Studiu – Mamele şi fiicele lor îşi subevaluează abilităţile de a construi, inova şi crea în comparaţie cu taţii şi băieţii/ 3 din 4 părinţi atribuie descoperiri ale inventatorilor femei unor inventatori bărbaţi

Știri de azi | Studiu – Mamele şi fiicele lor îşi subevaluează abilităţile de a construi, inova şi crea în comparaţie cu taţii şi băieţii/ 3 din 4 părinţi atribuie descoperiri ale inventatorilor femei unor inventatori bărbaţi - Știri de azi |
#image_title

Societatea încă perpetuează stereotipuri de gen cu privire la abilităţile de a construi, a inventa şi a inova, ceea ce face ca fetiţele să dezvolte, din anii formatori, neîncredere în propriile abilităţi tehnice şi creative. Gradul de reprezentare în media este, pentru părinţi, unul dintre factorii care alimentează stereotipurile de gen, indică cel mai recent studiu al Grupului Lego.

Băieţii, percepuţi ca fiind nativ mai buni constructori şi inventatori decât fetiţele

63% dintre părinţii din România sunt de părere că societatea asociază abilităţile de a construi cu băieţii, mai degrabă decât cu fetele. Prin urmare, încurajează cu predilecţie băieţii spre a cultiva şi a urma cariere asociate abilităţilor de a construi.

Într-un spectru mai larg, părinţii definesc construcţiile şi prin a inventa – 40% dintre părinţi o privesc ca pe o abilitate masculină; 22%, feminină; 38% nu atribuie un gen – sau a inova (35% dintre părinţi o privesc ca pe o abilitate masculină; 23%, feminină; 42% nu atribuie un gen). 

Prin urmare, părinţii şi copiii atribuie în mod eronat unele dintre cele mai mari descoperiri tehnologice unor inventatori bărbaţi.

În medie, 3 din 4 părinţi asociază invenţii precum tehnologia Wi-Fi (74%), frigiderul electric (78%) sau sistemul de încălzire a maşinii (84%) unor bărbaţi decât unor femei. Însă atribuie, în mod corect, invenţia maşinii de spălat unei femei inventator (52%). În consecinţă, copiii atribuie de două ori mai des invenţiile femeilor unor inventatori bărbaţi, arată studiul. 

Mamele şi fiicele lor îşi subevaluează abilităţile în raport cu bărbaţii şi băieţii

Potrivit cercetării, fetele încep să dezvolte neîncredere în propriile abilităţi tehnice şi creative încă din perioada copilăriei.

În cazul adulţilor, circa 77% dintre femei consideră că au capacitatea de a construi lucruri, a inova sau a inventa, în comparaţie cu 81% dintre bărbaţi şi se evaluează pozitiv în arii precum artele, organizarea şi îngrijirea familiei.

În oglindă, fiicele lor îşi subevaluează aceleaşi abilităţi în comparaţie cu băieţii – 84% dintre fetiţe consideră că sunt buni constructori sau inventatori, în comparaţie cu 90% dintre băieţi.

Copiii sunt de părere că susţinerea în copilărie le dă încrederea că pot schimba lumea

80% dintre părinţi susţin că, în mod involuntar, stereotipurile de gen joacă un rol important în felul în care aleg jucăriile pentru copiii lor, în felul în care joacă împreună şi în activităţile la care îi expun.

În acelaşi timp, fac eforturi către alegeri conştiente, din convingerea că rolul lor în a chestiona rolurile de gen deschide oportunităţi pentru noua generaţie de fete, precum a urma o carieră în domenii tradiţional asociate cu masculinitatea, antreprenoriat sau roluri decizionale în societate (90%).

Din perspectiva copiilor, în procente egale, fetiţele şi băieţii (94%) declară că susţinerea creativă şi cultivarea încrederii că pot construi lucruri măreţe le dă încrederea că pot schimba lumea în bine.

Pentru părinţi şi copii deopotrivă, gradul de reprezentare în media este unul dintre principalii factori care perpetuează stereotipurile de gen – susţinut de 85% dintre părinţi şi 83% dintre copii, un procent comparabil cu toate ţările cuprinse în studiu, printre care Statele Unite, Franţa şi Canada.

Grupul Lego şi Lego România îşi asumă misiunea de a chestiona stereotipurile care pot limita potenţialul fetelor şi de a încuraja fetele să revendice un nou sens pentru „a construi”, pentru a-şi celebra creativitatea în noua campanie „Construit de ea”. 

În România, campania aduce în lumină parcursul unor sportive care au făcut performanţă în domenii neconvenţionale: Beatrice Ologeanu, prima femeie din România care a participat la Campionatul Mondial de Înot în Ape Îngheţate, Anelisse Ionaşcu, care până la vârsta de 11 a devenit deja vicecampioană la eKarting, şi Irina Simion, cunoscută local şi global în streamurile de Fortnite ca Reddysh. În Social Media, campania urmăreşte experienţa lor ca femei în domenii percepute ca fiind masculine – începutul, barierele de percepţie cu care s-au confruntat din partea societăţii şi cum susţinerea părinţilor le-a deschis oportunităţi dincolo de stereotipuri şi a făcut ca astăzi să deschidă drumuri pentru alte fete şi femei. 

Știri de azi | Creatorii serialului „Stranger Things” au semnat un contract pe patru ani cu Paramount şi părăsesc Netflix în aprilie 2026 - Știri de azi |

Creatorii serialului „Stranger Things” au semnat un contract pe patru ani cu Paramount şi părăsesc Netflix în aprilie 2026

Știri de azi | Sindicaliştii din Educaţie, a 15-a zi de proteste – Se cere în continuare demisia ministrul Daniel David – FOTO / VIDEO - Știri de azi |

Sindicaliştii din Educaţie, a 15-a zi de proteste – Se cere în continuare demisia ministrul Daniel David – FOTO / VIDEO