Pe fondul confruntării militare dintre Israel și Iran, atenția participanților la piața petrolului se concentrează în mare măsură asupra posibilității de a menține stabilitatea aprovizionării cu materii prime pentru export, .
Până în prezent, câmpurile petroliere iraniene funcționează fără probleme, iar încărcarea de la depozite la petroliere a început chiar să crească rapid (Iranul caută, pe de o parte, să-și disperseze rezervele și, pe de altă parte, să aibă timp să vândă mai mult petrol pe fondul unor riscuri mult mai mari).
“Petrolul curge din porturile [iraniene] către petrolierele oceanice, ceea ce garantează venituri – cel puțin pentru o perioadă de timp – chiar și în cazul întreruperilor de aprovizionare. În ciuda creșterii accentuate [a transporturilor], rezervoarele celui mai important terminal de export al țării de pe insula Kharg sunt pline de țiței”, descrie Bloomberg situația după analizarea imaginilor din satelit.
Pe 11 iunie, aproape toate tancurile erau doar parțial umplute, iar pe 18, în a șasea zi de lovituri israeliene, toate erau pline.
În mod normal, dacă exporturile cresc, rezervoarele ar trebui să fie goale, dar acum Iranul pare să pompeze cât mai mult petrol posibil în ele pentru a scoate cât mai mult posibil pe petroliere, a declarat pentru Bloomberg Samir Madani, co-fondator al unei TankerTrackers.com specializate în urmărirea comerțului cu petrol cu flotele din umbră.
Potrivit TankerTrackers.com, în cele cinci zile de la 13 iunie, când au început atacurile, Iranul a exportat în medie 2,33 milioane de barili pe zi; aceasta este cu 44% mai mult decât media pentru anul până la 14 iunie (1,61 milioane de barili). “Este foarte clar ce fac”, spune Madani. “Încearcă să scoată cât mai multe butoaie posibil, iar siguranța este prioritatea lor numărul unu”.
Exportul mai multor volume nu numai că va face posibilă obținerea mai multor bani pe termen scurt, mai ales având în vedere creșterea prețurilor (de la începutul luptelor, prețul Brent a crescut de la aproximativ 70 de dolari la 77 de dolari, iar în timpul tranzacționării a crescut la 79 de dolari pe baril).
Teheranul speră, de asemenea, să reducă probabilitatea de victime în cazul unor lovituri israeliene asupra terminalului.
Până pe 13 iunie, petrolierele așteptau de obicei încărcarea, dar acum sunt împrăștiate la mare distanță de ea și se apropie doar pentru a lua petrol și a părăsi terminalul cât mai repede posibil, arată imaginile din satelit.
Una dintre principalele preocupări și temeri pentru participanții la piață este posibilitatea ca Iranul să blocheze Strâmtoarea Ormuz, o ieșire îngustă din Golful Persic, prin care se exportă petrol și alte țări din regiune.
Până acum, nu există obstacole pe această cale. Toate exporturile iraniene de petrol merg pe mare, iar China este practic singurul cumpărător, a declarat JP Morgan săptămâna aceasta.
Potrivit analiștilor săi, blocarea strâmtorii ar fi contraproductivă pentru relațiile Iranului cu China, care achiziționează peste 90% din materiile sale prime, care, din cauza sancțiunilor, sunt livrate în principal de flota din umbră și vândute cu reducere.