World Vision: Sărăcia, principala barieră în calea performanţei copiilor din învăţământul simultan

În cadrul învăţământului simultan, elevi din clase diferite studiază împreună în aceeaşi sală de clasă, cu acelaşi cadru didactic.

Sărăcia afectează „profund” capacitatea copiilor de a învăţa, prin lipsa alimentaţiei necesare pentru susţinerea unui efort cognitiv, absenţa hainelor, rechizitelor sau a produselor de igienă de bază, a precizat joi, fundaţia. Profesorii semnalează că aceasta este şi principala cauză a absenteismului, abandonului şcolar şi a părăsirii timpurii a şcolii.

World Vision România sprijină anual peste 1.000 de copii din comunităţile rurale prin programul „Pâine şi Mâine”, oferindu-le o masă caldă şi două ore de sprijin educaţional după şcoală. În 2025, 152 de copii pot beneficia de acest sprijin cu ajutorul contribuabililor care aleg să redirecţioneze 3,5% din impozitul pe venit, a indicat fundaţia, potrivit Agerpres.

Programul a fost lansat în anul 2016, în contextul în care „un sfert dintre copiii de la sate merg pe stomacul gol la culcare” şi unul din patru copii nu este ajutat de nimeni la teme. La finalul anului 2024, World Vision România a dedicat proiectul „Pâine şi Mâine” exclusiv elevilor ce studiază în regim simultan.

„Pentru aproape o treime dintre cadrele didactice din învăţământul simultan perspectiva generală asupra avantajelor oferite de învăţământul simultan copiilor este cea de servicii minimale educaţionale: copiii pot interacţiona cu alţi copii şi au posibilitatea de a acumula câteva informaţii. 65% dintre cadrele didactice consideră că învăţământul simultan este benefic pentru că le oferă totuşi o şansă (singura în fapt) de a avea acces la educaţie copiilor din zonele afectate de depopulare severă, în condiţiile lipsei facilităţilor de transport”, se arată în comunicat.

În cele mai multe dintre gospodăriile cu grad ridicat de sărăcie, copiii sunt „principalele victime” ale condiţiilor de viaţă precare, a subliniat World Vision. Aproape jumătate (49%) dintre cadrele didactice au atras atenţia asupra lipsei rechizitelor şcolare în cazul copiilor care provin din astfel de gospodării.

„Îşi împart câte trei fraţi aceeaşi pereche de ghete ca să vină la scoală când plouă, restul au doar papuci, îi vezi cu hăinuţele rupte, cu mâinile şi năsucurile murdare. Mi-e milă de ei să-i văd cum vin îngheţaţi de frig, să îi ştiu cum stomăcuţurile goale, unii dintre ei şi cu vreo vânătaie de la vreun părinte alcoolic. Cum să-l cert că nu şi-a făcut temele, când el n-are nici masă ca lumea acasă pe care să scrie? Cum să vreau să aibă caiete curate, când el nici creion nu are sau pix? El vine micuţul de drag la şcoală, că speră să-i fie mai bine în viaţă şi să scape de sărăcia din casă de acum. Dar pentru cei mai mulţi visul asta este rapid spulberat”, a declarat o învăţătoare.

Peste 50% dintre şcolile din programul „Pâine şi mâine” raportează o prezenţă a copiilor de 99% la şcoală. Atât masa caldă, cât şi orele remediale ajută în prevenirea abandonului şcolar, profesorii raportând o creştere cu 40% a prezenţei copiilor la şcoală.

De asemenea, rezultatele şcolare s-au îmbunătăţit pentru cel puţin 70% dintre copiii din program: 82% şi-au îmbunătăţit rezultatele la Limba română, iar 85% la Matematică.

Ca urmare, a evidenţiat World Vision, programul „Pâine şi Mâine” are un impact semnificativ asupra celor 1.030 de elevi de şcoală primară din 12 judeţe ale ţării în care este derulat.

World Vision: Sărăcia, principala barieră în calea performanţei copiilor din învăţământul simultan

Donald Trump a oprit in extremis un război cu implicații nucleare în Orientul Mijlociu: Planurile de atac erau deja făcute (Presă)