Zeci de elevi din şase licee au participat, în ultimul an, la prima ediţie a proiectului Keep in Touch – Peer to peer education, un proiect derulat de Asociaţia Zi de Bine, care şi-a propus să formeze, informeze, să prevină şi să asigure sprijin în ceea ce priveşte sănătatea mintală pentru liceeni. Proiectul a pornit de la ideea că, după clasa a noua, tinerii resping autoritatea, iar informaţiile privind sănătatea mintală sau prevenţia legată de consumul de substanţe stupefiante sunt mult mai bine primite dacă vin de la colegi, egalii lor.
În prima ediţie a proiectului s-au înscris 13 licee, au fost selectate şase şi zeci de profesori, consilieri şi elevi. Asociaţia care a pus la punct proiectul se pregăteşte acum de a doua ediţie a acestuia.
”Este unul dintre cele mai importante proiecte pe care noi le derulăm la Asociaţia Zi de Bine şi este bazat pe conceptul de Peer to peer education, care cumva vine să valideze faptul că adolescenţii nu se mai raportează de sus în jos şi uşor-uşor resping autoritatea şi atunci, când îi întrebăm la cine se duc ei când dau de belele, sigur de a opta, a noua spun: la mama, dar de la finalul clasei a noua se duc către colegi. Asta e orientarea, nu le plac relaţiile marcate de putere şi autoritate şi pentru ei autoritatea înseamnă părintele, înseamnă profesorul şi înseamnă Poliţia”, a afirmat, vineri seară, la emisiunea Medika Antidrog de la , Gabriela Gocan, coordonator de programe la Asociaţia Zi de Bine.
Proiectul a fost implementat în 140 de şcoli din 14 state europene, modelul acestuia fiind inspirat dintr-un ghid al Naţiunilor Unite. Proiectul are scopul de a preveni consumul de substanţe stupefiante prin distribuirea de informaţii transmise către adolescenţi nu de persoane percepute ca autoritate, ci de către colegii lor.
”Nu e un program pentru licee considerate problemă, e un program pentru liceele aplecate spre prevenţie. Sunt licee care au aplicat ele, cu profesori deschişi către un tip de educaţie nouă în ceea ce priveşte sănătatea mintală şi educaţională. Tinerii selectaţi din aceste licee sunt selectaţi pentru a funcţiona ca sprijin, să le fie colegilor resursa şi legătura cu informaţii de prevenţie şi suport. Sunt formaţi să fie mici mentori, un suport pentru colegii lor”, a subliniat Gabriela Gocan.