Proiectul AMZEI a continuat anul acesta să fie un punct de referinţă în peisajul cultural al Bucureştiului, parte dintr-un demers amplu de regenerare urbană iniţiat de Cartierul Creativ şi The Institute. În prim-plan a fost economia creativă locală şi a demonstrat cum arta şi colaborarea interdisciplinară pot contribui la revitalizarea unui spaţiu urban. Amzei Creative Corner a însemnat: 27 evenimente din diverse arii creative, peste 100 de artişti expuşi şi promovaţi, peste 15.000 de vizitatori.
Spaţiul Amzei Creative Corner face parte din iniţiativa pe care am lansat-o în 2023 în Piaţa Amzei – un pilon important al strategiei Cartierului Creativ, un ecosistem dedicat promovării industriilor creative şi regenerării urbane. Printr-un program complex de expoziţii, workshop-uri şi târguri, proiectul a transformat zona Amzei într-o destinaţie culturală în inima oraşului.
„Fiecare eveniment organizat a adus în prim-plan nu doar creativitatea artiştilor, ci şi o comunitate dornică să exploreze noi forme de expresie şi de colaborare interdisciplinară. Suntem mândri să vedem cum acest spaţiu devine un punct de întâlnire pentru idei, perspective şi oameni, contribuind la redefinirea peisajului cultural bucureştean”, spune Ioana Pîrvu, Project Director Cartierul Creativ.
Strategia de microzonare a Cartierului Creativ, care include cinci zone de dezvoltare strategică, a avut ca prim exemplu concret proiectul Amzei. Aceasta a implicat, începând din 2023, analiza ţesutului urban, consultarea publicului şi colaborarea cu comunităţile creative locale, continuând în 2024 cu un model de co-creare interdisciplinară care poate fi replicat în alte părţi ale oraşului.
Un program cultural variat în 2024
În 2024, Amzei Creative Corner a fost scena unui program cultural dinamic, care a adus împreună o paletă largă de evenimente, de la expoziţii de arte plastice şi design, până la proiecte de implicare socială, performance-uri şi ateliere pentru copii, astfel:
10 expoziţii de arte plastice şi decorative, care au evidenţiat talente emergente şi consacrate;
4 proiecte de implicare socială, conectând comunitatea cu dimensiuni culturale relevante;
3 expoziţii de fotografie şi 2 expoziţii de design, care au explorat expresii vizuale şi tehnice inovatoare;
2 evenimente de tip performance, care au pus în scenă dialoguri captivante între artă şi public;
1 festival de film şi ateliere de animaţie pentru copii (Animest), un punct de atracţie pentru publicul tânăr;
1 expoziţie de graphic design şi 1 proiect multimedia (Mix Tape), care au îmbinat tehnologia cu creativitatea artistică;
1 târg de artă şi design (Hot Lagoon), susţinând antreprenorii din industriile creative locale.
În total, 27 de evenimente culturale au animat spaţiul Amzei Creative Corner, cu sprijinul a peste 20 de asociaţii şi entităţi partenere, printre care UNArte, Mobius Gallery, Muzeul Abandonului, Asociaţia Laborator Artistic, Bucharest Biennale, Goethe Institute.
De la explorarea graniţelor sociale şi culturale până la interpretări artistice, Amzei a fost gazda unor proiecte care au evidenţiat puterea colaborării, astfel:
Expoziţia „FANBOY 2” a artistului Saddo, organizată în colaborare cu Mobius Gallery, a adus în Piaţa Amzei lucrările din ultimii patru ani ai acestuia, într-o selecţie diversă ce a inclus schiţe, desene, picturi de mari dimensiuni, tapiserii, sculpturi şi obiecte prezentate publicului pentru prima dată. Cu un portofoliu impresionant şi apariţii în publicaţii internaţionale precum The New Yorker, expoziţia a oferit vizitatorilor o incursiune fascinantă în universul artistic al lui Saddo, caracterizat prin culori vibrante şi teme introspective.
În cadrul Romanian Design Week, Amzei a devenit un loc de întâlnire între design şi artă. Expoziţile multidisciplinare „Turn Signals / Design is not a dashboard” (organizată de FABER şi Universitatea Politehnica Timişoara), „People you’ve been before” (de Lea Rasovski) şi „Milton Glaser: Art is work (act II)” – Insula 42, Typopassage TM, au reunit artişti şi designeri din diverse domenii pentru a explora relaţiile dintre arte vizuale şi design contemporan, consolidând legătura dintre aceste discipline creative.
