Tesla intenţionează să producă o versiune cu un preţ mai accesibil a celui mai vândut model al său, Model Y, în fabrica sa din Shanghai, în încercarea de a recâştiga terenul pierdut în timpul războiului preţurilor din a doua sa cea mai mare piaţă, potrivit a trei persoane familiarizate cu planurile companiei, citate de Reuters.
Producătorul american de vehicule electrice dezvoltă acest model sub numele de proiect ”E41”, iar producţia va avea loc pe liniile de asamblare deja existente, au declarat sursele. Două dintre ele au precizat că producţia de serie va începe în 2026 la cea mai mare fabrică a Tesla după volumul de producţie.
Noua versiune a Model Y va fi mai mică şi va costa cu cel puţin 20% mai puţin pentru a fi produsă decât modelul revizuit lansat la sfârşitul anului trecut, potrivit a două dintre surse.
În prezent, Model Y, un SUV crossover de dimensiuni medii, are un preţ de pornire de 263.500 yuani (36.351 dolari).
Producţia din Shanghai va fi destinată în principal pieţei chineze, pentru a proteja cota de piaţă a Tesla, a declarat una dintre surse. Totuşi, modelul va fi produs şi în Europa şi America de Nord, însă nu a fost specificat un calendar pentru aceste pieţe.
Sursele au preferat să rămână anonime, deoarece proiectul este confidenţial. Tesla nu a oferit comentarii oficiale. Intenţia companiei de a dezvolta un Model Y mai accesibil sub conducerea echipei din China a fost raportată pentru prima dată de 36Kr, dar numele de proiect şi procentul reducerii costurilor de producţie sunt dezvăluite în premieră.
Tesla, presată de concurenţa în creştere în China
CEO-ul Elon Musk a anunţat în ianuarie că Tesla va introduce modele mai accesibile în prima jumătate a anului 2025, dar nu a oferit detalii despre costuri, preţuri, dimensiuni sau specificaţii.
Model Y a fost cea mai vândută maşină în China în 2023 şi 2024, dar se confruntă cu o concurenţă tot mai puternică din partea producătorilor locali, care au lansat cel puţin şase modele rivale în ultimul an.
Unul dintre cei mai puternici competitori ai Tesla ar putea deveni YU7, crossover-ul pregătit de Xiaomi (1810.HK), care urmează să fie lansat în acest an, potrivit analiştilor.
Cota de piaţă a Tesla pe segmentul vehiculelor electrice cu baterie din China a scăzut la 10,4% în 2023, de la 11,7% în anul anterior. Xiaomi SU7, primul sedan al gigantului tehnologic, a depăşit deja vânzările Model 3 al Tesla în fiecare lună, începând din decembrie.
Tesla se concentrează pe variaţii ale modelelor existente
În ultimul timp, Tesla nu a anunţat produse complet noi, cu excepţia robotaxiului autonom ”Cybercab”, programat pentru 2026. În schimb, compania îşi apără poziţia pe piaţă – în special în China – prin lansarea de versiuni modificate ale modelelor existente într-un ritm rapid.
Pentru acest an, Tesla plănuieşte să lanseze o versiune cu şase locuri a Model Y în China, unde importanţa pieţei este în creştere, în contextul în care vânzările companiei scad în Europa şi SUA, au declarat surse din industrie.