Primăria localităţii Vicovu de Sus, din judeţul Suceava, vrea să cumpere prin licitaţie două microbuze electrice pentru elevi, la un preţ de aproximativ 250.000 de euro fără TVA, fiecare. Anunţul a fost publicat luni în SEAP, în contextul în care o investigaţie jurnalistică difuzată recent a indicat nereguli majore la achiziţia de astfel de microbuze de către Consiliile Judeţene, inclusiv preţuri de peste 200.000 de euro, în condiţiile în care preţul de producţie pentru un astfel de microbuz a fost estimat la 100.000 de euro. De altfel, ministrul Investiţiilor Europene Dragoş Pâslaru a dispus verificări ale Corpului de Control în cazurile semnalate. Reprezentanţii Primăriei Vicovu de Sus admit că preţul poate părea exagerat, dar explică faptul că firma de consultanţă a stabilit acest preţ ”în baza valorilor de pe piaţă, ofertelor de preţ, probabil, furnizate în acea perioadă, adică la începutul anului curent”. ”Totuşi, asta nu înseamnă că nu am putea încheia un contract de furnizare pe o valoare de 40% sau 50%. Ţinând cont că am stabilit mai multe criterii, dacă vă uitaţi un pic pe SEAP, sunt mai multe criterii de evaluare în funcţie de garanţia oferită pe acumulatori, utilaje şi aşa mai departe şi, bineînţeles, preţul are ponderea cea mai mare în evaluarea ofertei de preţ”, a declarat pentru News.ro viceprimarul Gheorghiţă Constantin, adăugând: ”Ne-am bucura să vină orice furnizor care să ne oferteze cu 80-100 de mii de euro acel microbuz. Diferenţa va constitui economie la proiect”.
Conform anunţului publicat de primărie în SEAP, ar urma să fie achiziţionate microbuze electrice cu 16+1 locuri, pentru două şcoli din localitate.
Valoarea totală estimată este de 2.741.700 de lei, fiecare dintre cele două microbuze având o valoare estimată de 1.370.850,00 de lei fără TVA, adică echivalentul a a aproximaiv 250.000 de euro.
Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 26 septembrie 2025.

Criteriul de atribuire este ”cel mai bun raport calitate – preţ”, preţul având o pondere de 40% în stabilirea punctajului fiecărei oferte. Alte criterii sunt: garanţia suplimentară de funcţionare, în ani sau în kilometri parcurşi (10%), perioada de garanţie pentru baterii (10%), garanţia autonomiei de mers acordată de producător, care trebuie să fie peste 200 de km (10%), eficienţa energetică (Pth Ee) – consumul de energie electrică (SORT) exprimat în Kwh/100 km al motorului electric (15%), puterea maximă de acţionare a sistemului electric (15%).
Punctajul maxim total este 100.
CE SPUN AUTORITĂŢILE LOCALE
Întrebat cum a fost stabilit acest preţ de aproximativ 250.000 de euro pe microbuz, viceprimarul localităţii, Gheorghiţă Constantin, a declarat, marţi, pentru News.ro, că, într-adevăr, şi lui i s-a părut ca fiind „exagerat”, dar preţul a fost stabilit odată cu întocmirea proiectului privind dotarea şcolilor gimnaziale din localitate.
Reporter de Iaşi a relatat recent că o firmă din Prahova a obţinut peste 50% din contractele de livrare microbuze şcolare electrice la nivel naţional. La secţiunea „anunţuri de atribuire” din sistemul electronic de achiziţii publice (SEAP), Aveuro Internaţional figurează cu cel puţin 35 de contracte în valoare de peste 135 milioane de euro. Firma Aveuro Internaţional, cea care a luat mai mult de jumătate din piaţă, este din Câmpina, judeţul Prahova, patronul firmei fiind Vlad Papuc), fiul Rodicăi Papuc, preşedinta Organizaţiei Judeţene de Femei a PNL Prahova şi candidat, în 2024, la funcţia de senator. A fost plasată pe locul 2 la Senat care, în final, a fost neeligibil.
Conform investigaţiei, Aveuro a luat microbuze, în special Ford, pe care le-a carosat, costul total fiind de sub 100.000 de euro/maşină, şi apoi le-a dat în judeţe, unele preţuri fiind mai mult decât duble. Spre exemplu, la Iaşi a adus 26 de microbuze la un preţ per exemplar de 202.800 euro fără TVA. Recordul e la Olt: 262.000 euro/maşină.
Inclusiv în judeţul Suceava au fost achiziţionate 26 astfel de microbuze cu 26,3 milioane lei, fiind înregistrate o ofertă neconformă şi o ofertă admisă, cea a Aveuro.
„A fost un business foarte bun pentru noi. Doamne ajută! Că toată lumea are de câştigat, că banii ăştia se duc şi pe orizontală şi pe verticală, sute de angajaţi, foarte mulţi oameni implicaţi. Cu preţul, noi ne-am mulat şi funcţie de bugetul fiecăruia. Bine că s-au cheltuit banii”, a declarat Vlad Papuc pentru Reporter de Iaşi.
Întrebat în legătură cu faptul că de fapt costul de producţie pentru un microbuz asemănător celor livrate în mai multe judeţe ajunge la 100.000 de euro, mult sub preţul la care el le-a vândut de fapt, Vlad Papuc a replicat: ”Da, acuma, na, profitabilitatea fiecărei firme cu oportunitatea fiecărui proiect. Ce pot să spun?”.
La remarca potrivit căreia profitul său e 110.000 euro la fiecare bucată din cele 26 pe care le-a vândut, de pildă, la Iaşi, el a argumentat: ”Da, nu puteţi să-mi calculaţi aşa grosier. E logistică, sunt sute de angajaţi, omologări, certificări”.
Ministrul Investiţiilor şi Fondurilor Europene, Dragoş Pîslaru, a anunţat că va trimite Corpul de Control al ministrului pentru a verifica modul în care s-a realizat achiziţia de microbuze electrice şcolare prin PNRR.