După ani de așteptări, promisiuni și scandaluri, unul dintre cele mai controversate și simbolice tronsoane din Autostrada Transilvania prinde, în sfârșit, contur. Vorbim despre secțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș, parte a celebrului (și mult discutatului) segment „Bechtel”, abandonat de ani buni, dar care, în 2025, a intrat pe un nou drum – la propriu și la figurat.
Secțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș are o lungime de 26,35 kilometri și a fost inițial parte a contractului semnat în 2004 cu gigantul american Bechtel, pentru construcția Autostrăzii Transilvania (A3). Ce a urmat a fost o odisee birocratică, financiară și politică, cu lucrări începute, sistate, abandonate și reluate de mai multe ori.
Deși Bechtel a turnat structuri importante – inclusiv viaducte și poduri pe acest tronson – lucrările au fost abandonate complet în 2013, după rezilierea contractului. De atunci, segmentul a rămas într-un „limbo” al infrastructurii, un veritabil „muzeu al risipei” unde natura a început să cucerească betoanele, iar șantierele părăsite deveniseră simboluri ale neputinței administrative.
O bucată de autostradă cu o istorie zbuciumată
Într-un contrast izbitor cu trecutul, din 20 ianuarie 2025, noul constructor, Compania Construcții Erbașu, una dintre cele mai solide firme românești din domeniu, a intrat pe șantier cu o mobilizare exemplară: 521 de muncitori și 280 de utilaje. Un progres fizic de 12,75% în mai puțin de 6 luni,
Contractul, finanțat din fonduri europene prin Programul Transport 2021–2027, are o valoare de 884,12 milioane lei (fără TVA), iar termenul de finalizare este de 18 luni.
Mai mult, în aceste zile, primele secțiuni de asfalt sunt deja turnate – un moment simbolic care marchează revenirea la viață a unuia dintre cele mai rușinoase eșecuri ale infrastructurii românești.
Vorbim de recuperarea unui eșec major și de demonstrarea capacității companiilor autohtone de a duce la capăt proiecte critice, cu seriozitate și profesionalism. Dacă ritmul se păstrează, finalizarea în termen nu pare deloc imposibilă – ceea ce ar însemna că traseul A3 dintre Nădășelu și Borș se apropie tot mai mult de continuitate completă, conectând vestul țării cu rețeaua europeană de autostrăzi.