Se pune lacătul pe distracție în 2025: De ce se închid, de fapt, tot mai multe festivaluri de muzică

Tendința se conturează de ani de zile – vechiul Pitchfork Music Festival din Chicago nu se mai întoarce în această vară, după ce anul trecut Music Midtown din Atlanta și Kickoff Jam din Florida au făcut anunțuri similare. Între timp, festivaluri precum Made in America al lui Jay-Z și Firefly Music Festival din Delaware nu au mai revenit din 2022, conform CNN.

Anul acesta, peste 40 de festivaluri au fost deja anulate, conform unei numărători.

Aceste anulări nu sunt singurele semne că ceva nu este în regulă pe scena festivalurilor. Pentru al doilea an consecutiv, biletele la Coachella – cel mai important festival din deșertul californian, care odată se epuiza în câteva ore – au rămas disponibile luni întregi. Electric Forest, cunoscutul festival de muzică electronică și jam band din Michigan, a înregistrat, de asemenea, o încetinire a vânzărilor, stârnind mai multă îngrijorare cu privire la situația generală.

Unii pun valul de anulări pe seama schimbării gusturilor; alții indică lipsa de curiozitate a generațiilor tinere (de ce să plătești pentru a vedea o mulțime de artiști de care nu ai auzit?). Și, desigur, există o strângere generală a curelei.

Oricum ar fi, rezultatul este același. Festivalurile de muzică erau cândva de ultimă oră, evenimente în care muzica și atmosfera erau proaspete și unice. Dar, luate împreună, scăderea vânzărilor de bilete și anulările descriu o imagine dificilă a industriei festivalurilor, chiar dacă alte domenii ale muzicii live prosperă.

În zilele noastre, festivalurile de muzică au devenit sinonime cu vara, aproape fiecare oraș mare mândrindu-se cu propriul său ansamblu sonic transpirat.

Dar nu a fost întotdeauna așa. În 1969, când Woodstock a adus aproape o jumătate de milion de oameni să vadă muzică live la o fermă de vaci de lapte din nordul statului New York, evenimentul a continuat să rezoneze chiar și după mulți ani, a declarat Tiffany Naiman, director al Music Industry Programs la Universitatea din California, Los Angeles.

content-image

„A trăit în memoria culturală a Americii”, a spus ea, «în această idee a unei experiențe muzicale minunate care a schimbat viețile oamenilor».

Ulterior, dorința pentru experiențe similare a persistat. Majoritatea festivalurilor cu care oamenii sunt familiarizați acum – Coachella, Lollapalooza, chiar și Warped Tour – au început în anii 1990. Lollapalooza, care a început în 1991, a devenit în special Woodstock pentru Generația X, a spus Naiman, un loc pentru comunitate și un set divers de muzică.

„A fost o experiență grozavă pentru oameni, pentru că puteai să vezi atât de multe numere și lucruri de genul acesta, pentru atât de puțini bani”, a spus Naiman. „Chiar acum, acest lucru s-a schimbat în mod evident”.

Blake Atchison, care locuiește în Nashville, încă își amintește că s-a strecurat la Bonnaroo Music and Arts Festival în 2002, primul an în care a avut loc. Acum, își ia fiul cu el în fiecare vară.

Întreaga experiență a festivalului, spune Atchison – care a co-fondat festivalul Deep Tropics din Nashville în 2017 – este magică. Există un sentiment de descoperire în festivaluri, a spus el, cu toate scenele diferite cu diferite tipuri de muzică. Poți da peste o trupă sau un DJ extraordinar pe care ajungi să îl iubești, în absența unui algoritm de streaming care îți furnizează sunete similare la nesfârșit. La un festival, dacă ești deschis, a spus Atchison, poți descoperi ceva cu totul nou.

„Pur și simplu nu există nimic asemănător”, a spus el. „Îmi place muzica, îmi place să experimentez muzica alături de oameni și nu cred că există o formă mai pură de a face asta decât un festival bine pus la punct.”

Dar de-a lungul anilor, această experiență de festival s-a schimbat. La Bonnaroo, de exemplu, unii participanți vechi s-au plâns de faptul că evenimentul a devenit plin de sponsori mari, corporativi. Există o tensiune între cele două tabere: Unii deplâng zilele în care festivalul era mai boem, în timp ce alții apreciază creșterea investițiilor, care se reflectă în toalete mai bune și concerte mai populare. Această diviziune ilustrează cât de departe au ajuns festivalurile, dar subliniază și o provocare: Odată integrate în mainstream, cum rămân aceste festivaluri distincte?

content-image

Atât organizatorii de festivaluri, cât și participanții se confruntă cu provocări economice

În timp ce festivalurile de muzică și-au păstrat mult timp influența asupra identității americane, influența lor ar putea să scadă.

