Lucrările pe Lotul 1 al Autostrăzii A0 Nord, care face parte din centura de mare viteză a Capitalei, se desfășoară în ritm susținut pe ambele sectoare atribuite celor doi constructori din asocierea româno-italiană. Tronsonul are o lungime de 17,5 km și este împărțit clar între două firme – una românească, una italiană –, ceea ce permite pentru prima dată o comparație directă între metodele de lucru și ritmul de execuție.
Antreprenorul român Retter Management execută lucrările pe un sector de aproximativ 8 km, între km 12+120 și km 20+000, adică între DN1A (Buftea) și DN1 (Corbeanca). În acest moment, pe acest segment se lucrează pe mai multe fronturi:
* Se desfășoară operațiuni de decapare a stratului vegetal, stabilizare a terenului de fundare și umpluturi pentru terasamente.
* Sunt în curs construcția de podețe casetate și tubulare, dar și o parcare de scurtă durată la km 14+500.
* Se lucrează în paralel la pasajul peste CF101 (733 m), precum și la pasajul peste râul Colentina și liniile de cale ferată CF300 și Mogoșoaia–Buftea (650 m).
* Sunt în execuție podurile peste râurile Dâmbovița și Bâldana, dar și două noduri rutiere importante la intersecțiile cu DN7 și DN1A.
* De asemenea, în anumite puncte ale șantierului se desfășoară descărcări arheologice și operațiuni de relocare a utilităților.
Mobilizare exemplară
Potrivit surselor din șantier, constructorul român este mobilizat cu aproximativ 200 de utilaje. Obiectivul asumat este ambițios: dacă condițiile meteo permit, tronsonul de 8 km ar putea fi dat în trafic până la sfârșitul anului 2025, ceea ce ar permite o legătură funcțională între DN1 și DN1A, prin Corbeanca.
Această deschidere parțială ar reprezenta un avantaj logistic și pentru loturile vecine, dar și pentru localitățile din nord-vestul Bucureștiului, unde traficul rutier este în creștere.
Sectorul Pizzarotti: decopertări și relocări de utilități
Pe sectorul cuprins între km 2+500 și km 12+120, constructorul italian Pizzarotti lucrează în prezent la:
* relocarea utilităților,
* decopertarea stratului vegetal și stabilizarea terenului de fundare în zona nodului rutier DN1A,
* stabilizare pe segmentul km 2+500 – km 8+000.
Mobilizarea este vizibilă, deși lucrările sunt în faze mai puțin spectaculoase din punct de vedere vizual. Segmentul se află într-o etapă mai puțin avansată față de cel de la capătul opus al lotului.
Traseul Lotului 1 și contextul general
Lotul 1 al A0 Nord traversează județele Ilfov (Dragomirești-Vale, Mogoșoaia, Buftea, Corbeanca) și Giurgiu (Joița și Săbăreni). Este parte integrantă din viitoarea centură de mare viteză a Capitalei, menită să decongestioneze traficul din zona Bucureștiului și să asigure conexiuni rapide între Autostrăzile A1, A3 și viitoarea A0 Sud.
Pentru prima dată într-un contract de acest gen, atribuirea clară pe verticală — cu un constructor responsabil de toate podurile și un sector complet — permite urmărirea în timp real a diferențelor de progres între cele două companii. Acest model ar putea servi drept studiu de caz pentru atribuirea viitoarelor loturi, mai ales în cazul asocierilor internaționale.