Noua tehnologie elimină necesitatea intervenției umane, deoarece asfaltul este proiectat să-și refacă structura în mod autonom. Deteriorarea suprafeței rutiere este cauzată de factori precum traficul intens, oxidarea și infiltrarea apei, care, prin îngheț și dezgheț, agravează fisurile. Testele de laborator arată că acest asfalt poate repara fracturi minore în doar 50 de minute, prevenind astfel deteriorări mai grave.
Problema gropilor este o globală, generând costuri ridicate pentru întreținerea drumurilor și având un impact negativ asupra mediului. Bitumul tradițional, derivat din petrol, contribuie la emisiile de gaze cu efect de seră atât în procesul de producție, cât și prin necesitatea constantă de reparații și reasfaltări. Camioanele poluate în lucrările de întreținere sporesc și ele cu CO₂.
Acest asfalt inovator este rezultatul colaborării dintre cercetători de la Universitatea Swansea (Marea Britanie), Universitatea Bío-Bío din Concepción (Chile), Universitatea din Granada (Spania), Universitatea din Concepción și Imperial College London. Proiectul este coordonat de profesorul Jose Norambuena-Contreras și a beneficiat de sprijinul Google Cloud pentru simulări complexe bazate pe inteligență artificială.
Oamenii de știință au utilizat spori purificați de Lycopodium clavatum, o plantă originară din Asia și Europa. Acești spori sunt umpluți cu uleiuri reciclate și integrați în bitum. Când asfaltul dezvoltă fisuri, presiunea vehiculelor determină spargerea sporilor și eliberarea uleiurilor, care înmoaie bitumul și îl ajută să se refacă, prevenind lărgirea crăpăturilor.
În prezent, acest tip de asfalt este încă în faza de testare, însă cercetătorii estimează că utilizarea sa pe drumuri reale ar putea extinde durata de viață a suprafețelor rutiere cu până la 30% și reduce semnificativ necesitatea reparațiilor frecvente. Dacă va fi implementat la scară largă, această inovație ar putea revoluționa întreținerea drumurilor și contribui la reducerea impactului ecologic al infrastructurii rutiere.