Lucrările de reabilitare totală la clădirea Poliţiei Municipiului Oradea au fost finalizate, printr-un proiect de renovare energetică aprofundată, de 11 milioane de lei, realizat de Inspectoratul de Poliţie Judeţean (IPJ) Bihor în parteneriat cu Ministerul Afacerilor Interne, în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) Componenta 5 – Valul renovării.
Situată pe strada Calea Aradului nr.6 din municipiul Oradea, clădirea construită în 1995 nu a mai beneficiat niciodată de o reabilitare totală, doare reparaţii curente.
Pe lângă lucrările la întreaga clădire – cu subsol, parter şi trei etaje, a fost amenajată şi curtea Poliţiei Oradea, unde a fost montată o staţie de încărcare rapidă pentru autovehicule electrice.
Lucrările finalizate au fost prezentate luni, în conferinţă de presă, de şeful Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Bihor, chestor de poliţie Alin Haniş, alături de şeful Poliţiei Municipiului Oradea, comisar şef de poliţie Cosmin Beltechi şi adjuncţii acestuia, comisar şef de poliţie Cosmin Potra şi comisar şef de poliţie Cosmina Dat.
Potrivit şefului IPJ Bihor, recepţia clădirii a fost realizată recent, fiind realizate o serie de lucrări care au transformat imobilul într-o clădire modernă, eficientă energetic: izolarea pereţilor exteriori, înlocuirea uşilor şi a ferestrelor exterioare cu tâmplărie PVC, înlocuirea tâmplăriei interioare, a pardoselei, refacerea sistemului de ape pluviale, o şarpantă nouă, înlocuirea conductelor de apă caldă, refacerea instalaţiilor electrice, termice şi sanitare.
Pentru asigurarea condiţiilor de temperatură pe timp de vară, au fost montate ventiloconvectoare racordate la unităţi de răcire tip chiller, cu funcţionare în regim pompă de căldură, un sistem de ventilatoare şi tubulaturi pentru evacuarea aerului viciat, cu recuperatoare de căldură.
Pe acoperişul clădirii a fost montat un sistem de panouri fotovoltaice (racordate la SEN) şi panouri solare cu tuburi vidate pentru producerea de apă caldă. Nu în cele din urmă, s-au montat sisteme de management energetic integrat pentru clădiri.
„Avem obţinut certificatul de performanţă energetic final clasa A+, fiind realizaţi toţi indicatorii din contractul de finanţare: renovarea energetică aprofundată a unei arii desfăşurate de 1.788 de metri pătraţi, o reducere a consumului anual specific de energie pentru încălzire de 93,32%, faţă de consumul anterior, reduceri ale consumului de energie primară de 98,85%, reducerea emisiilor de CO2 cu 95,37%”, a precizat şeful IPJ Bihor.
Proiectul a fost demarat în 30 septembrie 2022, apoi în 22 mai 2023 a fost semnat contractul de proiectare şi execuţie cu firma Termoline SRL, din Oradea, şi are ca termen de finalizare 30 noiembrie 2024, lucrările fiind terminate înainte de termen.
Valoarea totală a proiectului cu TVA, actualizată la finalizarea lucrărilor, este de 11.127.156 lei, din care 5.383.513 lei din fonduri externe nerambursabile, 5.743.642 lei finanţare publică naţională şi 859.000 lei TVA.
„Pentru mine a fost extrem de relevant şi este să încerc în limita posibilităţilor să asigur nişte condiţii de lucru moderne şi decente colegilor mei. Din păcate, doar această clădire am putut-o face în această fază, dar continuăm atât cu modernizarea unor posturi de poliţie cât şi cu clădirile poliţiilor mai mari. Foarte important atât din ce priveşte perspectiva energetică, dar este important şi din punct de vedere al factorilor umani. Adică a lucra în nişte condiţii decente, inclusiv pentru cetăţeanul care vine cu o problemă la poliţie; cred că este destul de deprimant să intre într-o clădire care inspiră altceva decât ar trebui. Eu cred că această clădire având în vedere şi zona în care este amplasată, se încadrează foarte bine şi în peisajul oraşului”, a declarat luni, în conferinţă de presă, şeful IPJ Bihor, Alin Haniş.
Acesta a menţionat că inspectoratul are în vedere să acceseze şi alte finanţări pentru reabilitarea altor clădiri ale poliţiei din judeţ, dar şi pentru proiecte ce vor viza partea de pregătire şi de dotare.
În următoarele două săptămâni, va avea loc mutarea activităţii din sediul închiriat pe bulevardul Magheru în clădirea modernizată. Aici îşi vor desfăşura activitatea în jur de 200 de poliţişti orădeni din cadrul structurilor judiciare, de ordine publică, conducere şi structuri de suport, cu un regim de ocupare permanentă. AGERPRES/(A – autor: Eugenia Paşca, editor: Karina Olteanu, editor online: Andreea Lãzãroiu)