Deși numărul festivalurilor a crescut vertiginos de la sfârșitul anilor ’90 și începutul anilor ’80, nu este clar dacă cererea a ținut pasul, a declarat Will Page, fost economist șef al Spotify.

Inflația și restrângerea bugetelor au făcut ca oamenii să cheltuiască mai puțin în aproape toate domeniile vieții americane, inclusiv viața de noapte, moda și mesele în oraș. În timp ce odată puteai să-ți vezi formația preferată cântând pe un mare stadion și să participi la un festival în aceeași vară, în prezent, pasionații de muzică trebuie să aleagă între cele două.

„Până în 2024, te duci să o vezi pe Taylor Swift și nu te deranjezi cu festivalul”, a declarat Page. „Asistăm la un element de deplasare, de canibalizare, în care artiștii de pe stadioane mănâncă prânzul festivalurilor.”

Cu alte cuvinte, am devenit mai aversivi la risc. De ce ați dori să călătoriți și să plătiți sute de dolari pentru un abonament de weekend (fără a include costurile pentru camping, băuturi, mâncare etc.) pentru a vedea artiști care nu sunteți siguri că vă vor plăcea? Mai ales când ai putea cheltui banii pe turneul Cowboy Carter al lui Beyoncé? Oamenii își doresc camerele lor de ecou, a spus Page, iar pariul pe un festival poate părea că nu merită.

Desfășurarea unui festival a devenit, de asemenea, o provocare pentru organizatori.

Pe măsură ce structurile de stabilire a prețului biletelor s-au schimbat, tot mai mulți artiști renunță la festivaluri în favoarea propriilor turnee mondiale în arenă, unde pot face mai mulți bani, a spus Page. Acest lucru a făcut ca festivalurilor să le fie mai greu să atragă talente de top.

content-image

Costurile de operare sunt, de asemenea, în creștere, a spus Page, dar există o limită la cât de mult pot cere festivalurile pentru bilete.

„Există o criză a creditelor cu care se confruntă toate festivalurile”, a spus el. „Dar în special festivalurile mai mici sunt mai puțin capabile să se protejeze, mai puțin capabile să negocieze aceste condiții, să gestioneze această inflație a costurilor.”

Vulnerabilitatea acestor evenimente mai mici poate cauza probleme pentru potențialii cumpărători. Midwest Dreams, un nou festival EDM în St. Louis, trebuia să înceapă la sfârșitul lunii mai, dar organizatorii au amânat evenimentul pentru luna noiembrie, cu aproximativ o săptămână înainte de începerea programată. În timp ce un comunicat de presă indică daunele cauzate de o tornadă recentă, curioșii au observat că alte evenimente de la locul de desfășurare continuă conform programului.

De asemenea, se pare că rambursările pentru eveniment au fost oferite doar pentru 24 de ore, după care biletele se vor transfera la noua dată – deși într-un e-mail către CNN, organizatorii festivalului au menționat că limita de timp a fost o politică a vânzătorului de bilete și că oricine dorește o rambursare o va primi. Unii fani au înțeles mișcarea; alții au susținut că festivalul a fost acoperirea pentru vânzările scăzute de bilete. Midwest Dreams a negat aceste afirmații.

Apoi, există frecvența tot mai mare a fenomenelor meteorologice severe. Spectacolele nu se pot desfășura dacă sunt fulgere, a spus Naiman, iar asigurarea poate fi, de asemenea, o durere de cap. Temperaturile devin, de asemenea, mult mai ridicate.

Imprevizibilitatea unui festival de muzică face parte din experiență – dar poate, de asemenea, să-i facă pe potențialii participanți să fie circumspecți. Anul trecut, Electric Forest – unde abonamentele pentru o singură zi costă 175 de dolari în 2025 – a fost afectat de atât de multă ploaie și furtuni puternice încât festivalul a fost nevoit să se încheie mai devreme și să anuleze spectacolele capetelor de afiș. Un an mai târziu, unii fani sunt încă iritați că nu au primit o rambursare sau un voucher. (Electric Forest nu a răspuns la solicitarea de comentarii a CNN).

