Un moment decisiv pentru industria de apărare a României: concluzii și direcții strategice din cadrul conferinței Romanian Industrial Defense Capabilities Assessment

Comunicat de presa

București, 20 martie 2025 – Conferința „Romanian Industrial Defense Capabilities Assessment: Transformarea României într-un hub regional al industriei de apărare” a reunit lideri guvernamentali, membri ai Parlamentului, experți internaționali și militari, ambasadori, atașați ai apărării, reprezentanți ai industriei și investitori.

Conferința s-a desfășurat In Palatul Parmentului și a fost organizată în parteneriat cu Political Research Group și Comisia juridică, disciplină și imunități din Camera Deputaților.

Evenimentul a evidențiat necesitatea stringentă de relansare și consolidare a industriei naționale de apărare, un sector esențial pentru întărirea securității naționale și europene, precum și pentru impulsionarea dezvoltării economice locale.

Discuțiile s-au concentrat pe măsuri concrete pentru a accelera revitalizarea acestui domeniu strategic. Compania globală de consultanță strategică și de management Kearney, cu o tradiție de peste 90 de ani și o expertiză solidă în industria apărării, a prezentat concluziile studiului „Romanian Industrial Defense Capabilities Assessment: Development of a Strong Homegrown Industry”, realizat pro bono și coordonat de Florian Teleaba, Principal Kearney România, alături de consultanții Octavian Roșu și Andrei Secelean, cu sprijinul lui Nicolas Sanz, Head of Aerospace and Defence in Europe.

Potrivit experților Kearney, prioritățile imediate vizează reforme structurale profunde, menite să întărească infrastructura industrială, să atragă investiții strategice și să dezvolte o bază solidă de cercetare și inovare, în linie cu direcțiile trasate de Strategia Națională pentru Industria de Apărare 2024-2030.

Definirea unei Strategii Clare pentru Crearea unui Campion Național în Industria de Apărare

Probleme:

  • România nu dispune, în prezent, de un campion industrial consolidat care să poată atrage investiții semnificative
  • Lipsa unui jucător puternic generează fragmentare și ineficiență, reducând capacitatea de a accesa parteneriate strategice și finanțări externe
  • Activele și capabilitățile existente sunt dispersate, ceea ce limitează competitivitatea pe piețele internaționale

Soluții:

  • Definirea unei strategii clare pentru crearea unuia sau mai multor campioni naționali în industria de apărare
  • Consolidarea activelor și restructurarea modului de operare pentru a construi entități capabile să concureze pe piața globală
  • Alegerea unui model de dezvoltare adaptat contextului național – fie un campion unic, fie campioni specializați pe domenii – inspirat din modelele de succes din Polonia, Franța și Germania
  • Atragerea investițiilor locale și internaționale prin construirea unor entități industriale solide, cu o strategie coerentă și o guvernanță performantă

Întărirea Coordonării Centrale în Dezvoltarea Industriei de Apărare

Este necesară consolidarea rolului actualei structuri centrale care coordonează dezvoltarea industriei de apărare, prin extinderea atribuțiilor și a mandatului său. Aceasta trebuie să devină punctul principal de decizie și coordonare a tuturor inițiativelor din acest sector.

Atribuțiile acestei structuri trebuie să depășească activitățile administrative și de negociere, asumând un rol activ în planificarea și direcționarea dezvoltării industriei de apărare, pe baza unei strategii clare și pe termen lung.

Este esențial ca agenția să aibă acces la resursele necesare pentru a coordona eficient relațiile dintre autoritățile publice, companiile din industria de apărare și investitorii internaționali. De asemenea, este important ca agenția să rămână o structură civilă și să fie menținută independentă de principalul beneficiar, pentru a asigura o coordonare echidistantă și parteneriate eficiente cu sectorul privat.

Probleme care trebuie rezolvate:

  • Lipsa unui sistem eficient de monitorizare a acordurilor de cooperare industrial, ceea ce a limitat semnificativ beneficiile privind transferul de tehnologie și localizarea producției în România, atât în cadrul fostelor, cât și al actualelor programe de înzestrare
  • Nevoia unei strategii clare pentru cercetare, dezvoltare și inovare (R&D), care să stabilească prioritățile și pașii concreți pentru dezvoltarea capabilităților proprii ale industriei de apărare. În prezent, România investește mult prea puțin în R&D; o strategie clară și aplicabilă ar putea schimba această situație

Ce ar trebui să se întâmple:

  • Extinderea atribuțiilor și a resurselor agenției pentru a putea negocia și implementa mai eficient acorduri industriale care să includă cerințe ferme de transfer de tehnologie și producție locală
  • Stabilirea unui sistem clar și transparent de monitorizare a performanței companiilor din industria de apărare, pe baza unor indicatori: gradul de localizare a producției, rentabilitatea investițiilor (ROI) și respectarea angajamentelor asumate
  • Crearea unor instrumente concrete de sprijin financiar și instituțional pentru proiectele de cercetare și dezvoltare, în special pentru cele care vizează capabilități industriale avansate și tehnologii proprii

Transformarea Structurii Industriale prin Parteneriate Public-Private

Probleme:

  • Lipsa investițiilor private limitează dezvoltarea și modernizarea industriei de apărare
  • Guvernanța deficitară a companiilor de stat frânează eficiența și competitivitatea acestora
  • Companiile de stat sunt percepute ca lente și birocratice, ceea ce reduce atractivitatea lor pentru parteneriate și investiții private

Soluții:

  • Încurajarea parteneriatelor public-private pentru atragerea investițiilor și dezvoltarea de proiecte comune, cu scopul de a dinamiza structura industrială
  • Promovarea companiilor private, mai flexibile și mai competitive, pentru integrarea acestora în lanțurile globale de aprovizionare și producție
  • Valorificarea și dezafectarea activelor învechite sau neproductive, pentru a elibera resurse și a concentra investițiile pe capacități industriale cu potențial real de dezvoltare
  • Exemplele de succes din alte țări (CSG – Cehia, PZL-Świdnik – Polonia) demonstrează eficiența unui model bazat pe capital privat și integrarea în piețele internaționale
  • Efectuarea unui audit industrial pentru a identifica activele strategice și a evalua potențialul acestora de atragere a capitalului privat și a parteneriatelor internaționale

În cadrul strategiei elaborate de Kearney, compania a aplicat un framework de prioritizare, bazat pe un algoritm de succes folosit de Kearney în alte țări, care a permis clienților guvernamentali să treacă de la o infrastructură militară dependentă de importuri la un sistem în care peste 40% din produse sunt fabricate local. Evaluarea a acoperit întreg lanțul valoric – de la componente și integrare de sisteme, până la mentenanță, reparații și modernizare (MRO) – analizând 105 segmente din domeniile terestru, aerian, naval, muniție și electronică de apărare.

Nicolas Sanz, cu peste 20 de ani de experiență în industria aerospațială și de apărare, afirmă:

„România și ecosistemul său de apărare se află în fața unei oportunități unice. Dacă va acționa rapid și va lua deciziile corecte, țara are toate șansele să valorifice acest moment!”

VIDEO Acordul dintre Rusia și Ucraina riscă să fie compromis: Atac puternic pe teritoriul Rusiei, împotriva infrastructurii energetice

Sorana Cîrstea s-a oprit în turul doi la Miami Open, învinsă de deţinătoarea trofeului