„Am vorbit cu cei trei mari dealeri auto. Vom acorda o scutire de o lună pentru toate automobilele care vin prin [Acordul Statele Unite – Mexic – Canada] USMCA”, a declarat Leavitt, citind o declarație a președintelui Trump, potrivit New York Post.
„Tarifele reciproce vor intra în vigoare la 2 aprilie, dar, la cererea companiilor asociate cu USMCA, președintele le acordă o scutire pentru o lună, astfel încât acestea să nu fie dezavantajate economic”, a mai explicat ea.
Exceptarea a fost acordată Ford Motor Co., General Motors Co. și Stellantis NV, în urma unei întâlniri între Donald Trump și directorii producătorilor auto.
Marți, la ora 12:00, administrația Trump a pus în aplicare tarife generale de 25% pentru Canada și Mexic, după ce acestea nu au respectat ultimatumul președintelui care le cerea măsuri mai drastice împotriva contrabandei cu fentanil.
Energia canadiană face obiectul unui tarif mai mic de 10%.
Ambele țări intenționează să aplice tarife de retorsiune ca răspuns, la fel ca China, care a fost lovită cu un tarif de 20%.
Spre deosebire de Canada și Mexic, China nu face parte din USMCA, acordul comercial renegociat de Trump în timpul primului său mandat, care a înlocuit Acordul nord-american de liber schimb (NAFTA). Prin urmare, nu face obiectul scutirii pentru sectorul auto.
Mexicul intenționează să își anunțe planurile de represalii împotriva SUA până duminică, în timp ce Canada vizează bunuri americane în valoare de 100 de miliarde de dolari, iar China a pus în aplicare un tarif de 15% pentru o serie de produse agricole americane, precum și a crescut numărul de companii americane care se confruntă cu controale la export.
Trump a dezvăluit, de asemenea, miercuri că a vorbit cu premierul canadian Justin Trudeau pe fondul situației economice tensionate cu vecinul nordic al Americii.
„Pentru oricine este interesat, i-am spus, de asemenea, guvernatorului Justin Trudeau al Canadei că el a cauzat în mare parte problemele pe care le avem cu ei din cauza politicilor sale slabe de frontieră, care au permis unor cantități enorme de Fentanyl, și străinilor ilegali, să se verse în Statele Unite”, a dezvăluit Trump pe Truth Social, folosind porecla sa preferată pentru premier.
Trump a susținut că Trudeau, care este de așteptat să demisioneze la sfârșitul lunii înainte de alegerile interne pentru conducerea Partidului Liberal, l-a sunat în legătură cu situația tarifelor și a spus că apelul s-a încheiat într-o „‘oarecum’ chestiune amicală” după un schimb de replici despre fentayl.
„I-am spus că mulți oameni au murit din cauza fentanilului care a trecut prin frontierele Canadei și Mexicului și nimic nu m-a convins că s-a oprit. El a spus că lucrurile s-au îmbunătățit, dar eu i-am spus: ‘Asta nu este suficient de bine'”, a povestit Trump conversația lor, adăugând că premierul demisionar „nu a fost în stare să-mi spună când vor avea loc alegerile canadiene, ceea ce m-a făcut curios, de genul, ce se întâmplă aici? Apoi mi-am dat seama că încearcă să se folosească de această problemă pentru a rămâne la putere”.
De fapt, încă nu a fost stabilită nicio dată pentru alegerile federale canadiene, care, conform legii, trebuie să aibă loc până la 20 octombrie.
În luna noiembrie a anului trecut, la scurt timp după ce a câștigat președinția, Trump a amenințat că va aplica tarife generale de 25% împotriva Canadei și Mexicului dacă cei doi vecini nu iau măsuri mai agresive pentru a reduce fluxul de fentanil și de imigranți ilegali în SUA.
După ce a modificat termenul limită de mai multe ori, aceste tarife ar fi trebuit să intre în vigoare luna trecută, însă Trump a luat o pauză în al unsprezecelea ceas, după ce a anunțat un acord pentru o prelungire, prezentând măsurile luate de Mexic și Canada pentru a-i calma cererile.
Până la începutul lunii martie, a devenit clar că Trump era nemulțumit de progresele înregistrate, iar administrația sa și-a îndeplinit amenințarea.
Aceste tarife sunt mult mai consecvente decât cele impuse de Trump în timpul primei sale administrații în ceea ce privește impactul lor economic.
Producătorii de automobile se gândesc la ajustări strategice, cum ar fi relocarea producției din Mexic în SUA, pentru a atenua efectele tarifelor.
Vestea unei amânări a tarifelor a provocat o reacție imediată pe piața bursieră, acțiunile Stellantis crescând cu până la 8,1% în tranzacțiile de la jumătatea zilei din New York.
Acțiunile GM au urcat cu până la 6%, în timp ce Ford a înregistrat o creștere de 4,5%.
Principalii producători americani de automobile, în special cei cu sediul în Detroit, au făcut presiuni agresive pentru suspendarea sau modificarea tarifelor, invocând potențialele consecințe nefaste pentru industrie.
Tarifele radicale ale lui Trump au un impact asupra celor mai mari trei parteneri comerciali ai SUA, totalizând cel puțin 1,5 trilioane de dolari în importuri anuale.
Secretarul pentru comerț, Howard Lutnick, a făcut aluzie la posibile scutiri, dar nu a dat detalii.
Vorbind marți pentru Bloomberg Television, Lutnick a sugerat că modificările ar putea fi anunțate chiar miercuri, deși nu a oferit detalii.
Unele surse au indicat că orice amânare a tarifelor ar oferi producătorilor de automobile mai mult timp pentru a elabora planuri de creștere a investițiilor și a producției în SUA – o cerință cheie din partea lui Trump.
Amânarea temporară ar pregăti o altă decizie crucială în următoarele săptămâni.
Trump a anunțat că intenționează să introducă o nouă rundă de tarife la începutul lunii aprilie, inclusiv taxe specifice care vizează produsele agricole.
Cel de-al 47-lea președinte SUA dorește în mod special să adopte tarife „reciproce”, care să corespundă amenzilor, subvențiilor și tarifelor impuse de alte țări asupra produselor și serviciilor americane.
Aceste tarife reciproce ar putea avea un impact dramatic asupra comerțului american și ar putea escalada un război comercial în devenire cu alte țări.
Liderii din industrie au îndemnat administrația să scutească vehiculele fabricate în America de Nord care respectă cerințele privind aprovizionarea cu piese în temeiul USMCA.
Printre directorii care trag un semnal de alarmă se numără Jim Farley, directorul general al Ford, care a criticat în mod deosebit taxele.
Luna trecută, Farley a descris politica ca fiind „devastatoare” pentru producătorii americani de automobile și a avertizat că va „face o gaură” în stabilitatea financiară a industriei.