Prăbușire istorică pe piața auto din România: înmatriculările de autoturisme noi, în cădere cu 50% în iunie 2025

#image_title

Programul Rabla întârziat și apoi suspendat – efecte severe asupra înmatriculărilor, mai ales pentru mașinile electrice. APIA: “România riscă să rateze tranziția verde”

Piața auto din România a înregistrat o contracție severă în luna iunie 2025: înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 50% față de aceeași lună a anului trecut, potrivit datelor oficiale analizate de APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile). Este una dintre cele mai dramatice scăderi lunare din ultimul deceniu și un semnal de alarmă pentru întregul sector auto național.

Printre cele mai afectate segmente se află autoturismele electrificate, care deși domină în continuare piața cu o cotă de 56.7%, înregistrează o scădere agregată de -30%. Cele mai mari pierderi procentuale se observă în cazul mașinilor 100% electrice (BEV), cu -54.3% față de iunie 2024.

Principalele cifre – Iunie 2025 vs Iunie 2024:

Autoturisme noi: 10.522 unități, în scădere cu -50%

Mașini electrificate (MHEV, FHEV, PHEV, BEV): -30%, dar încă 56.7% cotă de piață

BEV (mașini electrice): -54.3%, doar 3.7% cotă

PHEV (plug-in): +20.6%, creștere la 6.7% cotă

Vehicule comerciale ușoare și minibus: -45.5%

Vehicule comerciale grele și bus: +32.5%

Cauza principală: suspendarea Programului Rabla

Dan Vardie, președintele APIA, atrage atenția într-o declarație oficială că scăderea abruptă a pieței este direct legată de suspendarea fără precedent a Programului Rabla, ceea ce a blocat deciziile de achiziție pentru mii de clienți și a destabilizat încrederea consumatorilor:

„Această situație fără precedent a destabilizat profund încrederea consumatorilor și a blocat deciziile de achiziție. Scăderea de peste 50% a înmatriculărilor de autoturisme electrice este o consecință directă și alarmantă. România riscă să se îndepărteze periculos de obiectivele UE privind tranziția verde.”

Scăderi la toate segmentele, cu excepția vehiculelor grele

Marca Dacia, liderul pieței, a înregistrat o scădere de -60.5% în iunie și de -32.4% pe întreg semestrul.

Cele mai vândute modele electrice în 2025: Dacia Spring (-44.9%), Tesla Model 3 și Model Y – ambele în scădere accentuată.

Singura zonă de creștere vizibilă este segmentul de vehicule comerciale grele, cu +39.2%, semn că sectoarele logistice și industriale își păstrează dinamica investițională.

Un element nou important: APIA a decis să trateze motorizările mild-hybrid (MHEV) separat de celelalte tipuri de propulsii electrificate, pentru o mai bună transparență și acuratețe. Astfel, România se aliniază raportărilor internaționale privind tehnologiile hibride.

Total autoturisme: 64.339 unități, în scădere cu -21.8%

* Dacia: 17.619 unități, -32.4%

* Toyota: 5.807 unități, -16.7%

* Skoda: 5.328 unități, -7.8%

Scăderea severă a pieței auto din România în iunie 2025 subliniază vulnerabilitatea dependenței de programe guvernamentale și nevoia urgentă de coerență în politicile publice pentru mobilitate și tranziție energetică. Fără relansarea rapidă a Programului Rabla și fără un cadru predictibil pentru consumatori și producători, România riscă să piardă trenul electrificării într-un moment critic pentru industria auto europeană.

Proiect controversat – Barajul de pe Nil care ar putea lăsa fără apă milioane de oameni

Radu Miruţă amenință directorii companiilor din subordinea Ministerului Economiei care şi-au betonat contractele: Am ac de cojocul acelor oameni