Opoziția apelează la CCR: Legea care permite trecerea temporară a trupelor românești sub comandă străină, contestată de SOS, POT și AUR

Printre prevederile contestate se numără articolele care permit transferul de autoritate asupra forțelor armate române către comandamentul forțelor aliate sau ale unei coaliții internaționale. De asemenea, legea reglementează utilizarea armamentului de către forțele străine și permite ca structurile Armatei Române să fie integrate temporar sub comanda altor state.

În sesizarea adresată Curții Constituționale, deputații semnatari argumentează că aceste prevederi contravin mai multor articole din Constituție, inclusiv celor privind:

  • suveranitatea națională (art. 1 și art. 2),
  • funcțiile și demnitățile publice care pot fi ocupate doar de cetățeni români (art. 16 alin. 3),
  • obligația cetățenilor români de a apăra țara (art. 55),
  • rolul Președintelui ca garant al independenței naționale și al integrității teritoriale (art. 80 și art. 92).

Criticii legii susțin că prin aceste reglementări, România riscă să își piardă controlul asupra propriilor forțe armate, punând în pericol principiul suveranității naționale. „Legea permite ca armata română să fie subordonată altor forțe străine, ceea ce reprezintă o încălcare flagrantă a Constituției”, se precizează în textul obiecției.

Printre motivele invocate de deputați se numără și faptul că România dispune deja de un cadru legal care reglementează prezența forțelor străine pe teritoriul național. Aceștia menționează în special Legea nr. 291/2007 privind intrarea, staționarea și desfășurarea operațiunilor forțelor străine în România, Legea nr. 121/2011 privind participarea forțelor armate la misiuni externe și Legea nr. 122/2011 privind regimul armelor și munițiilor deținute de forțele străine.

Parlamentarii din opoziție mai atrag atenția că legea propusă creează suprapuneri normative și poate duce la dificultăți în aplicare. În plus, aceștia susțin că prevederea conform căreia costurile misiunilor militare pe teritoriul României vor fi suportate exclusiv din bugetul Ministerului Apărării Naționale este inechitabilă. „Dacă aceste operațiuni sunt realizate în cadrul NATO, atunci costurile ar trebui să fie acoperite din fondurile alocate de Alianța Nord-Atlantică, nu doar de la bugetul României”, argumentează inițiatorii obiecției.

Obiecția de neconstituționalitate a fost transmisă Curții Constituționale (CCR), care urmează să analizeze argumentele prezentate și să decidă dacă prevederile contestate încalcă sau nu legea fundamentală a statului. În cazul în care Curtea admite sesizarea, legea va trebui modificată sau chiar respinsă în totalitate.

Obiectie de neconstitutionalitate PLX 5/2025 by florinpuscas

Alertă la Viena – Traficul întrerupt circa o oră şi jumătate la principala gară

Alexandru Muraru: Atacarea la CCR a legii care permite Armatei României să doboare drone ostile este dovada că extremiştii AUR-POT-SOS au primit noi instrucţiun