Zboruri cu profit mai mic: tensiunile comerciale schimbă calculele companiilor aeriene

Asociaţia Internaţionala a Transportatorilor Aerieni (IATA) se aşteaptă în prezent ca transportatorii aerieni din întreaga lume să afişeze un profit net combinat de 36 de miliarde de dolari în acest an, uşor mai puţin faţă de prognoza anterioară de 36,6 miliarde de dolari, care datează din luna decembrie 2024, înainte de investirea preşedintelui SUA, Donald Trump. Între timp liderul de la Casa Albă a lansat un război comercial şi a înăsprit controalele la graniţele SUA, potrivit Agerpres.

Totuşi, profiturile companiilor aeriene vor fi mai mari în acest an, comparativ cu rezultatul net de 32,4 miliarde dolari înregistrat anul trecut, ajutat de un preţ mai mic al petrolului şi un număr record de pasageri. Potrivit estimărilor IATA, companiile aeriene vor transporta în acest an aproximativ cinci miliarde de călători, mai puţin decât estimările anterioare care mizau pe 5,22 miliarde pasageri transportaţi în 2025.

„Un profit de 36 de miliarde de dolari este unul semnificativ. Dar este echivalentul a doar 7,20 dolari per pasager per segment”, a declarat directorul general de la IATA, Willie Walsh într-un comunicat publicat luni ocazia reuniunii anuale a Asociaţiei care va avea loc la New Delhi.

De asemenea, IATA şi-a revizuit în jos şi estimările privind cifra de afaceri combinată a companiilor aeriene în acest an, care va atinge un nivel record de 979 miliarde de dolari, dar va fi inferioară nivelului de 1.000 de miliarde de dolari prognozat de IATA la finalul anului trecut.

Tarifele la scară largă anunţate de Trump au generat temeri referitoare la încetinirea economiei şi au afectat cheltuielile, astfel că mulţi consumatori, în special în SUA, au decis să amâne sau să revizuiască planurile de cheltuieli. În paralel, întârzierile apărute în livrarea avioanelor comandate constructorilor au afectat capacitatea companiilor aeriene de face faţă cererii în creştere de călătorii în anumite regiuni şi, în paralel, au majora cheltuielile operaţionale ale transportatorilor pentru că trebuie să ţină în serviciu avioane mai vechi sau să plătească mai mult pentru piese de schimb.

„Acest lucru este ceva care nemulţumeşte pe toată lumea, în special companiile aeriene care aştepată să intre în posesia avioanelor comandate sau au avioane care stau pe loc în loc să fie în serviciu”, a spus Walsh.

Potrivit celor mai recente estimări ale IATA, cheltuielile totale ale companiilor aeriene ar urma să ajungă la 913 miliarde de dolari în 2025, în creştere cu 1,0% faţă de 2024, dar sub estimările anterioare de 940 de miliarde de dolari, în condiţiile în care preţurile mai mici la carburant va ajuta la contracararea creşterii costurilor cu mentenanţa.

„Kerosenul ar urma să coste, în medie, 86 de dolari per baril în 2025, cu mult mai puţin comparativ cu 99 de dolari per baril în 2024”, a precizat IATA.

Sănătatea sectorului transportului aerian şi creşterea economică sunt strâns corelate, a precizat IATA, care prognozează că avansul economiei mondiale ar urma să fie unul de 2,5% în acest an, comparativ cu unul de 3,3% înregistrat anul trecut.

IATA reprezintă aproximativ 350 de companii aeriene din întreaga lume, echivalentul a 80% din traficul aerian mondial.

Elveția deschide drumuri spre incluziune și expresie culturală: Ministrul Muncii a semnat acordul pentru 17,5 milioane de franci elvețieni destinați rromilor

Futsal: United Galați a cucerit un nou titlu de campioană națională