ANALIZĂ – U.E. de la răscrucea rapoartelor Letta şi Draghi – o privire asupra modului în care percepe Bursa performanţa actuală a bătrânului continent – partea a lll-a

În ce sectoare economice stăm bine noi, bătrânul continent, şi unde suntem azi ameninţaţi?

Europa nu stă rău în domeniul AVIAŢIE (AERO-SPACE) & APĂRARE (DEFENCE), unde AIRBUS deja a devenit lider mondial (Boeing este clar în cădere) şi Franţa a urcat pe locul 2 la exporturile de armament, la distanţă după SUA, profitând de căderea Rusiei (dincolo de embargo, nici nu mai au acces la tehnologii vestice). Mai există companii puternice pe apărare şi din UK (non-UE), Italia şi Germania.

AIRBUS are MkCap de 101 miliarde euro = 110 miliarde dolari / Safrane 94 / Rolls-Royce 59 / Dassault Aviation 48 / BAE Systems 49 / Thales 33,5 / Rheinmetall 23 / Leonardo 13,3 (toate în miliarde dolari).

Aviaţia-spaţiul şi armamentul sunt domenii de vârf, doar că nu au capacitatea de „scalare” a software-ului! La fel şi pe NUCLEAR-CIVIL, domeniu deja redescoperit ca sursă de energie nepoluantă, cu emisii spre zero, unde doar o mână de multinaţionale din Franţa (scumpă) şi America (tot scumpă) împart o piaţă mondială de tip oligopol – construirea de reactoare – cu Rusia (ieftină), China (ieftină) şi Coreea de Sud.

FARMACEUTICELE sunt şi ele un domeniu de excelenţă al Europei (însă mai mult ale Elveţiei şi UK).

În Top 20 ar fi 6 europene, iar în top 21 ar fi chiar 7 (1/3 ca număr); însă doar 3 din ele sunt din ţări U.E.:

Astfel, după liderii americani în cea mai mare parte – locul 1 Eli Lilly cu MkCap de 820 mld dolari –, primele din Uniunea Europeană sunt: Novo Nordisk din Danemarca (un fabulos loc 2 cu 522 mld dolari capitalizare bursieră, adus de celebrul medicament de diabet şi slăbit Ozempic), iar Sanofi din Franţa (137 mld dolari) vine abia pe locul 11 şi Merck KGaA din Germania (74 mld dolari) abia pe locul 21.

Mai apar în top 10: Roche şi Novartis din Elveţia şi AstraZeneca, UK (între 230-250 mld dolari fiecare).

Dar alte domenii unde U.E. avea mari campioni, liderii Germaniei pe AUTO & AUTOMOTIVE („cei 3 mari” şi furnizorii lor), sau liderii industriilor „verzi”, sunt azi sub o uriaşă presiune venită din China. Să nu uităm cum Comisia a blocat acum câţiva ani o fuziune între Alstom şi divizia Siemens de trenuri, care ar fi creat un campion european apt să se bată cu liderul mondial absolut, chinezii de la CRCC.

AUTO: sunt comentatori ce spun că e o ANOMALIE faptul că TESLA (Motors) din SUA are o capitalizare mai mare decât 7 sau 10 companii de profil din vechea Europă sau cele din Japonia, Coreea de Sud. La fel şi companii inovatoare chineze: BYD (unde a investit Warren Buffet), SAIC, Geely cântăresc bursier peste multe din Germania, nu mai vorbim de cele din Franţa sau Italia.

TESLA 755 miliarde de dolari, TOYOTA 240 miliarde dolari, BYD 123 / Mercedes-Benz 93 / VW 55 / BMW 54 / General Motors 54 / Hyundai 45 / Ford 42 / Stellantis 37 / SAIC Motor 24 / Geely 18 / Chery 14 / Renault 11 (toate sumele enumerate sunt în miliarde de dolari, iar cotaţiile din octombrie 2024).

„Cârcotaşii” care spun asta uită faptul că investitorul de piaţă de capital are un „miros” fantastic asupra viitorului, cam ca prădătorii din natură (ursul simte prada peste dealuri la 3-4 km, felinele la fel, rechinii din oceane la fel). Capitalizarea bursieră de azi e pariul că profiturile viitoare vor veni. Uneori investitorul se înşeală, la fel ca felina, ursul, rechinul. Şi poate rămâne flămând. Dar RAREORI se înşeală pe axele-cheie. Investitorul sofisticat de piaţă bursieră înţelege avantajele competitive cel mai bine.

