Un petrolier provenind din Rusia, Eagle S, imobilizat de Finlanda în urma penei unui cablu electric la Marea Baltică

Finlanda a deschis o anchetă cu privire la ”sabotaj” asupra rolului unui petrolier provenind din Rusia, suspectat de faptul că se află la originea unei pene a unui cablu submarin electric care leagă Finlanda şi Estonia ce a avut loc în ziua de Crăciun, relatează AFP.

Petrolierul Eagle S, care navighează sub pavilionul Insulelor Cook, suspectat de faptuş că face parte dintr-o ”flotă fantomă”, potrivit poliţiei finlandeze, a fost imobilizat joi şi escortat de către o navă de patrulare finlandeză în largul Porkkala, la aproximativ 30 de kilometri de Helsinki.

Nava transporta ”benzină fără plumb încărcată într-un port rus”, a anunţat într-o conferinţă de presă directorul general al Vamei finlandeze Sami Rakshit.

La 25 decembrie, către ora locală 12.26 (şi ora României), legătura de curent continuu EstLink 2 între Finlanda şi Estonia s-a deconectat de la reţea.

O anchetă cu privire la incident a fost lansată după aceea, iar pertubarea a fost localizată la nivelul cablului, joi, de către operatorii finlandez Fingrid şi eston Elering.

Alimentarea cu electricitate a finaldezilor nu a fost afectată, potrivit Fingrid.

”UN LUCRU CIUDAT”

Foarte rapid, suspiciunile s-au concentrat asupra unui petrolier care naviga la Maea Baltică în acel moment, Eagle S, care se afla în drum către Port-Said, în Egipt, dinspre portul Sankt Petersburg, arată site-ul de urmărire a navelor Marine Traffic.

Paza de Coastă şi elicoptere aparţinând Forţelor armate finaldeze s-au dus la faţa locului.

Eagle S a fost imobilizat joi.

”Am urcat deja la bordul navei, am vorbit cu echipajul şi am cules probe”, a anunţat Robin Lardot de la Biroul Naţional finlandez de Anchete.

O anchetă cu privire la ”sabotaj agravant” a fost deschisă de către poliţie, a anunţat el.

Autorităţile finlandeze suspectează faptul că o ancoră a navei se află la originea perturbării cablului EstLink 2.

”Nava noastră de patrulare s-a dus în zonă şi a putut să contate vizual că ancorele acestui cargou nu erau prezente. Exista, aşadar, un motiv foarte clar să suspectăm că se petrecea un lucru ciudat”, a declarat Markku Hassinen din cadrul grănicerilor în această conferinţă de presă.

O ipoteză asemănătoare a fost formulată în noiembrie 2023, în urma unor pagube cauzate unui gazoduct submarin între Finlanda şi Estonia.

Potrivit anchetei poliţiei finlandeze de la acea vreme, ancora unui portcontainer, NewNew Polar Bear, care naviga sub pavilionul Hong Kongului a provocat acele pagube.

”VOM INTERVENI”

Perturbarea cablului de transportarea energiei electrice EstLink 2 este ”foarte gravă”, a declarat joi, într-o conferinţă de presă, premierul finlandez Petteri Orpo.

”De aceea, acţiunea hotărâtă şi decisivă desfăşurată azi şi ieri de către autorităţile noastre împotriva acestei nave, în apele noastre teritoriale, le transmite un mesaj puternic altor nave: vom interveni”, a subliniat el, fără să incrimineze în mod specific Rusia în acest stadiu.

Cele două ţări nu au făcut încă vreun schimb de replici în acest caz.

Miniştrii de Externe ai Finlandei şi Estoniei au discutat joi seara la telefon.

”Pagubele cauzate infrastructurilor submarine sensibile au devenit atât de frecvente, încât este dificil să credem că este vorba despre accidente sau simple manevre greşite maritime”, a declarat estonul Margus Tsahkna, citat într-un comunicat de către Ministerul de Externe.

Târârea unei ancore pe fundul marin poate fi considerată cu dificultate un accident, a subliniat el.

Marea Baltică este, de la invazia Ucrainei de către Rusia, în februarie 2022, teatrul unor incidente asemănătoare.

Aceste acţiuni, care ţintesc infrastructuri energetice şi de comunicaţii, fac parte, potrivit unor experţi şi politicieni, din contextul unui ”război hibrid” între Rusia şi ţări din Occident, în acest spaţiu vast, mărginit de către mai mulţi membri NATO, în care Moscova dispune de puncte de intrare.

Ultimele sunt două cabluri de telecomunicaţii, tăiate la 17 şi 18 noiembrie, în apele teritoriale ale Suedie la această mare. Un vrachier care naviga sub pavilion chinez, Yi Peng 3, care se afla deasupa zonei în momentul incidentului şi care a părăsit zona între timp, se afla în vizorul autorităţilor suedeze.

Donald Trump își trimite un om special, după ce a amenințat că va relua controlul asupra Canalului Panama

Lamine Yamal îşi va prelungi contractul la Barcelona, spune Jorge Mendes