„Şcoala de vară/ Institutul Jocului” a transformat Amzei Creative Corner într-un spaţiu dedicat explorării ludice a creativităţii. Timp de trei săptămâni, artişti emergenţi au avut oportunitatea de a participa la ateliere interactive, dezbateri publice şi experimente în laboratorul-atelier. Proiectul a fost un exemplu de educaţie prin artă, aducând în prim-plan rolul jocului ca instrument de creaţie şi inovaţie.
Expoziţia „DING DONG” a fost un demers unic de explorare a patrimoniului incomod şi contrastant. Vizitatorii au descoperit proiecte care investighează moştenirile culturale complexe, de la grafică urbană şi litoralul românesc, până la iniţiativele de cercetare ale unor organizaţii precum Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului. Expoziţia a fost un spaţiu de dialog şi reflecţie asupra modului în care aceste moşteniri pot fi integrate în contemporaneitate.
Organizată în parteneriat cu festivalul de film Animest şi sprijinită de Lidl România, expoziţia „BANDA ASAP” a pus în centrul atenţiei creativitatea elevilor care au participat la concursurile de bandă desenată cu tematica reciclării. Lucrările expuse au prezentat soluţii inovatoare pentru problemele de mediu şi au arătat angajamentul tinerilor pentru un viitor sustenabil. Prin această expoziţie, Amzei a devenit un spaţiu vibrant de educaţie ecologică prin artă.
Proiectul „Castelul”, iniţiat de Goethe-Institut Bucureşti, a adus în Amzei lucrările a 21 de studenţi din cadrul Atelier 9 al UNArte, coordonat de prof. Anca Boeriu. Inspirată de romanul-cult al lui Kafka, expoziţia a imaginat finaluri alternative pentru „Castelul”. Vernisajul a inclus un performance dedicat femeilor din universul kafkian, în interpretarea actriţei Irina Bucescu, şi a fost reluat în mai multe sesiuni interactive, consolidând legătura dintre literatură şi artă vizuală.
Impactul Amzei Creative Corner în cifre
De la artă decorativă la proiecte sociale şi instalaţii experimentale, programul curatorial din Amzei Creative Corner a demonstrat că arta poate deveni o punte între comunităţi şi idei, galeria devenind un spaţiu de convergenţă pentru multiple forme de expresie artistică şi culturală. În acest sens, cifrele reflectă acest impact:
27 evenimente din diverse arii creative, de la arte plastice şi fotografie la design şi performance-uri interactive;
Peste 100 de artişti expuşi şi promovaţi pe platformele de comunicare ale Cartierului Creativ;
Peste 15.000 de vizitatori anual, care au interacţionat cu arta, designul şi iniţiativele culturale oferite de AMZEI Creative Corner.
Amzei Creative Corner este mai mult decât un spaţiu cultural – este o platformă care încurajează dialogul, inovaţia şi expresia artistică. Programul de revitalizare a Pieţei Amzei s-a lansat în iunie 2023, prin deschiderea spaţiului expoziţional Amzei Creative Corner, unde s-au derulat până în prezent zeci de expoziţii, intervenţii şi instalaţii menite să genereze un proces de consultare publică în jurul istoriilor subiective legate de zonă. În 2024, prin evenimentele sale variate, a reuşit să inspire şi să provoace publicul, oferind o incursiune în diversitatea artei contemporane.
Spaţiul face parte din demersul AMZEI – un pilon important din strategia de microzonare a Cartierului Creativ, care şi-a propus identificarea şi comunicarea a 5 zone de dezvoltare strategică ale Cartierului Creativ, respectiv: zona 1 – Amzei, zona 2 – Piaţa Revoluţiei (Calea Victoriei – Bd. Elisabeta), zona 3 – Sala Palatului (Str. Brezoianu- Bd. Elisabeta), zona 4 – Griviţa (Str. Ştirbei Vodă- Berthelot – Luterană), zona 5 – Buzeşti (Berzei- Berthelot). Mai multe despre această grupare a zonelor cartierului puteţi găsi în harta cartierului.