Valorile principalilor indicatori de transport portuar maritim au marcat scădere la total cu 14,1% faţă de perioada similară a anului precedent, datorită reducerii cu 26,3% a volumului de mărfuri încărcate. Volumul mărfurilor descărcate a marcat o creştere cu 3,8%.
În ceea ce priveşte volumul transportului pe căi navigabile interioare s-a înregistrat o scădere cu 11,9% a valorii totale, determinată de evoluţia negativă înregistrată de transportul internaţional, scădere cu 23,2% cât şi de transportul naţional, scădere cu 4,9% faţă de anul 2023, conform Agerpres.
Portul Constanţa a continuat să joace un rol central, cu o pondere impresionantă de 96,7% din totalul activităţii portuare din ţară, urmată de portul Galaţi, cu doar 2,2%.
„Această distribuţie sugerează nu doar o dominanţă clară a Portului Constanţa în infrastructura de transport maritim din România, ci şi o specificitate a fiecărui port în funcţie de rolul lor în reţeaua logistică internaţională şi regională”, precizează INS.
În anul 2024, cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate şi descărcate au fost înregistrate în relaţie cu următorii parteneri: Turcia (10,23 milioane tone) şi Egipt (4,682 milioane tone). Dintre statele membre ale Uniunii Europene cele mai mari cantităţi de mărfuri transportate au fost înregistrate în parteneriat cu Spania (3,105 milioane tone) şi Grecia (2,693 milioane tone).
La nivelul anului 2024 cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate, conform clasificării NST 2007, au fost: produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit, în proporţie de 65,4%. În ceea ce priveşte descărcările, ponderea cea mai mare a fost deţinută de Cărbune şi lignit, ţiţei şi gaze naturale, respectiv 33%.
În portul Constanţa, cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate în anul 2024, au fost: Produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit în proporţie de 66,4%. Dintre mărfurile descărcate, ponderea cea mai însemnată a fost deţinută de Cărbune şi lignit, ţiţei şi gaze naturale, în proporţie de 33,8%.
În ceea ce priveşte transportul pe căile navigabile interioare, porturile în care au fost înregistrate cele mai mari cantităţi de mărfuri (valori în mii tone) au fost Constanţa, cu o pondere de 60,1% şi Galaţi, cu o pondere de 11,2%.
Mărfurile înregistrate în transport internaţional pe căi navigabile interioare, care au avut ca destinaţie sau au provenit din state membre ale Uniunii Europene, au înregistrat o pondere de 24%, în creştere faţă de anul precedent. Per total, Ucraina a deţinut cea mai mare pondere ca origine şi destinaţie a mărfurilor transportate în anul 2024, cu un nivel de 5,676 milioane tone.
Tipul de mărfuri pentru care au fost înregistrate cele mai însemnate cantităţi în transport internaţional pe căi navigabile interioare în anul 2024 a fost Produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit, în proporţie de 41,6%. În transport naţional pe căi navigabile interioare au fost înregistrate cu preponderenţă Produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit, în proporţie de 54,3%.