Tesla a fost criticată şi când avea un sfert de milion de automobile produse pe an că are o capitalizare neverosimilă, peste germanii cu 10 milioane vândute anual (VW); că e un pariu riscant. Pariul de atunci a dat roade azi: VW vinde doar 8-9 milioane iar Tesla 2 milioane, deja se compară ca volume (de la 1:40 la 1:4). Iar ca marje, Tesla a intrat deja în partea de ciclu de afaceri unde generează enorme economii de scală. Iar ei sunt „Blue Ocean” şi nu „red ocean” precum cei vechi. Au profituri cu marje nemaivăzute pe vechiul continent, doar Toyota şi chinezii care nu mai sunt în etapa de investiţii masive ţin azi pasul.

Dincolo de industriile şi sectoarele enumerate mai sus, Europa în general şi U.E. în special este puternic descoperită: dependenţa de importuri de ENERGIE (petrol şi gaze), industriile sale energo-intensive intră în declin; vezi campionii Germaniei din chimie & petro-chimie după tăierea gazului ieftin din Rusia. Au tehnologii deosebite, cu R&D dezvoltat în decenii, dar producţia va trebui mutată în lipsa gazului.

Datorită descoperirilor geologice recente făcute în Bazinul Permian (Texas – New Mexico) şi a noilor tehnologii ca „Fracking” (fracturarea hidraulică), SUA au ajuns în secolul XXI cel mai mare producător global de petrol şi gaze şi exportator net. Îşi pot permite acum şi o RE-INDUSTRIALIZARE cu energofage.

Atât geopolitic, cât şi economic nu mai e aceeaşi situaţia ca la criza din anii ’70, când tot Occidentul depindea de Orientul Mijlociu. Astăzi doar Europa (şi China) depind de preţul hidrocarburilor de import. Cum bine remarcă Raportul Draghi, Europa are un cost al energiei şi gazelor de 2-3, respectiv de 3-5 ori mai mari decât al Americii. Parte din acest cost vine din norocul sau ghinionul geologic în raport cu SUA, dar o bună parte vine din faptul că nu s-au prea permis fuziuni (M&A) transfrontaliere în Europa.

Sursa: Comisia Europeană
Materiile prime „rare” ce potenţează în „tehnologiile verzi” ale deceniului sunt controlate de China.
Am acoperit toate cele 9 domenii ale Raportului Draghi: ar mai fi “Digitalizare şi tehnologii avansate (Reţele Broadband de mare viteză şi capacitate, Inteligenţă Artificială şi Computing, Semiconductori)”.
America rămâne continentul-leagăn al electronicii avansate (tranzistorul, din care se trag toate ”cipurile” şi semiconductorii / microprocesoarele, a fost inventat în SUA după WW2, chiar dacă producţia de masă a fost mutată în decenii spre Asia); plus leagănul mai recentei revoluţii a Internetului.
Iar revoluţia A.I. de astăzi a luat avânt tot în America, deşi chinezii se lăudau cu mult mai multe date şi brevete în acest domeniu; SPIRITUL ANTREPRENORIAL şi ECOSISTEMUL din SUA au făcut diferenţa!
Diferenţa de performanţă dintre continente în general şi dintre America şi Europa în special se păstrează şi când privim topurile de ”UNICORNI” (start-up-urile cu valoare >1 miliard dolari):

Sursa: DealRoom.com https://dealroom.co/guides/unicorns

Din nou, Europa este în top 5 doar prin U.K., care tocmai a zis „pa” U.E.! Rectific, a zis Brexit. Va găsi oare EUROPA unită calea spre a replica avantajele competitive – integrarea deplină a pieţelor interne, investiţii R&D masive, antreprenoriat pasionat şi rapid scalabil – ale acestor doi super-grei ?!

Material realizat de Radu Limpede

Meta pregăteşte introducerea reclamelor pe Threads

UPDATE – Prahova – Accident rutier pe autostrada A3. Din informaţiile preliminare, sunt implicate 11 autoturisme. Plan roşu de intervenţie activat