Exporturile de produse petroliere ale Rusiei, în cădere liberă: Scădere de 10% pe fondul atacurilor cu drone și sancțiunilor occidentale

Rusia, unul dintre cei mai mari exportatori de petrol şi produse petroliere din lume, alături de Arabia Saudită şi Statele Unite, a încercat să acceseze noi pieţe în Asia şi America de Sud după ce Occidentul a impus sancţiuni ca urmare a acţiunilor militare ale Moscovei în Ucraina în 2022.

Scăderea exporturilor de combustibili înseamnă că companiile ruseşti de petrol trebuie să mărească exporturile de ţiţei pentru a menţine veniturile, dar opţiunile sunt limitate doar la India, China şi Turcia, care continuă să cumpere ţiţei rusesc în ciuda sancţiunilor şi dispun de propriile lor rafinării mari.

Exporturile totale de produse petroliere ale Rusiei, inclusiv motorină, nafta şi kerosen pentru avioane, au ajuns la 113,7 milioane de tone în 2024, cu o scădere de 9,1% faţă de 2023, au spus două surse din piaţă pentru Reuters, citând datele de export.

Această cifră ar reprezenta aproximativ 2,3 milioane de barili pe zi, utilizând raportul de conversie de 7,33 tone de ţiţei pe baril. Detaliile exacte ale produselor – fiecare cu un raport de conversie diferit – nu erau disponibile.

Procesarea generală a petrolului în Rusia a scăzut la aproximativ 267 milioane de tone (5,4 milioane de barili pe zi) în 2024, cel mai redus nivel din 2012, din cauza opririlor neplanificate şi a marjelor de rafinare mai scăzute, au arătat calculele Reuters pe baza datelor surselor din piaţă.

Ucraina a atacat mai multe rafinării şi facilităţi de combustibili din Rusia, inclusiv rafinăria Volgograd a Lukoil, rafinăria Omsk a Gazprom Neft din Siberia de Vest, rafinăriile Slavyansk şi Novoshakhtinsk şi rafinăria de petrol din Marea Neagră a Rosneft din Tuapse.

Rafinăriile au fost, de asemenea, sub presiune din cauza scăderii preţurilor combustibililor, creşterii dobânzilor şi interdicţiei Rusiei de a exporta benzină, au spus sursele din piaţă.

Exporturile totale de produse petroliere prin porturile baltice ale Rusiei – Primorsk, Vysotsk, Sankt Petersburg şi Ust-Luga – au scăzut cu 9% în 2024 faţă de anul precedent, ajungând la 61,96 milioane de tone. Exporturile prin porturile Mării Negre şi Mării Azov ale Rusiei au scăzut la 42,75 milioane de tone, fiind în declin cu 10% faţă de 2023.

Exporturile prin portul rusesc din Marea Neagră Tuapse au scăzut cu o treime, la 9,1 milioane de tone, din cauza opririlor cauzate de atacurile cu drone, procesării suspendate şi scăderii rafinării la rafinăria Rosneft, au declarat surse din piaţă pentru Reuters, conform News.ro.

Între timp, exporturile prin portul Novorossiisk din Marea Neagră au crescut cu 4%, la 19 milioane de tone.

Exporturile de produse petroliere din porturile Arctice ale Rusiei, Murmansk şi Arkhangelsk, au scăzut la 1,01 milioane de tone, în declin cu 14%, iar încărcările de combustibili din porturile din Extremul Orient s-au redus cu 3% faţă de 2023, la 7,97 milioane de tone.

Exporturile de produse petroliere pe cale maritimă ale Rusiei au crescut în decembrie cu 10,8% faţă de luna precedentă, ajungând la 10,37 milioane de tone, inclusiv 4,17 milioane de tone încărcate prin porturile Mării Negre şi Mării Azov ale Rusiei, 5,49 milioane de tone prin porturile Mării Baltice şi 637.100 de tone prin porturile din Extremul Orient, potrivit datelor surselor şi calculelor Reuters.

Sursa: www.stiripesurse.ro

FOTO Topul celor mai turbulente rute de zbor din Europa. Două țări tot apar pe listă

Alejandro Balde denunță insulte rasiste la meciul cu Getafe: „Avertismentul meu a fost ignorat”