Studiu Salvaţi Copiii România – 8 din 10 specialişti din învăţământul preşcolar gestionează ocazional sau frecvent situaţii de bullying între copii / 75% dintre respondenţi cred că părinţii sunt de vină / Campanie de conştientizare

Știri de azi | Studiu Salvaţi Copiii România – 8 din 10 specialişti din învăţământul preşcolar gestionează ocazional sau frecvent situaţii de bullying între copii / 75% dintre respondenţi cred că părinţii sunt de vină / Campanie de conştientizare - Știri de azi |
#image_title

Opt din zece specialişti din învăţământul preşcolar gestionează ocazional sau frecvent situaţii de bullying între copii, iar 6 din 10 consideră că tachinarea şi agresivitatea sunt probleme semnificative şi în afara programului de la grădiniţă, arată datele Salvaţi Copiii România.

”În cadrul programului “Să fim prieteni – fără bullying”, s-a derulat un studiu pe un eşantion de 608 specialişti – educatori, consilieri şi directori  – referitor la comportamentele de bullying între copii. 72% dintre respondenţi atribuie responsabilitatea acestora mai multor factori, fapt care indică o corectă percepţie asupra complexităţii fenomenului. Părinţii sunt mentionati în proporţie de 75%, apoi grupul de copii (50%), copiii care iniţiază comportamentele de bullying (48%) şi apoi personalul din grădiniţă (42%) şi conducerea unităţii de învăţământ (12%)”, a transmis, luni, Salvaţi Copiii Ro,mânia într-un comunicat de presă.

Potrivit documentului citat, campania de conştientizare ”Copiii imită ce văd la adulţi” pune accent pe rolul decisiv al părinţilor şi educatorilor şi importanţa colaborării dintre aceştia pentru modelarea comportamentelor şi atitudinilor copiilor pentru crearea unui mediu educaţional pozitiv în grădiniţe şi prevenirea violenţei şi bullyingului.

”Copiii au nevoie de modele pozitive pentru a dezvolta relaţii bazate pe toleranţă, grijă, curaj şi respect. Prin mesajul campaniei – «Ai grijă ce exemple oferi copilului tău!» părinţii şi cadrele didactice sunt încurajaţi să manifeste zi de zi acele comportamente şi atitudini pe care şi-ar dori să le regăsească la copii. Noua campanie are o componentă digitală puternică: pe platforma părinţii şi educatorii găsesc resurse practice şi filmuleţe educative care le arată cum pot, prin gesturi simple, să insufle copiilor încă de la vârste mici, valori care să îi ajute să devină autonomi, empatici, încrezători şi capabili să relaţioneze pozitiv unii cu ceilalţi”, a mai transmis organizaţia.

”Bullyingul nu este o problemă pe care să o lăsăm să se manifeste şi apoi să încercăm să o reparăm. Cheia este prevenirea, iar aceasta începe de la vârste fragede, prin modele de comportament şi printr-o cultură a grijii şi respectului. Copiii învaţă prin ceea ce văd la adulţii din jurul lor. De aceea, îi invităm pe părinţi şi educatori să fie conştienţi de forţa exemplului personal şi să se alăture acestei campanii.”- Gabriela Alexandrescu, preşedinte executiv Salvaţi Copiii România.

Campania se desfăşoară online, în perioada septembrie – noiembrie 2025, având ca principale resurse:

– Platforma oficială:

– Filme informative pentru , şi .

Organizaţia precizează că bullyingul la grădiniţă se manifestă sub forma excluderii de la jocuri şi activităţi, neacceptării în grup, etichetării şi exprimării neadecvate.

Campania se desfăşoară în cadrul programului ”Să fim prieteni – Fără Bullying”, implementat de Salvaţi Copiii România începând cu 2020, prin adaptarea metologiei internaţionale „Free of Bullying” dezvoltată de Salvaţi Copiii Danemarca şi Mary Foundation începând cu 2007. Cu sprijinul Fundaţiei OMV Petrom, Salvaţi Copiii a extins programul în 534 de grădiniţe din Bucureşti şi 25 de judeţe, implicând peste 50.000 de copii şi cadre didactice în perioada 2023–2025. Întregul personal din aceste unităţi a fost instruit pentru a integra educaţia bazată pe valori în rutina zilnică.

Programul Să fim prieteni – Fără Bullying are la bază cercetări de ultimă oră şi este fundamentat pe patru valori – toleranţă, respect, grijă şi curaj. Oferă cadrelor didactice din învăţământul preşcolar un model pedagogic şi instrumente educaţionale esenţiale necesare implementării educaţiei bazate pe valori, în acord cu prevederile curriculumului naţional pentru educaţie timpurie, crează contexte pentru o mai bună colaborare între părinţi şi cadre didactice şi promovează o cultură a toleranţei şi respectului în grădiniţe şi familii deopotrivă.

 

 

 

Știri de azi | Echipa naţională: Lista convocărilor preliminare pentru meciurile cu Moldova şi Austria din octombrie / Lisav Eissat, surpriza selecţionerului Mircea Lucescu - Știri de azi |

Echipa naţională: Lista convocărilor preliminare pentru meciurile cu Moldova şi Austria din octombrie / Lisav Eissat, surpriza selecţionerului Mircea Lucescu

Știri de azi | ANALIZĂ: În ultimul an s-au tranzacţionat peste 499 de miliarde de dolari în criptomonede în Europa de Est / Viitorul pieţei cripto în zonă va fi definit de capacitatea sa de a naviga mediul de reglementare - Știri de azi |

ANALIZĂ: În ultimul an s-au tranzacţionat peste 499 de miliarde de dolari în criptomonede în Europa de Est / Viitorul pieţei cripto în zonă va fi definit de capacitatea sa de a naviga mediul de reglementare