Regulile privind oprirea și staționarea vehiculelor sunt reglementate de Codul Rutier 2025, iar autoritățile locale, prin Primărie, pot stabili norme suplimentare referitoare la parcarea autovehiculelor. Aceste reguli sunt valabile doar la nivel local, așadar pot varia între orașe. Este permisă parcarea pe trotuar în 2025?
Deși mulți șoferi consideră parcarea pe trotuar o opțiune convenabilă, aceasta poate atrage amenzi mari și chiar ridicarea vehiculului. Trotuarele sunt destinate exclusiv pietonilor, iar parcarea mașinilor pe acestea poate împiedica circulația pietonală, forțându-i pe oameni să meargă pe drum. Codul Rutier 2025 spune că parcarea pe trotuar este permisă doar în condițiile în care există semnalizare care să permită acest lucru.
Dacă nu este lăsat un spațiu suficient pentru pietoni pe trotuar, iar aceștia sunt forțați să circule pe șosea, poliția are dreptul să aplice o amendă șoferului care a parcat neregulamentar.
Este legal să parchezi mașina pe trotuarul din fața casei?
Conform Codului Rutier, legea circulației interzice oprirea sau staționarea vehiculului în anumite locuri, cum ar fi trecerile de pietoni, intersecțiile sau pe curbele unde vizibilitatea este redusă. În plus, autoritățile locale pot impune restricții suplimentare, interzicând parcarea pe anumite străzi sau în anumite zone, ceea ce poate deveni un inconvenient pentru șoferii care locuiesc în acele zone.
Din dorința de a evita aceste restricții și pentru a beneficia de un loc de parcare mai convenabil, unii șoferi aleg să își parcheze mașina pe trotuarul din fața casei. Cu toate acestea, legea este clară și se aplică în mod egal tuturor, indiferent dacă locuiești sau nu în zona în care îți parchezi mașina. Astfel, parcarea pe trotuar poate fi considerată ilegală, mai ales dacă nu se lasă un spațiu corespunzător pentru pietoni.
La cât ajunge amenda
În 2025, valoarea unui punct de amendă este de 202,5 lei, adică 5% din salariul minim brut. Astfel, pentru parcarea neregulamentară pe trotuar, poliția poate aplica amenzi cuprinse între 405 și 607,5 lei, adică între 2 și 3 puncte de amendă, în cazul în care nu este lăsat un spațiu suficient pentru pietoni. Dacă vehiculul obstrucționează total circulația pietonilor, amenda va fi de 810 – 1.012,5 lei, adică între 4 și 5 puncte de amendă.
În plus, se poate dispune ridicarea mașinii, iar șoferul va trebui să plătească o taxă suplimentară pentru a-și recupera vehiculul. De exemplu, în București, taxele suplimentare sunt: 150 – 270 de lei pentru ridicarea mașinii, 150 – 200 de lei pentru transportul acesteia și 100 – 150 de lei pentru depozitare în primele 24 de ore, iar pentru fiecare zi adițională, 50 de lei. Astfel, dacă mașina este ridicată, șoferul va avea de plătit cel puțin 400 de lei, plus amenda pentru parcarea neregulamentară.