Trump a salutat joi faptul că cadrul negocierilor comerciale dintre SUA și Marea Britanie prevede reducerea tarifelor pentru mașinile britanice, spunând că nu a fost intenția sa să convingă mărcile „super-lux”, precum Rolls-Royce, Bentley și Jaguar, să construiască mașini în Statele Unite, relatează CNN.
Conform unei fișe informative distribuite de Casa Albă, administrația Trump a fost deja de acord să reducă tarifele vamale pentru primele 100.000 de vehicule britanice importate în Statele Unite în fiecare an cu 10%. Vehiculele suplimentare se confruntă cu un tarif de 25%.
„Am mărit numărul de mașini Rolls-Royce de la 25 la 10, pentru că Rolls-Royce nu va fi construit aici. Nici măcar nu le-aș cere să facă asta. Știți, este o mașină foarte specială și este, de asemenea, un număr foarte limitat”, a spus Trump, anunțând acordul cu Marea Britanie în Biroul Oval.
În timpul aceluiași eveniment, Trump a lansat o taxă vamală de 100% pentru jucăriile fabricate de Mattel și l-a atacat pe directorul general al companiei după ce producătorul de jucării Barbie și Hot Wheels a declarat că jucăriile sale nu pot fi fabricate în America și totuși vândute la prețuri accesibile.
Regatul Unit a exportat doar aproximativ 90.000 de mașini în Statele Unite anul trecut, potrivit S&P Global Mobility, ceea ce îl face a șasea cea mai mare sursă de vehicule importate, responsabilă pentru doar 1% din mașinile importate.
Datele Departamentului Comerțului al SUA au arătat că valoarea mașinilor importate din Marea Britanie a ajuns la 12,3 miliarde de dolari, ceea ce înseamnă că prețul mediu al unui import britanic a fost de peste 135.000 de dolari.
„Nu este… una dintre companiile de mașini monstru care produce milioane de mașini. Produc un număr foarte mic de mașini de super-lux, inclusiv Bentley și Jaguar… niște mașini foarte speciale”, a spus Trump. „Sunt într-adevăr… lucruri făcute manual și le fac de mult timp în același loc”, a adăugat el, menționând că dorește să ajute producătorii de astfel de mașini.
Alte mărci britanice de mașini de lux care ar putea beneficia de tarifele reduse includ Land Rover, Aston Martin și Mini.
Asta înseamnă că Trump a ieftinit importul de mașini pe care relativ puțini americani le cumpără – sau, de altfel, și le pot permite – menținând în același timp tarifele vamale pentru mărcile mai populare și mai accesibile , importate în mare parte din alte țări decât Marea Britanie.
„Concentrată pe reducerea prețurilor pentru americanii de rând încă din prima zi”, a scris economistul Justin Wolfers de la Universitatea din Michigan pe X, „președintele a încheiat o înțelegere care va reduce prețul Rolls Royce-urilor, Bentley-urilor, Jaguar-urilor, Aston Martin-urilor, Range Rover-urilor și Mini-urilor.”
Wolfers a remarcat că „niciun alt bun de consum nu a primit excepții” de la cadrul comercial SUA-Regatul Unit.
Între timp, directorul general al Mattel, Ynon Kreiz, a declarat că este puțin probabil ca tarifele impuse de Trump să determine producția de jucării să ajungă în America.
„Nu credem că se va întâmpla asta”, a declarat directorul general al Mattel pentru CNBC, după ce compania a avertizat că tarifele vor crește prețurile jucăriilor pentru consumatorii americani.
Trump a ripostat, spunând: „Vom pune o taxă vamală de 100% pe jucăriile sale și nu va vinde nicio jucărie în Statele Unite, iar aceasta este cea mai mare piață a lor.” Trump a adăugat: „Nu aș vrea să-l am ca director executiv prea mult timp.”
Desigur, o taxă vamală de 100% pentru compania americană de jucării, lider în domeniu, ar putea cauza o creștere și mai mare a prețurilor jucăriilor percepute consumatorilor din SUA. De asemenea, ar putea face foarte dificilă sau practic imposibilă pentru părinți cumpărarea de păpuși Barbie și alte jucării noi. Comercianții cu amănuntul încep de obicei să își facă provizii în timpul verii pentru sezonul de cumpărături de sărbători.
Ken Griffin, miliardarul fondurilor speculative care l-a susținut pe Trump în alegerile din 2024, a declarat pentru CNBC săptămâna aceasta că tarifele sunt o „taxă dureros de regresivă” care „va afecta cel mai puternic buzunarul americanilor care muncesc din greu”.
Într-un interviu acordat Politico , Griffin a adăugat că „tarifele deschid ușa către capitalismul de cumetrie”, guvernul alegând câștigători și perdanți. „Credeam că acest lucru se va desfășura de-a lungul anilor. Este terifiant să vezi cum se desfășoară acest lucru de-a lungul a câteva săptămâni”, a spus el.