Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au făcut, în această săptămână, peste 200 de controale la operatori economici din staţiunile de pe litoralul românesc, iar în cazul a 29 dintre aceştia au dispus oprirea activităţii, până la remedierea deficienţelor constatate. De asemenea, comisarii ANPC au dat amenzi în valoare de 800.000 de lei. Printre neregulile constatate, se numără comercializarea unor produse periculoase sau a unor jucării cu deficienţe, servicii prestate în spaţii neautorizate şi vânzarea unor alimente alterate, nesigure sau depozitate în condiţii necorespunzătoare.
În perioada 28 iulie – 2 august, comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), care activează în cadrul Comandamentului Litoral 2025, au făcut 205 controale în legătură cu modul în care este respectată legislaţia în domeniu, în staţiunile de pe litoralul românesc, informează ANPC.
Potrivit sursei citate, ca urmare a neregulilor constatate, au fost date 166 de amenzi contravenţionale, în valoare de aproximativ 800.000 lei, 103 avertismente, au fost oprite definitiv de la comercializare produse neconforme, în valoare de aproximativ 60.000 lei, au fost oprite temporar de la comercializare produse în valoare de aproximativ 80.000 lei şi a fost dispusă oprirea prestării serviciilor până la remedierea deficienţelor pentru 29 de operatori economici.
„Şi în această vară, prin activitatea Comandamentului Litoral ANPC 2025, demonstrăm că protecţia consumatorilor nu este opţională, ci o prioritate. Acţiunile de control desfăşurate pe litoralul românesc reflectă angajamentul nostru ferm de a interveni rapid şi eficient ori de câte ori drepturile consumatorilor sunt încălcate. Suntem hotărâţi să asigurăm un mediu comercial sigur şi corect, iar sancţiunile aplicate sunt dovada clară că toleranţa faţă de abateri este zero”, declară Sebastian Hotca, preşedinte interimar ANPC.
Principalele abateri identificate au fost comercializarea unor produse periculoase, precum “kendama”, care pot provoca accidentări sau a unor tatuaje ce pot determina sensibilizarea pielii şi apariţia reacţiilor alergice, comercializarea unor jucării cu deficienţe de informare sau fără marcajul CE, ce dovedeşte conformitatea produsului cu normele de siguranţă ale Uniunii Europene, prestarea serviciilor în spaţii neautorizate, lipsa verificării metrologice a mijloacelor de măsurare utilizate, lipsa afişării certificatului de clasificare/ înregistrare în spaţiile de cazare, confort şi siguranţă necorespunzătoare în camerele destinate turiştilor (lenjerii/perne/saltele neigienizate, neconforme, grupuri sanitare cu depuneri grosiere de impurităţi).
De asemenea, comisarii au mai descoperit produse produse alimentare nesigure, fără elemente de identificare şi caracterizare, depozitate şi păstrate în condiţii necorespunzătorare, dar şi produse alimentare de origine vegetală cu modificări organoleptice, improprii consumului uman.
Totodată, sursa citată precizează că inspectorii ANPC au descoperit că unii operatori economici foloseau echipamente sau ustensile cu grad ridicat de uzură şi cu depuneri grosiere de gheaţă şi că unele produse alimentare nu aveau menţionate substanţele cu potenţial alergen în produsele alimentare.
Comisarii NAPC au mai descoperit nereguli privind deficienţe de informare, precum absenţa traducerilor în limba română, lipsa informaţiilor privind perioada promoţională, comercializarea unor suveniruri fără date de identificare şi caracterizare şi fără instrucţiuni de întreţinere şi informarea incompletă a consumatorilor privind compoziţia fibroasă a produselor textile, precum şi lipsa traducerilor în limba română.