În orice caz, atât pentru organizatori, cât și pentru participanți, festivalurile devin pur și simplu pariuri mai dificile. Și nu doar în SUA. Festivalurile din Canada, din Regatul Unit și din întreaga Europă au înregistrat dificultăți similare, creând imaginea unei căderi a festivalurilor de muzică la nivel mondial.

content-image

Problemele cu care se confruntă festivalurile de muzică sunt aceleași cu cele cu care se confruntă aproape fiecare aspect al societății. Banii sunt puțini, iar modul în care oamenii descoperă și experimentează muzica astăzi se schimbă.

Dar oamenii vor în continuare să vadă muzică live, a spus Naiman. Într-adevăr, chiar dacă costul biletelor la concerte a crescut vertiginos, consumatorii au continuat să cheltuiască.

Dar în rândul festivalurilor mai mari, nu s-au înregistrat prea multe schimbări sau creșteri de-a lungul anilor, a spus Naiman. În schimb, a existat o aplatizare, cu aceiași artiști care cântă și aceleași stiluri de muzică. (Exemplu în acest sens: Luke Combs, Tyler, the Creator și Olivia Rodrigo sunt cap de afiș la Bonnaroo și Lollapalooza în acest an).

„Cele mai mari se stabilizează pentru că nu s-au schimbat în bine”, a spus Naiman. „Nu cred că Coachella mai face ceva unic sau radical”.

Acea vibrație unică, de la firul ierbii, pentru care multe festivaluri de muzică de lungă durată au devenit populare, a dispărut oarecum în ultimii ani, în special pe măsură ce giganții Live Nation și AEG au devenit proprietari ai marilor festivaluri de muzică, înclinându-se către o gamă mai mainstream de programe EDM și pop. Pentru unii fani de lungă durată, această schimbare este greu de înghițit.

Lollapalooza, de exemplu, care a început ca un turneu de adio înainte de a evolua într-un festival underground de rock alternativ, a fost achiziționat de Live Nation în 2014. În 2016, deplângând afluxul de EDM în programul festivalului, fondatorul Lollapalooza și solistul Jane’s Addiction, Perry Farrell, a declarat pentru Chicago Tribune: „Uneori mă îngrozesc la propriul meu festival”.

Și fanii muzicii par să graviteze spre alte spații pentru a experimenta ceva nou. În prezent, trupa The All-American Rejects pornește într-un turneu național de petreceri la domiciliu, evitând locurile tradiționale pentru curțile din spate, campusurile universitare și, într-un caz, o alee de bowling. Deși trupa pop-rock încă mai cântă la câteva festivaluri de vară (Warped Tour, Shaky Knees și Aftershock), în timp ce cântă pe stadioane în deschiderea concertelor Jonas Brothers, aceste spectacole neconvenționale și agitația care a urmat pe rețelele de socializare au readus trupa în actualitate.

content-image

Pentru a se diferenția, festivalurile mai mici au trebuit să treacă dincolo de muzică ca modalitate de a atrage publicul, a spus Atchison. Deep Tropics, despre care a spus că a înregistrat o creștere medie de 43% de la an la an de la înființarea sa în 2017, s-a concentrat pe sustenabilitate și a integrat mai mulți vorbitori, ateliere și chiar yoga și respirație în festival.

„Există alte elemente pe care fanii le caută”, a spus Atchison.

O parte a soluției poate consta și în reformularea a ceea ce înseamnă de fapt un festival de muzică. Naiman a folosit ca exemplu Festivalul de Film Sundance, unde pasionații de film se adună nu pentru a-și vedea filmele preferate, ci pentru a fi primii care descoperă cei mai tari regizori și actori în devenire.

„Deși ne place să fim în camera noastră de ecou, cred că există o foame pentru lucruri noi”, a spus Naiman. „Cred că este vorba, de fapt, despre încadrare și despre modul în care festivalurile încadrează această idee de descoperire și experiență față de a revedea oricine”.

Această foame de lucruri noi este vitală. Pentru festivalurile de muzică, supraviețuirea lor poate foarte bine să depindă de ea.

Sursa: www.stiripesurse.ro

Aeroportul Internațional Craiova anunță noi curse aeriene spre Europa

Armata americană va rămâne staţionată în Europa, anunţă secretarul general al NATO Mark Rutte la summitul de la Vilnius al Celor Nouă de la Bucureşti şi ţărilor nordice