Dragoş Pîslaru: Partea bună este că toată componenta de reforme a rămas neatinsă/ Este prima oară când am pierdut 10,77 milioane de euro din PNRR

#image_title

Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Dragoş Pîslaru, a explicat că România a pierdut 10,77 milioane de euro din PNRR pentru că ”nu am fost în stare să semnăm nişte contracte pentru construirea unor capacităţi de electrolizoare”. Pâslaru a menţionat că şi unele segmente de autostradă sunt în pericol de a pierde finanţarea din bani europeni.

”Până acum, partea bună este că toată componenta de reforme a rămas neatinsă. Acum, pe cifre, am tras 10,7 miliarde, dar cu tot cu prefinanţare. Am avut cererea de plată 1 în care am avut 1,7 miliarde. Aceea a fost aprobată integral. Cererea de plată 2 a avut valoarea de 2,8 miliarde euro. Dar este prima oară când am pierdut 10,77 milioane de euro pentru că nu am fost în stare să semnăm nişte contracte pentru construirea unor capacităţi de electrolizoare. Atunci a fost primul semnal că lucrurile nu funcţionează atât de bine. Evident, în cererea de plată 3 semnalul este şi mai puternic, în sensul că noi am cerut 2,7 miliarde şi avem o suspendare de 870 milioane euro pentru că o serie de 6 jaloane sunt problematice”, a declarat Dragoş Pîslaru, sâmbătă, la Digi 24.

 
El a explicat că există o ”îngrijorare” a Comisiei Europene că România a contractat foarte mult.

 
”Problema de fond sunt investiţiile pentru că aici aveai toate premisele să porneşti aceste investiţii: şcoli, spitale, autostrăzi, lucruri pe care le aveai de construit la nivel local. Realitatea este că recent a existat o discuţie cu Comisia Europeană pentru a se vedea care este stadiul implementării investiţiilor şi, practic, Comisia şi-a făcut propria analiză şi a introdus un criteriu în care să putem să vedem cum stau lucrurile. Ceva de genul: dacă în vara anului 2025, deci cu un an înainte, cum aţi spus, de terminarea programului, ai pe obiectivele pe care ţi le-ai propus măcar jumătate din progresul fizic, deci să ştii că ai construit. Ideea este că există această îngrijorare din partea Comisiei, că partea română a contractat foarte mult. Deci s-a aruncat foarte mult pe tot felul de proiecte, dar nu reuşeşte să împingă aceste investiţii”, a afirmat Dragoş Pîslaru.
 
Ministrul a spus că şi o parte din autostrăzile care se construiesc în România sunt în pericol de a pierde finanţarea din PNRR, menţionând Autostrada Moldovei.
 
”Vestea proastă este că segmente de autostrăzi, şcoli, sunt în pericol. Autostrada Moldovei. Ce faci în condiţiile în care tu nu mai ai acces la finanţarea de pe PNRR? Îţi cauţi alte surse de finanţare, te duci pe Programul de Transport, pe Coeziune, încerci să vezi dacă poţi să le finanţezi. Dar în orice caz, ce este foarte trist este că aveai o sursă de finanţare, aveai culoarul bătătorit, aveai tot ce îţi trebuie. Am fost avertizaţi de Comisia Europeană: încercaţi să puneţi acolo proiecte pe care le prioritizaţi. Unul dintre motivele importante (pentru care nu s-a făcut nimic la autostrăzi – n.r) este faptul că Guvernul, având această împărţire pe această zonă de grant a tratat de la Ministerul de Finanţe în mod diferit aceste două zone. Ministerul de Finanţe îşi dădea semana că mergem în gard, în sensul că nu mai ai de unde finanţa şi respectiv, dacă e vorba de împrumut contribuim la deficit şi atunci a dat banii cu ţârâita. Atunci tu aveai autostrăzile cu finanţarea alocată pe partea asta, dar tu nu ai finanţat pentru că nu aveai bani în Trezorerie sau aveai temerea legată de deficit”, a explicat ministrul.

VIDEO Moment tensionat cu Papa Leon: Un obiect l-a lovit în cap. Mulțimea a rupt bariera de securitate

Un avion rus de spionaj de tip Iliuşin-20M, interceptat de două avioane germane de tip Eurofighter la Marea Baltică