Bucureşti, 14 nov /Agerpres/ – Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a strâns aproximativ 120 de milioane de lei în câteva zile doar din notificarea contribuabililor care uitaseră să depună decontul de TVA, a afirmat, joi, Albert Fruth, şef birou, Elaborare Strategii şi Informatizare, Unitatea de Management al Informaţiei din cadrul ANAF.
„Cele 20.000 de notificări pentru diferenţe conţin aproape 8.000 de persoane juridice care trebuiau să depună decontul la data de depunere şi care nu depuseseră decontul deloc. Deci 8.000 este o cifră în mare. Trebuie spus că exerciţiul acesta de statistică şi evaluare a obligaţiei de depunere a decontului iniţial, cel de pe data de 25, a fost observat cu o perioadă înainte. Şi acolo am avut comportamentul acesta, s-au colectat foarte mulţi bani dacă ne raportăm la perioadă. Adică important este să ştie omul că are de depus decontul. Într-o perioadă foarte scurtă, s-a acţionat, să zicem, pe calea medierii, cu acele call-uri de încurajare să depună, să plătească şi în câteva zile s-au strâns 120 de milioane de lei numai din exerciţiul acesta de a anunţa contribuabilul că a uitat să-şi îndeplinească o obligaţie legală. Deci efectul eTVA este că anunţă şi te anunţă, nu numai că ai diferenţe, ci chiar că toată suma este o diferenţă, pentru că tu ai uitat să-ţi faci primordial obligaţia de declarare. În ceea ce priveşte feedback-ul colectat, răspunsurile colectate, contribuabilii noştri sunt foarte pregătiţi, au întotdeauna opinii pertinente”, a spus Albert Fruth, la conferinţa „Pe drumul către digitalizarea ANAF: Urmează staţia e-TVA. Ce va însemna implementarea e-TVA şi cum va schimba inspecţiile fiscale?”, organizată de PwC România.
De asemenea, el a vorbit despre notificările transmise atât cu privire la eTVA cât şi SAFT.
„Cea mai importantă statistică sau cel mai important indicator pentru noi este procentul de contribuabili care primesc notificare-conformare. Este constant, nu s-a schimbat, 5,9% indiferent că este lunar sau trimestrial, procentul se menţine, ceea ce înseamnă că fie trebuie să ne uităm un pic atent în zona de lipsă colectare date şi să ajustăm în continuare sistemul pe baza feedback-ului primit. Pentru noi e foarte important aspectul acesta. În ceea ce priveşte statistica din sistemul e-TVA, greşelile în general sunt de dublare. Sunt în continuare greşeli şi sunt în continuare probabil software-uri care permit editarea unei facturi odată transmise către sistemul RO e-Factura, ceea ce este o greşeală. După părerea mea, un sistem corect de facturare n-ar trebui să permită editarea facturii şi retransmiterea atâta timp cât aceasta a fost deja transmisă către sistemul RO e-Factura şi să ofere o altă soluţie, să explice utilizatorului că are nevoie de altceva. Probabil şi atunci proba am evita această dublare valorică”, a declarat Albert Fruth. AGERPRES/(AS – autor: George Bănciulea, editor: Andreea Marinescu, editor online: Anda Badea)