În topul produselor autohtone pe care românii le caută sunt fructele și legumele. Morcovii par cei mai căutați, aceștia regăsindu-se în peste un milion de coşuri. Și verdețurile sunt la mare căutare. În peste 700.000 de cazuri s-a ales pătrunjelul românesc, care se vinde acum cu aproximativ un leu pe legătură în magazine, prețul fiind mai mare în unele piețe. Urmează castraveţii româneşti.
“La calitate mă uit cam tot ce se poate cumpăr cu etichetă românească”, spune un cumpărător. “Avem peste 1500 de producători care ne livrează în magazinele noastre. Trendul există şi tocmai pentru ca în sezon să avem până la 100% produse locale pe rafturile magazinelor. În extrasezon încercăm să acoperim un procent cât mai ridicat”, spune Gabriela Luca, manager marketing supermarket, potrivit Observator.
Un alt manager dezvăluie că și în cazul comenzilor online, alimentele românești sunt în top.
“Avem o creştere de aproximativ 30% în rândul producătorilor locali care sunt înregistraţi pe platforma noastră, de la an la an şi vedem şi un interes crescut în rândul fructelor şi legumelor bio. Avem vânzări foarte bune pe mure, zmeură, afine, acum în sezon pepene galben şi roşu, cireşe”, spune Victor Ciocan, manager de aprovizionare supermarket online.
Totuși, consumatorii trebuie să fie foarte atenți, pentru că există și etichete înșelătoare.
“În realitate, nu găsim întotdeauna în oferta de pe piaţă acele produse care să nu fie stropite, care să fie de calitate. Există un control al calităţii foarte strict, există nişte reglementări care absolut orice furnizor trebuie să le respecte. Trebuie să ne asigurăm că sursa din care provin acestea este una de încredere”, spune Elena Filip, specialist în retail.
O mulțime de alimente care poată numele unui județ, sau oraș sunt consumate în cu totul altă parte a țării. Covrigii de Buzău sunt preferați de cei din Olteniţa şi Călăraşi, prazul oltenesc se caută cel mai mult în Caraş-Severin. Același lucru se întâmplă și în cazul Salamului de Sibiu sau a cârnaților de Pleşcoi.
“Salamul de Sibiu se vinde cel mai bine în judeţele Sălaj şi Iaşi, cârnaţii de Pleşcoi, recunoscuţi în zona Buzăului, au cele mai mari vânzări în Teleorman şi Mehedinţi. Peştele este cel mai cumpărat în judeţele Harghita şi Arad, nu la malul mării. Un mit confirmat este acela că românii adoră combinaţia clasică brânză cu roşii, aceste două produse se cumpără foarte des împreună”, a declarat Mihai Lazăr, specialist în retail, potrivit sursei citatee mai sus.