Banca Mondială a prezentat un raport după evaluarea Programului Naţional pentru Reducerea Abandonului Şcolar (PNRAS) – Runda I şi a concluzionat că acesta a dus la rezultate şcolare îmbunătăţite care asigură o tranziţie către învăţământul secundar superior mai mare şi o reducere a abandonului şcolar. De asemenea, programul a adus îmbunătăţiri semnificative în stabilitatea personalului didactic, rata promovabilităţii şi participarea la Evaluarea Naţională. Rata de participare la Evaluarea Naţională a crescut cu 8 puncte procentuale în şcolile finanţate, iar procentului celor care au obţinut note peste 6 la Evaluarea Naţională a crescut cu 9 puncte procentuale.
Reprezentanţii Ministerului Educaţiei Naţionale au menţionat că documentul este bazat pe analiza comparativă a 1.402 şcoli eligibile şi finanţate în raport cu 1.255 şcoli eligibile, dar nefinanţate în prima rundă.
”Această analiză comparativă evidenţiază faptul că până la finalul anului şcolar 2022 – 2023, finanţarea prin PNRAS a avut un impact pozitiv asupra şcolilor beneficiare, în special în cele cu risc ridicat. Evoluţia indicatorilor arată că măsurile de sprijin implementate au condus la îmbunătăţiri semnificative în stabilitatea personalului didactic, rata promovabilităţii şi participarea la Evaluarea Naţională. În şcolile nefinanţate, progresul a fost mai lent, indicând că lipsa resurselor suplimentare poate conduce la menţinerea unor vulnerabilităţi educaţionale. Comparativ cu şcolile care nu au beneficiat de finanţare, şcolile sprijinite prin PNRAS au înregistrat îmbunătăţiri mai consistente pe toţi indicatorii analizaţi, demonstrând importanţa continuării acestui tip de finanţare”, se arată în raportul Băncii Mondiale.
Acesta mai menţionează toţi cei cinci indicatori care stau la baza Indicelui PTŞ au înregistrat progres, cel mai semnificativ fiind în cazul ratei de participare la Evaluarea Naţională care a crescut cu 8 puncte procentuale în şcolile finanţate (de la 72% în 2019 la 80% în 2023), în timp ce în şcolile similare fără finanţare a scăzut cu 5 puncte procentuale (de la 75% la 70%), a ponderii elevilor cu note sub 6 la Evaluarea Naţională care s-a redus cu 10 puncte procentuale (de la 64% în 2019 la 54% în 2023) comparativ cu doar 4 puncte procentuale în cazul şcolilor fără finanţare (de la 62% la 58%).
De asemenea, raportul precizează şi faptul că intervenţiile PNRAS au dus la o îmbunătăţire semnificativă a performanţei elevilor, reflectată prin creşterea procentului celor care au obţinut note peste 6 la Evaluarea Naţională, de la 39% în 2019 la 48% în 2023 (cu 9 puncte procentuale), ceea ce înseamnă cu 2.284 elevi în plus (de la 11.559 elevi la 13.843 elevi). Impactul a fost mai mare în şcolile cu risc ridicat, unde procentul elevilor cu note peste 6 a crescut cu 12 puncte procentuale (de la 34% la 46%), adică cu 2.062 elevi în plus (de la 5.364 la 7.426).
”În şcolile cu risc mediu, creşterea a fost mai modestă, de 7 puncte procentuale (de la 44% la 51%), respectiv cu 222 elevi în plus (de la 6.195 la 6.417). Aceste rezultate confirmă eficienţa măsurilor aplicate în mediile vulnerabile şi necesitatea continuării programului, cu un accent sporit pe comunităţile cu risc ridicat. Şcolile beneficiare de finanţare prin SG PNRAS, până la sfârşitul anului calendaristic 2024, au executat jumătate din fondurile alocate în contractele de grant. Acest lucru impune, în anul 2025, accelerarea atât a distribuirii, cât şi a cheltuirii fondurilor, inclusiv pregătirea pentru extinderea perioadei de implementare a proiectelor până în iunie 2026”, se mai arată în documentul Băncii Mondiale.