- Context: Titan a făcut implozie la aproximativ 90 de minute într-o coborâre pentru a vedea epava Titanicului în iunie 2023, ucigând toate cele cinci persoane de la bord. Pasagerii au plătit Oceangate pentru a vedea nava, care se află la 3.800 de metri adâncime. La bord s-au aflat CEO-ul Oceangate, Stockton Rush, exploratorul britanic Hamish Harding, scafandrul francez veteran Paul Henri Nargeolet, omul de afaceri britanico-pakistanez Shahzada Dawood și fiul său de 19 ani, Suleman.
BBC a avut acces la investigația Gărzii de Coastă a SUA (USCG) pentru un documentar, Implosion: The Titanic Sub Disaster.
Filmarea a fost obținută recent de USCG și o arată pe Wendy Rush, soția lui Rush, auzind sunetul imploziei în timp ce privea de pe nava de sprijin a submarinului și întrebând:
„Ce a fost acea explozie?”
Videoclipul a fost prezentat ca dovadă Consiliului de Investigații Maritime al USCG, care și-a petrecut ultimii doi ani analizând eșecul catastrofal al submarinului.
Documentarul dezvăluie, de asemenea, că fibra de carbon folosită pentru a construi submersibilul a început să se destrame cu un an înainte de scufundarea fatală.
Nava de sprijin a lui Titan a fost cu submarinul în timp ce se scufunda în Oceanul Atlantic.
Videoclipul o arată pe doamna Rush, care a fost director al Oceangate împreună cu soțul ei, stând în fața unui computer care a fost folosit pentru a trimite și primi mesaje text de la Titan.
Când submarinul atinge o adâncime de aproximativ 3.300 m, se aude un zgomot care sună ca o ușă trântită. Doamna Rush se oprește, apoi se uită în sus și îi întreabă pe ceilalți membri ai echipajului Oceangate de zgomot.
În câteva momente, ea primește apoi un mesaj text de la submarin care spune că a scăpat două greutăți, ceea ce pare să o fi determinat să creadă în mod eronat că scufundarea se desfășoară conform așteptărilor.
USCG spune că zgomotul a fost de fapt sunetul lui Titan care face implozie.
Cu toate acestea, mesajul text, care trebuie să fi fost trimis chiar înainte ca submarinul să se defecteze, a durat mai mult să ajungă la navă decât sunetul imploziei.
Toate cele cinci persoane de la bordul Titan au murit pe loc.
Înainte de scufundarea fatală, experții în adâncime și câțiva foști angajați ai Oceangate au lansat avertismente cu privire la designul lui Titan. Unul dintre ei a descris-o ca fiind o „urâciune” și a spus că dezastrul este „inevitabil”.
Titan nu a fost niciodată supus unei evaluări independente a siguranței, cunoscută sub numele de certificare, iar o preocupare cheie a fost că corpul său – corpul principal al submarinului în care stăteau pasagerii – era făcut din straturi de fibră de carbon amestecate cu rășină.
USCG spune că a identificat acum momentul în care corpul a început să cedeze.
Fibra de carbon este un material extrem de neobișnuit pentru un submersibil de mare adâncime, deoarece nu este fiabil sub presiune.
O problemă cunoscută este că straturile de fibră de carbon se pot separa, un proces numit delaminare.
USCG crede că straturile de fibră de carbon ale corpului au început să se destrame în timpul unei scufundări pe Titanic, care a avut loc cu un an înainte de dezastru – cea de-a 80-a scufundare pe care Titan a făcut-o.
Pasagerii de la bord au raportat că au auzit o bubuitură puternică în timp ce submarinul se întorcea la suprafață.
USCG spune că datele colectate de la senzorii montați pe Titan arată că explozia a fost cauzată de delaminare.
„Delaminarea la scufundarea 80 a fost începutul sfârșitului”, a spus locotenent-comandorul Katie Williams de la USCG.
„Și toți cei care s-au urcat la bordul Titanului după scufundarea 80 și-au riscat viața.”
Titan a dus pasagerii în alte trei scufundări în vara anului 2022 – două la Titanic și una la un recif din apropiere, înainte de a eșua la următoarea scufundare adâncă, în iunie 2023.
Omul de afaceri Oisin Fanning a fost la bordul lui Titan pentru ultimele două scufundări înainte de dezastru.
„Dacă pui o întrebare simplă: ‘Aș merge din nou știind ceea ce știu acum?’ – răspunsul este nu”, a declarat el pentru BBC News.
„Mulți oameni nu ar fi plecat. Oameni foarte inteligenți care și-au pierdut viața, care, dacă ar fi avut toate faptele, nu ar fi făcut acea călătorie.”
Exploratorul Victor Vescovo a spus că are îndoieli serioase cu privire la Titan și le-a spus oamenilor că scufundarea în submarin este ca și cum ai juca ruleta rusească.
„Eu însumi i-am avertizat pe oameni să nu intre în acel submersibil. Le-am spus în mod specific că este doar o chestiune de timp până când va eșua catastrofal. I-am spus lui Stockton Rush însuși că cred asta.”
După ce submarinul a făcut implozie, epava sa dezmembrată a fost descoperită împrăștiată pe fundul mării Atlanticului.
USCG a descris procesul de cernere a resturilor recuperate și a spus că au fost găsite haine de la Rush, precum și cărți de vizită și autocolante ale Titanicului.
Mai târziu în acest an, Garda de Coastă a SUA va publica un raport final al rezultatelor investigației sale, care își propune să stabilească ce a mers prost și să prevină un astfel de dezastru să se mai întâmple vreodată.
Christine Dawood, care și-a pierdut soțul Shahzada și fiul Suleman în dezastru, a spus că a schimbat-o pentru totdeauna.
„Nu cred că cineva care trece printr-o pierdere și o astfel de traumă poate fi vreodată la fel”, a spus ea.
Dezastrul de la Oceangate va continua probabil ani de zile – unele procese private au fost deja intentate și ar putea urma urmăriri penale.
Oceangate a declarat pentru BBC: „Oferim din nou cele mai profunde condoleanțe familiilor celor care au murit pe 18 iunie 2023 și tuturor celor afectați de tragicul accident. De când a avut loc tragedia, Oceangate și-a încetat definitiv operațiunile și și-a concentrat resursele pe cooperarea deplină cu investigațiile. Ar fi nepotrivit să răspundem în continuare în timp ce așteptăm rapoartele agențiilor”.