Turcia dă o lovitură de proporții și devine noul mare jucător al regiunii

Acordul privind livrarea către Turcia a 1,6 miliarde de metri cubi pe an intră în vigoare din 2027, iar compania turcă de stat Botas va putea prelua nave încărcate cu GNL direct din porturile americane, precum și de la terminalele din Turcia și Europa, potrivit unui comunicat.

O parte din gaze ar putea fi direcționate către Egipt, potrivit unor surse familiarizate cu acest subiect. Ankara și Cairo poartă discuții pe tema cooperării în domeniul gazelor naturale lichefiate, după demersurile recente de apropiere politică dintre cele două țări.

Botas a semnat o serie de noi acorduri pentru GNL în acest an, diversificând un mix de aprovizionare dominat în mod tradițional de gazele importate din Azerbaidjan, Rusia și Iran. Acest lucru întărește poziția Ankarei în negocierile de reînnoire a contractelor de furnizare pe termen lung atât cu Moscova, cât și cu Teheranul, contracte care expiră în 2025 și 2026, mai scrie Bloomberg.

Posibilitatea de a livra apoi în Europa contribuie la portofoliul pe care Botas îl deține pentru comercializarea gazelor în afara granițelor Turciei. Acordul semnat cu Shell la începutul acestei luni include o clauză similară, după ce anul trecut compania a semnat contracte de export de mai mică amploare cu Bulgaria, România, Ungaria și Moldova.

„Creăm un mix turcesc, combinând diverse surse de aprovizionare cu gaze în Turcia”, a spus ministrul Energiei, Alparslan Bayraktar, adăugând că Botas ar putea semna acorduri suplimentare de furnizare. „Acum suntem capabili să oferim acest mix clienților din Europa, în special către țările din Europa de Sud-Est care au nevoie de gaze naturale”.

Turcia vrea să-și valorifice poziția pentru a deveni un hub de gaze naturale la poarta Uniunii Europene. A investit deja masiv în noi instalații de stocare a GNL, precum și în realizarea de prospecțiuni și exploatarea de gaze în Marea Neagră.

Ciudata situație a aparatelor explozive din Liban: Producătorul spune că nu le mai fabrică de 10 ani

Fitch Ratings, profeție sumbră pentru România: Guvernul va fi nevoit să înghețe cheltuielile