Elevii de liceu din România spun că petrec în general 6 ore pe zi pe internet, în timp ce elevii de gimnaziu petrec 4 ore pe zi, iar cei de clasele a III-a şi a a IV-a 2 ore, conform unei analize a Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI).
Astfel, se constată că media zilnică de utilizare a ecranelor este de aproximativ 6 ore în perioada verii, această cifră fiind în strânsă legătură cu prezenţa unui timp liber mai generos şi lipsa activităţilor şcolare. Tinerii manifestă o preferinţă crescută pentru platforme centrate pe divertisment şi interacţiune rapidă, precum Instagram şi TikTok.
Cercetările consultate de CJI în cadrul analizei, precum studiul Students and Digital Screens: Media Consumption and Reading Habits Before and After the Summer Holidays realizat de Universitatea Badji Mokhtar Annaba din Tunisia, subliniază faptul că timpul nestructurat din vacanţa de vară favorizează o creştere a timpului petrecut online de către copii şi adolescenţi, cu potenţiale implicaţii asupra dezvoltării lor cognitive, dar şi asupra performanţei şcolare.

Elevii de liceu şi gimnaziu folosesc cel mai mult internetul pentru a comunica cu prietenii, familia sau cu alte persoane, pentru a urmări conţinut media pe reţelele sociale şi pentru a asculta muzică, potrivit studiului CJI.
Instagram, WhatsApp, TikTok şi YouTube în topul reţelelor utilizate de elevii de gimnaziu şi liceu din România
Potrivit studiului demarat de CJI pe parcursul anului 2024, o treime dintre elevii de liceu şi aproape un sfert din elevii de gimnaziu afirmă că petrec pe TikTok mai mult de 5 ore într-o zi obişnuită. Mai mult de o treime dintre elevii de liceu şi de gimnaziu folosesc această reţea socială între 2-3 ore într-o zi (36.2% la liceu, 32.3% la gimnaziu).

TikTok este urmată de Instagram, pe care 22.8% dintre elevii de liceu şi 17.8% dintre elevii de gimnaziu afirmă că petrec peste 5 ore pe zi. În acelaşi timp, cei mai mulţi elevi de liceu şi de gimnaziu utilizează Instagram mai degrabă sub o oră pe zi (26.1% la liceu, 34.6% la gimnaziu) şi între 2- 3 ore pe zi (33.9% la liceu, 31% la gimnaziu).
În ceea ce priveşte WhatsApp, acesta este utilizat într-o zi obişnuită de obicei o oră sau mai puţin; mai mult de jumătate dintre elevii de liceu şi cei de gimnaziu au oferit acest răspuns în proporţia cea mai mare: 53.9% la liceu, 56.1% la gimnaziu.
YouTube este aproape la fel de mult utilizat de elevii de liceu şi de cei de gimnaziu, cu o durată de o oră sau mai puţin pe zi (în cazul a 36.2% elevi de liceu şi 40.2% elevi de gimnaziu) şi de 2-3 ore pe zi (în cazul a 36.2% elevi de gimnaziu şi 37.7% elevi de liceu).

În total, la sondaj au participat 1.852 de elevi. Perioada de culegere a datelor cantitative a fost 22 februarie – 26 martie 2024.
Cel mai amplu program de educaţie media din România este implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent
Din 2017, Centrul pentru Jurnalism Independent implementează Programul de Educaţie Media, un demers strategic prin care îşi propune să dezvolte competenţele de educaţie media ale copiilor şi tinerilor din România. CJI susţine cursuri de educaţie media pentru profesori şi elevi şi dezvoltă atât materiale resursă pentru a fi folosite la clasă, cât şi materiale destinate publicului larg. CJI este o organizaţie non-guvernamentală activă de peste 30 de ani în protejarea democraţiei şi a celor care cred în valorile sale. Peste 15.000 de profesionişti media, peste 10.000 de profesori şi aproape 300.000 de elevi au fost beneficiarii cursurilor de formare şi ai experienţei de lucru cu echipa CJI.
Podcasturi despre gândire critică şi cursuri online gratuite pentru profesori
De asemenea, Centrul pentru Jurnalism Independent pune la dispoziţia opiniei publice o serie de resurse şi instrumente care să sprijine efortul colectiv al României în lupta cu dezinformarea, printre care platforma www.educatiemedia.cji.ro, un podcast şi o serie de cursuri de educaţie media gratuite pentru profesori.