AEP a pus în dezbatere publică proiectul de Hotărâre referitor la materialele publicitare din campania electorală. Prevederea care îi obliga pe cei care reclamă acţiuni online cu caracter manipulator să-şi probeze acuzaţiile, eliminată

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a pus în dezbatere publică proiectul de Hotărâre referitor la materialele publicitare din campania electorală, prevederea care se regăsea într-o variantă de lucru a proiectului şi care îi obliga pe cei care reclamă acţiuni online cu caracter manipulator sau cu ajutorul fermelor de boţi să-şi probeze acuzaţiile fiind eliminată

”Grupul de lucru interinstituţional format din reprezentanţi ai Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), ai Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA), ai Directoratului Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC), ai Ministerului Afacerilor Externe (MAE), ai Ministerului Afacerilor Interne (MAI), ai Autorităţii Electorale Permanente (AEP) şi ai Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a elaborat prima versiune a proiectului de Hotărâre privind modul de promovare, distribuire, publicare sau editare a materialelor publicitare politice utilizate în campania electorală”, anunţă AEP.

Proiectul elaborat de grupul de lucru şi  publicat pe site-ul Autorităţii Electorale Permanente poate fi consultat

Conform proiectului, ”pe durata campaniei electorale a alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, pentru ca un material să fie considerat material publicitar politic, acesta trebuie să îndeplinească, în mod cumulativ, următoarele condiţii: a) să fie pregătit, editat, prelucrat, plasat, promovat, publicat, distribuit şi/sau difuzat în campania electorală de către un actor politic; b) să fie un material scris, tipărit, audio, video sau o imagine, indiferent de mediul de diseminare; c) să îndemne alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze un candidat independent sau un candidat al unui partid politic, alianţe politice, organizaţii a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale sau al unei alianţele electorale, clar identificat”.

Comunicările care se înscriu în limitele activităţii jurnalistice de informare a publicului nu constituie materiale publicitare politice.

Proiectul de hotărâre stabileăte şi ce informaţii trebuie să conţină , materialele publicitare politice distribuite de actorii politici.

În varianta făcută publică joi de AEP, articolul dincare obliga pe cei care reclamau acţiuni manipulşatoare online să-şi probeze acuzaţiile pentru ca acţiunile respective să fie declarate ilegale a fost modificat radical, o astfel de obligativitate fiind eliminată.

”Plângerile privind acţiunile de promovare, distribuire sau postare a materialelor publicitare politice, prin mijloace sau tehnici cu scop manipulator, precum utilizarea de conturi false create în mediul online, dezvoltarea unor reţele de conturi automatizate, parţial automatizate sau neautomatizate, simularea interacţiunilor, coordonarea creării şi/sau promovarea de conţinut neautentic/fals sau asumarea în mod înşelător a identităţii unui actor politic sau a unei entităţi independente, se soluţionează prin decizii ale birourilor electorale emise în condiţiile art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2025 sau ale art. 42 din Legea nr. 370/2004, republicată, 5 cu modificările şi completările ulterioare, după caz”, prevede acum proiectul.

De asemenea, proiectul făcut public de AEP nu mai arfe nici prevederile referitoare la condiţiile în care orice alte opinii, mesaje şi comunicări exprimate de alte persoane decât cele considerate ”actori politici” sunt considerate manifestări ale dreptului la libertatea de exprimare.

Observaţiile şi propunerile privind proiectul pot fi transmise de toţi cei interesaţi la adresa de e-mail , până la data de 21 februarie 2025.

”Pentru elaborarea proiectului, la data de 5 februarie a.c., Grupul de lucru a avut consultări cu reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale cu activitate relevantă în domeniul electoral. În urma consultărilor a fost elaborată o nouă versiune, care a fost prezentată partidelor politice parlamentare la data de 10 februarie 2025. În urma analizării proiectului de către respectivele formaţiuni politice a avut loc o nouă întâlnire de lucru la data de 12 februarie a.c., în urma căreia a fost definitivată această versiune a proiectului. Astfel, prezentul proiect de Hotărâre urmăreşte clarificarea modului de promovare, distribuire, publicare sau editare a materialelor publicitare politice utilizate în campania electorală la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025. Precizăm că Ordonanţa de urgenţă nr. 1/2025 se află în prezent în Parlament, în procedură de adoptare, astfel încât forul legislativ are posibilitatea de a o analiza, modifica sau completa, după caz”, menţionează AEP.

 

Concluzia lui Medvedev după discuțiile Putin-Trump: ‘Rusia nu o să fie niciodată înfrântă! Este imposibil să ne îngenuncheze’

Kremlinul se declară impresionat de poziţia lui Trump privind încetarea războiului din Ucraina