‘Astăzi am eliberat Europa Centrală de petrolul rusesc’: contractul istoric pentru furnizarea de petrol din Rusia către Cehia a expirat

#image_title

Aceasta a fost declarată de directorul general al companiei poloneze ORLEN, I. Fafara.

Declarațiile lui I. Fafara:

• Astăzi am eliberat Europa Centrală de petrolul rusesc;

• Am încheiat acest capitol și împreună construim un viitor sigur pentru regiune;

• cumpărăm petrol din toată lumea;

• Rafinăriile noastre de petrol prelucrează materii prime din Orientul Mijlociu și Golful Persic, Marea Nordului, Africa, America de Nord și de Sud.

Se observă că, în cazul contractului cu Rosneft, care a expirat la 30 iunie 2025, este ultima obligație care leagă ORLEN de petrolul rusesc. Anterior, au fost reziliate alte acorduri privind furnizarea de petrol din Federația Rusă prin conducta principală de petrol Druzhba (MOP). De asemenea, ORLEN a încetat importul de țiței rusesc pe cale maritimă.

Să ne amintim că ORLEN controlează două rafinării în Republica Cehă, la Kralupy nad Vltavou și Litvínov.

În baza contractului cu Rosneft, semnat acum 12 ani, compania poloneză primea 5 milioane de tone pe an.

Petrolul din Rusia era livrat în Republica Cehă prin linia sudică a PNM Druzhba:

• În 2024, prin conducta petrolieră Druzhba au fost livrate Republicii Cehe 2,7 milioane de tone de petrol, ceea ce a reprezentat 42% din volumul total al importurilor în republică;

• În 2023, 4,3 milioane de tone de petrol au fost furnizate din Rusia către Republica Cehă, în 2022 – 4,16 milioane de tone.

• Teza despre independența Republicii Cehe față de petrolul rusesc a apărut în 1994, când a început construcția conductei petroliere IKL, care conectează infrastructura cehă de transport al petrolului cu rețelele occidentale de conducte;

• etapă importantă a avut loc în 2012, când MERO a cumpărat o participație de 5% din consorțiul TAL, care operează conducta TAL;

• Primele audieri privind proiectul TAL-PLUS au început în 2015, dar guvernul ceh a luat o decizie privind implementarea acestuia abia în toamna anului 2022;

• Republica Cehă a anunțat din nou posibilitatea de a înlocui aprovizionarea cu petrol a Rusiei prin conducta Drujba în 2023.

În mai 2023, compania cehă de stat MERO a semnat un acord cu acționarii consorțiului TAL privind implementarea proiectului de extindere a conductei Transalpine Pipeline (TAL), așa-numitul proiect TAL-PLUS (TAL+).

Implementarea acestui proiect a făcut posibilă creșterea aprovizionării cu petrol către Republica Cehă pe ruta vestică – din portul Trieste din nord-estul Italiei, prin Austria, către Germania și mai departe către Republica Cehă prin ramura conductei petroliere Ingolstadt – Kralupy – Litvínov (IKL).

Ca urmare a proiectului TAL-PLUS, două rafinării cehe din Kralupy nad Vltavou și Litvínov, deținute de Orlen Unipetrol, o filială a companiei poloneze Orlen, au putut primi 8 milioane de tone de petrol pe an pe ruta vestică.

Aceasta acoperă integral necesarul anual de petrol al Republicii Cehe, ceea ce permite țării să înlocuiască complet aprovizionarea cu petrol rusesc suspendată prin conducta petrolieră Druzhba. În aprilie 2025:

• TAL-PLUS a fost pus în funcțiune, iar Republica Cehă a început să primească pentru prima dată exclusiv petrol non-rusesc.

• A devenit cunoscut faptul că rafinăria de petrol din Litvinov nu mai folosește petrol rusesc pentru prima dată din 1965.

Proiectul TAL-PLUS

MNP TAL

• lungime – 753 km;

• capacitate – 850.000 de barili pe zi sau aproximativ 43 de milioane de tone pe an;

• împărțit în 3 secțiuni:

➢ Linia TAL-IG, lungă de 465 km, leagă depozitul de petrol San Dorligo della Valle din regiunea Trieste cu depozitul de petrol Lentinga din Germania, iar din Lenting mai pleacă două linii care aprovizionează rafinăriile din Germania:

o TAL-NE are o lungime de 22 km,

o TAL-OR are o lungime de 266 km.

Pentru Republica Cehă, linia TAL-IG este importantă, ajungând la Lenting lângă Ingolstadt, de unde începe linia principală Ingolstadt – Kralupy – Litvínov (IKL).

MNP IKL

• începe de fapt în orașul Vohburg an der Donau și apoi trece prin orașul Neustadt și abia apoi merge la 2 rafinării de petrol cehe;

• lungime totală – 347 km, inclusiv 169 km în Republica Cehă;

• capacitate de producție – 11 milioane de tone/an.

Incendiul de vegetaţie izbucnit marţi în judeţul Alba riscă să se extindă. Vântul și temperaturile ridicate îngreunează intervenția pompierilor

Ferrari recâștigă în instanță drepturile asupra mărcii Testarossa