USR cere demisia ministrului Sorin Grindeanu după tragedia feroviară din Olt: A ignorat ani de zile calea ferată, iar acum plătim cu vieţi omeneşti

Uniunea Salvaţi România (USR) cere demisia ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, după accidentul feroviar grav petrecut pe Magistrala 100 Bucureşti – Craiova, în urma căruia o persoană şi-a pierdut viaţa. Fostul secretar de stat USR în Ministerul Transporturilor, Horaţiu Cosma, arată că această tragedie era previzibilă şi putea fi evitată, însă guvernarea PSD-PNL a abandonat infrastructura feroviară a României, refuzând să facă investiţii esenţiale.

”Inevitabilul s-a produs: o persoană a decedat ca urmare a unui grav accident feroviar pe magistrala 100 Bucureşti – Craiova. Două trenuri de marfă au deraiat şi s-au ciocnit în judeţul Olt pe magistrala dintre Bucureşti şi Craiova, iar mecanicul unuia dintre trenuri şi-a pierdut viaţa în mod tragic”, spune Horaţiu Cosma.

El îl critică pe ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, pentru că a solicitat Agenţiei de Investigare Feroviară AGIFER să ”stabilească rapid cauzele accidentului, astfel încât justiţia să îi poată pedepsi pe cei vinovaţi de această tragedie.” ”Câtă inadecvare! Ministrul Grindeanu ar trebui în primul rând să se uite în oglindă. Este principalul vinovat pentru această tragedie, după ce în ultimi ani a ignorat calea ferată românească, nu a asigurat finanţare pentru reparaţiile mult întârziate, nu a pus în circulaţie trenuri noi şi nu a asigurat resursa umană atât de necesară”, spune fostul secretar de stat. Potrivit reprezentantului USR, Magistrala 100 Bucureşti – Craiova suferă de mulţi ani de o subfinanţare cronică pentru lucrările obligatorii de întreţinere.

”Ultima reabilitare a avut loc în anii `80. Atunci, trenurile circulau cu 140km/h şi făceau puţin peste 2 ore între Bucureşti şi Craiova. Astăzi, cele mai rapide fac 4-5 ore, circulând pe şine sovietice instalate în 1984”, spune Cosma.

Cosma mai arată că în 2021, împreună cu Cătălin Drulă, a obţinut 120 de milioane de euro prin PNRR şi a demarat un program paralel de la bugetul de stat pentru reabilitarea de urgenţă a acestei magistrale principale a României. ”Au trecut 4 ani, însă Grindeanu nu a făcut nimic. Nu a luat banii europeni, nu a reparat liniile şi a îngropat programul de finanţare de la bugetul de stat pentru repararea punctelor nevralgice. A asistat impasibil la degradarea accelerată a infrastructurii feroviare şi la nenumăratele trenuri deraiate petrecute pe această linie. Astăzi, s-a umplut paharul. Dar să ne uităm puţin înapoi la evenimentele nefericite din ultimii ani. Cu acest tablou în minte, ce s-a întâmplat azi era mai mult decât previzibil. Şi ce e foarte grav, e că putea fi evitat”, spune Horaţiu Cosma.

El mai afirmă că în decembrie 2023, un tren de călători a deraiat pe această magistrală la Zăvestreni. Investigaţia AGIFER a stabilit că linia era praf şi pulbere, stocul de materiale pentru repararea ei era zero, iar meseriaşii responsabili de acel district erau de 10 ori mai puţini decât necesarul. În plus, personalul responsabil de siguranţa circulaţiei era şi el subdimensionat, fiind utilizat personal neautorizat.

”În ianuarie 2024, un tren de marfă a deraiat pe aceeaşi linie. Patru zile a stat închisă magistrala până la reluarea circulaţiei. Potrivit investigaţiei AGIFER, cauza acestui accident a fost ””ruperea multiplă şi completă a şinei de cale ferată, rupere ce a fost generată de menţinerea în cale a şinelor mult peste limita lor de funcţionare”, arată reprezentantul USR.

”Ultima lucrare de reparaţie capitală pe Bucureşti – Craiova a avut loc tocmai în 1985, fiind utilizată şină sovietică de tip 65 care nu mai este disponibilă pe piaţa românească de mulţi ani. În ultimii cinci ani de dinaintea deraierii, pe raza districtului respectiv au avut loc intervenţii pentru înlocuirea unui număr de 59 şine rupte. Din cauza lipsei unui stoc de şină tip 65 la dimensiunile prevăzute în codurile de practică şi cu o vechime rezonabilă, personalul care asigură mentenanţa a fost nevoit să introducă în cale şine, aflate în stare semibună (adică reutilizate – n.red.), avute la dispoziţie, sub dimensiunea legală şi fără a se ţine cont de anul fabricaţiei”, precizează Cosma.

”În iulie 2024 un tren de călători şi unul de marfă au fost cât pe ce să se ciocnească la Fărcaşele, în timp ce se deplasau unul spre celălalt pe aceeaşi linie de circulaţie. Mecanicii au reuşit să oprească trenurile în ultimul moment şi să evite o tragedie. În martie 2023 un tren de călători a lovit din spate un marfar staţionar la Roşiori şi care a deraiat ulterior, după ce sistemele de siguranţă care ar fi trebuit să oprească trenul de călători nu au funcţionat. Şi lista poate continua la nesfârşit. Lună de lună, incidente feroviare se petrec pe magistrala Bucureşti – Craiova. În lipsa oricăror acţiuni guvernamentale de reabilitare a liniei, era o chestiune de timp până la o tragedie cu pierderi de vieţi omeneşti. S-a întâmplat azi. Şi se va mai întâmpla, dacă ceva nu se schimbă. Sorin Grindeanu este obligat să îşi asume responsabilitatea şi să îşi dea demisia. E un gest minim în condiţiile date”, mai spune Cosma.

O criză ca în 2008 ne bate la ușă? Economist: ‘Știrile din România par de pe altă planetă comparat cu ce se întâmplă pe planeta Pământ’

Franţa denunţă incoerenţa atacurilor lui Trump împotriva lui Zelenski. ”Nu înţelegem foarte bine logica”