

Ca parte a colaborării, World Vision România şi creatori de conţinut de încredere vor crea conţinut în aplicaţie care le va oferi familiilor sfaturi practice, poveşti relevante şi îndrumări privind utilizarea funcţiilor precum setarea limitelor de timp petrecut în aplicaţie, setările de confidenţialitate şi Family Pairing, pentru a susţine experienţe online sigure şi echilibrate. TikTok va promova activ conţinutul în aplicaţie pentru a creşte nivelul de conştientizare şi înţelegere a acestor teme în rândul comunităţii de pe platformă.

„Siguranţa comunităţii noastre este prioritatea noastră principală, mai ales când vine vorba de cei mai tineri utilizatori ai noştri. Oferim deja unele dintre cele mai solide instrumente pentru conturile adolescenţilor şi continuăm să sprijinim familiile în purtarea unor conversaţii deschise şi constante despre experienţele lor online. Ne propunem să găsim un echilibru între siguranţă şi autonomie, creând un spaţiu de susţinere în care adolescenţii să se poată exprima cu încredere”, a declarat Łukasz Gabler, Public Policy and Government Relations Manager CEE la TikTok.

Știri de azi | Ministrul Energiei, despre firmele din domeniu: Nu sunt Crucea Roşie niciunii. Hai să avem reguli în aşa fel încât să fie condiţii clare şi pentru ei! / Nu poti să subcontractezi până ajunge ”un Dorel” să presteze servicii - Știri de azi |

Ministrul Energiei, despre firmele din domeniu: Nu sunt Crucea Roşie niciunii. Hai să avem reguli în aşa fel încât să fie condiţii clare şi pentru ei! / Nu poti să subcontractezi până ajunge ”un Dorel” să presteze servicii

Știri de azi | Guvernul a stabilit data de duminică, 7 decembrie 2025, pentru organizarea alegerilor locale parţiale pentru primarul general al municipiului Bucureşti, Consiliul Judeţean Buzău şi pentru primari în mai multe localităţi - Știri de azi |

Guvernul a stabilit data de duminică, 7 decembrie 2025, pentru organizarea alegerilor locale parţiale pentru primarul general al municipiului Bucureşti, Consiliul Judeţean Buzău şi pentru primari în mai multe localităţi