Acţiunile Inditex au scăzut miercuri cu 7%, pe fondul încetinirii vânzărilor

Grupul spaniol Inditex, proprietarul Zara, a raportat miercuri o creştere anuală a vânzărilor în trimestrul al patrulea, conform aşteptărilor analiştilor. Cu toate acestea, retailerul spaniol a avertizat asupra unei încetiniri a cererii la începutul anului 2025, ceea ce a dus la o scădere a acţiunilor sale cu 7,5%, transmite CNBC.

Inditex a înregistrat venituri de 11,21 miliarde de euro (12,2 miliarde de dolari) în ultimul trimestru al anului 2024, în linie cu prognoza analiştilor LSEG şi în creştere faţă de cele 10,34 miliarde de euro din aceeaşi perioadă a anului precedent.

Profitul net pentru trimestrul al patrulea a fost de 1,42 miliarde de euro, conform aşteptărilor pieţei. Rezultatele vin după ce Inditex a înregistrat o scădere rară a vânzărilor şi profitului în trimestrul al treilea, parţial din cauza unui dolar american mai puternic.

La nivelul întregului an, vânzările au crescut cu 10,5% în termeni ajustaţi valutar, ajungând la 38,63 miliarde de euro, uşor peste estimarea de 38,57 miliarde de euro. Profitul net anual a fost de 5,88 miliarde de euro, în creştere faţă de 5,4 miliarde de euro în 2023, an în care compania a raportat niveluri record ale veniturilor şi profitului.

Inditex, care deţine şi branduri precum Pull & Bear, Bershka şi Massimo Dutti, a semnalat totuşi o încetinire a ritmului de creştere a vânzărilor în primul trimestru al acestui an. Între 1 februarie şi 10 martie, veniturile au crescut cu doar 4% în termeni ajustaţi valutar, comparativ cu o creştere de 11% în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Îngrijorări în rândul investitorilor

Reacţia negativă a pieţei arată îngrijorarea investitorilor cu privire la faptul că încetinirea vânzărilor ar putea fi mai mult decât un fenomen temporar cauzat de condiţiile meteo sau de scăderea încrederii consumatorilor, a declarat Mamta Valechha, analist la Quilter Cheviot.

Întrebat despre acest aspect în cadrul conferinţei de prezentare a rezultatelor, CEO-ul Inditex, Óscar García Maceiras, a afirmat că rămâne încrezător în capacitatea companiei de a executa strategia pentru anul în curs. Totuşi, el a recunoscut că incertitudinile legate de tarifele impuse de SUA complică previziunile pentru perioada următoare.

”Având în vedere dimensiunea şi influenţa Inditex, compania va fi un indicator important pentru a înţelege starea consumatorilor şi dacă există o tendinţă de încetinire mai amplă a cheltuielilor, pe fondul condiţiilor economice volatile”, a adăugat Valechha.

Inditex îşi consolidează poziţia faţă de H&M

În ciuda provocărilor recente, rezultatele solide ale Inditex subliniază diferenţa tot mai mare dintre companie şi principalul său rival, H&M, care se confruntă cu o concurenţă tot mai puternică din partea retailerilor de modă rapidă, precum Shein.

H&M a raportat în ianuarie o creştere de doar 3% a vânzărilor în monede locale în trimestrul al patrulea, ajungând la 62,19 miliarde de coroane suedeze (6,15 miliarde de dolari). Compania suedeză a pus rezultatele sub aşteptări pe seama calendarului de Black Friday, menţionând însă că vânzările au recuperat teren în decembrie şi ianuarie.

 

Grevă de avertisment la IAR Ghimbav, sindicaliştii fiind nemulţumiţi de prevederi ale OUG privind reducerea cheltuielilor bugetare care vizează bonificaţia acordată la pensionare

Soţii Obama sunt în discuţii pentru a co-produce un film despre Tiger Woods