Mai mult de o treime dintre respondenţii unui sondaj (37%) descriu antreprenoriatul ca pe un meci de box, adversarul fiind statul, 32% îl văd ca pe o competiţie de sărituri cu obstacole, în care antreprenorii sunt nevoiţi permanent să îşi croiască anevoios drumul prin procedurile birocratice. Sondajul „România de zi cu zi şi spiritul antreprenorial” a fost realizat în luna octombrie 2025, pe un eşantion reprezentativ de 1.033 de respondenţi români, în platforma de sondare iVOX. Statul este perceput ca principalul inhibitor al iniţiativei private în România, iar cele mai mari obstacole la startul unui business sunt birocraţia (27,69%) şi taxele (25,75%).
”Aproape 7 din 10 români consideră că mediul privat din România funcţionează mai degrabă ca într-o luptă continuă cu sistemul, decât într-un context predictibil şi favorabil, arată rezultatele unui sondaj de opinie care analizează starea reală a mediului privat românesc”, arată sondajul „România de zi cu zi şi spiritul antreprenorial”, realizat în luna octombrie 2025, pe un eşantion reprezentativ de 1.033 de respondenţi români, în platforma de sondare iVOX.
37% dintre respondenţii sondajului descriu antreprenoriatul ca pe un meci de box, adversarul fiind statul, 32% îl văd ca pe o competiţie de sărituri cu obstacole, în care antreprenorii sunt nevoiţi permanent să îşi croiască anevoios drumul prin procedurile birocratice, în timp ce sub 1% îl percep ca pe un sport de echipă, precum fotbalul.
Pentru aproape un sfert dintre respondenţi, relaţia dintre antreprenorii români şi stat seamănă cu un joc de-a şoarecele şi pisica, marcat de imprevizibil şi reacţii întârziate, iar 22% dintre aceştia, o asociază cu o alergare cu „frâna” trasă.
Într-un ecosistem lipsit de predictibilitate, birocraţia şi taxarea excesivă sunt percepute drept capcanele majore pentru antreprenorii din România. Întrebaţi, astfel, ce este cel mai dificil la începutul unei afaceri, românii chestionaţi au răspuns, în proporţii similare, birocraţia (27,69%) şi taxele (25,75%).
„Birocraţia este cea mai mare taxă pe inovaţie; asta pe lână a fi una dintre cele mai mari probleme administrative. Fiecare iniţiativă care ar putea avansa rapid ajunge să fie întârziată de proceduri fără legătură cu dezvoltarea, determinând funcţionarea mediului privat românesc sub presiunea unor blocaje care consumă timp şi resurse fără a produce valoare. România are antreprenori capabili şi capital disponibil; ceea ce lipseşte este un cadru care să permită transformarea iniţiativei în progres real”, spune Sandu Băbăşan, antreprenor şi investitor, iniţiatorul sondajului de opinie, într-un demers de a analiza, la nivel naţional, starea reală a mediului privat.
Dacă România ar funcţiona ca o companie, respondenţii consideră că ar avea nevoie de un nou board şi de un nou model de business. Iar în acest scenariu, managerii români aflaţi la conducerea acestei companii ar schimba, în primul rând, sistemul de taxe (28,46%), modelul de business (16,55%) şi politica de resurse umane a ţării (16,07%).
„Statul trebuie să înţeleagă că antreprenorii sunt parteneri, nu adversari, şi că aceştia au nevoie să fie susţinuţi în mod real, aplicat. Dacă ne raportăm la acest sondaj, observăm că percepţia românilor este că statul nu doar că nu ajută antreprenorii, dar abia ţine ritmul”, adaugă Sandu Băbăşan.
Iar acest lucru poate fi unul dintre motivele pentru care 23,52% dintre respondenţi îşi doresc să facă suficienţi bani în România cât să le permită să plece apoi din ţară. În acelaşi timp, 26,04% îşi doresc să poată construi aici un business de familie. Cele două realităţi coexistente reflectă nivelul scăzut de încredere al mediului privat într-un sistem perceput ca fiind inconsistent şi impredictibil.
În încercarea de a defini un model de funcţionare eficient, 42,4% dintre români ar prelua modelul Ţărilor Nordice, iar 27,2%, pe cel al Germaniei. Doar 6,68% dintre cei chestionaţi consideră România un model viabil pentru antreprenoriat.
„România trebuie să-şi construiască propriul model economic, unul care respectă iniţiativa privată, în condiţiile în care nu duce lipsă de antreprenori, ci de un mediu care să îi lase să performeze. Abia când statul va începe să renunţe la frâna de mână, inovaţia şi creşterea vor putea accelera”, mai spune Sandu Băbăşan.
Sondajul „România de zi cu zi şi spiritul antreprenorial” a fost realizat utilizând metodologia CAWI – Computer Assisted Web Interviewing, implementată prin intermediul platformei online iVOX.ro şi are o marjă de eroare de ±5%. Eşantionul de 1.033 de respondenţi respectă structura socio-demografică a populaţiei utilizatorilor de Internet din România. Sondajul a fost realizat la iniţiativa lui Sandu Băbăşan, antreprenor şi investitor în serie. Acesta deţine, în prezent, participaţii în 9 companii.


