Pe 23 ianuarie, pe site- ul Gastrade a apărut o declarație prin care se anunța că terminalul întrerupe operațiunile din cauza unor probleme tehnice. Spre deosebire de cazul opririi alimentării cu gaz de la platforma principală de foraj a „Shah Deniz 2”, în acest caz, nu au fost oferite explicații. A doua zi, operatorul terminalului din Alexandroupolis a adoptat un ton mai optimist, afirmând că serviciile de regazificare se reiau cu o capacitate maximă preconizată de 31.300.000 kWh/zi. Aceasta a indicat o funcționare parțială, dar funcțională.
Cu toate acestea, datele de la operatorii de rețele de transport nu au indicat nici un flux de gaz din terminal. Acest lucru a ridicat întrebări serioase fără răspuns. Pe 28 ianuarie, Gastrade a anunțat din nou că serviciile de regazificare vor rămâne indisponibile până la o nouă notificare. Surse din industrie au sugerat că această „notificare ulterioară” ar putea veni până la sfârșitul săptămânii (8 februarie), dar nu a apărut nicio confirmare oficială pe site-ul companiei. Acest lucru sugerează că managementul este incert atât cu privire la natura problemei, cât și la termenul de rezolvare a acesteia – o situație care cu greu inspiră încredere în rândul participanților de pe piață, partenerii cheie și clienții.
Acest incident s-a produs în perioada de vârf a consumului de iarnă, pe fondul prognozelor de temperaturi scăzute și scăderea nivelului de stocare a gazelor în Europa de Est și Centrală. În același timp, volumul gazelor naturale rusești care intră prin „TurkStream” la punctul de intrare „Strandzha-2” a crescut semnificativ. În timp ce nivelurile medii de intrare anul trecut au fost de 41-42 de milioane de metri cubi pe zi, acum depășesc în mod regulat 50-51 de milioane, apropiindu-se de limitele capacității tehnice ale conductei.
Nu este o coincidență că unele cercuri de afaceri leagă închiderea terminalului Alexandroupolis de „nevoia de a elibera spațiu pe piață” pentru livrările de gaz rusești mai mari. Lacunele de aprovizionare lăsate de GNL nelivrat – inclusiv transporturile americane, qatariene și algeriene – sunt umplute rapid cu gaz natural rusesc.
Speculațiile despre o „conexiune rusă” în jurul FSRU din Alexandroupolis se învârte în jurul lui Kostas Kopelouzos, șeful Grupului Kopelouzos – un partener de multă vreme al Gazprom în Grecia. Există suspiciuni (fără dovezi publice) că el menține legături cu serviciile ruse de informații. Faptul că terminalul și-a încetat operațiunile tocmai într-un moment de nevoie critică de provizii alternative a alimentat vechile preocupări.
Rusia și Gazprom au un interes personal nu numai în închiderea terminalului, ci și în împiedicarea acestuia să devină o sursă alternativă stabilă pentru regiune.
Kostas Kopelouzos, împreună cu un alt jucător cheie din Grecia, Ivan Stavridis, s-a numărat printre ofertanții pentru privatizarea portului strategic Alexandroupolis. Acest port a câștigat importanță strategică pentru NATO în contextul războiului din Ucraina. Deși oferta lor a fost printre cele mai importante oferte, guvernul grec a respins-o în urma intervenției SUA, invocând preocupări geopolitice cu interesele rusești în spatele ofertei.
Proiectul terminalului GNL din port a rămas un „premiu de consolare” pentru Grupul Kopelouzos. După câțiva ani de întârzieri, a devenit operațional la 1 ianuarie 2023. Cu toate acestea, doar doi ani mai târziu, și-a încetat activitatea. Între timp, locația strategică a FSRU oferă un punct de vedere excelent pentru monitorizarea traficului de intrare și de ieșire în portul Alexandroupolis.
Unul dintre cele mai plauzibile motive de afaceri pentru suspendarea terminalului este lipsa nivelurilor minime de utilizare și a volumelor de GNL necesare pentru o funcționare
profitabilă. Acest lucru se datorează dumpingului de preț al gazului rusesc furnizat regiunii prin Turcia, prin „TurkStream” și „Blue Stream”.
Cu reduceri de aproximativ 10% în comparație cu indicele TTF din Europa de Vest, gazul rusesc face GNL necompetitiv din punct de vedere economic. Comercianții evită riscul unor noi livrări de GNL prin Alexandroupolis și chiar și transporturile contractate sunt redirecționate către alte terminale, inclusiv cele din Turcia. Acest lucru înrăutățește și mai mult rezultatele financiare ale Gastrade, operatorul terminalului.
De la început, a fost clar că Grupul Kopelouzos nu a fost pe deplin încrezător în modelul de afaceri al terminalului GNL, în special în capacitatea sa de a atrage capital propriu și capital de împrumut suficient. Acesta este motivul pentru care compania de proiect a optat pentru o unitate plutitoare de regazificare și stocare în locul unei infrastructuri costisitoare pe uscat.
În cele din urmă, companiile de stat bulgare Bulgargaz (care și-a rezervat o capacitate de 1 miliard de metri cubi anual) și Bulgartransgaz (care a achiziționat o participație de 20% în terminal) s-au alăturat proiectului, în primul rând din „considerații strategice”.
Rapoartele anuale ale Bulgartransgaz dezvăluie că plățile către Gastrade pentru acest pachet de 20% au fost efectuate în mai multe rate, ajungând în cele din urmă la aproape 30 de milioane de euro — un preț semnificativ supraestimat, având în vedere rezultatele financiare ale companiei în 2024 și perspectivele sale pentru 2025. Acest lucru sugerează că participarea companiilor bulgare a fost determinată în primul rând de „considerații strategice”, pe deplin conștienți de lipsa unei realități economice logice.
Adevărata problemă este că, de ani de zile, considerentele politice au dominat luarea deciziilor atât la Bulgartransgaz, cât și la Bulgargaz – fie în acordul cu Botas, conducta Turkish Stream, fie extinderea depozitului subteran de gaz Chiren – toate în timp ce pierderi financiare continua sa monteze.
Astăzi, însă, aceste angajamente au devenit o povară pentru companiile bulgare. Bulgargaz plătește pentru capacitatea sa rezervată de 1 miliard de metri cubi pe an în Alexandroupolis, indiferent de utilizarea reală, menținând în același timp contracte suplimentare de furnizare cu Azerbaidjan (1 miliard de metri cubi pe an) și Botas din Turcia (1,8 miliarde de metri cubi pe an). Acești factori au condus compania într-un strop financiar, însoțit de o scădere dramatică a cotei de piață – de la 93% în 2022 la sub 60% în 2024.
Situația din jurul opririi terminalului GNL din Alexandroupolis lasă multe întrebări fără răspuns. Cea mai presantă dintre acestea este: problemele tehnice sunt cu adevărat în spatele suspendării platformei plutitoare sau sunt în joc interese geopolitice și economice?