Ce nu ni se spune? Că în fapt Carpatica Feroviar este fostul CFR Marfă redenumit. Practic oamenii, conducerea, materialul rulant, mijloacele fixe… absolut totul provine de la fosta companie care va intra în faliment pentru multele și istoricele datorii făcute în timp de căpușarii politici. Acum acceași politicieni încearcă să fenteze până și Comisia Europeană.
Ca să ne lămurim. S-a încercat salvarea CFR Marfă până și cu ajutor financiar masiv din partea statului român, adică bani de la contribuabili, doar că ce să vezi… banii au fost aruncați într-o gaură neagră de proporții, iar acum ni se propune să mai băgăm muuulți bani în aceeași falimentară intreprindere, doar că se numește Carpatica Feroviar și nu CFR Marfă.
Să revenim. Banii dați de stat ca ajutor au fost dați ilegal și Comisia Europeană a decis că ei trebuie recuperați. Nu doar că banii nu au fost recuperați ci se încearcă o fentă prin care se bagă noi sume de bani în aceeași gaură neagră. O capitalizare cu bani de la bugetul de stat a noii companii, bani cu care chipurile Carpatica Feroviar cumpără tot ceea ce îi trebuie să funcționeze de la defuncta CFR Marfă. Practic se pompează sume uriașe în gaura neagră distorsionând grav piața feroviară din România.
Iată cum CFR Marfă devine Carpatica feroviar și șefimea incapabilă și necalificată și căpușele politice continuă parazitarea statului cu bani din buzunarele românilor. Cu siguranță banii băgați prin această operațiune erau suficienți pentru indexarea pensiilor.
Ministerul Transporturilor execută practic o ”spălare de bani”. Este al doilea ajutor de stat. Au aprobare de la Comisia Europeană? Sigur NU. Banii dați prin Legea Bugetului de stat pe 2025 oricum vor fi trecuți la cheltuieli (ei vor fi dați la CFR Marfă) dar și la venituri (că vor ajunge la ANAF în contul datoriile CFR Marfă) și deci nu rămâne nimic la CFR Marfa pentru investitii? NIMIC. Este doar “spalarea” datoriilor catre Stat de către Stat.
Asupra acestei operațiuni păguboase a atras atenția și Consiliul Economic și Social atunci când a avizat negativ Legea bugetului pentru 2025.
-„Atragem atenția asupra prevederii de la art. 55, prin care se alocă 2 miliarde de lei ca aport de capital pentru Societatea Carpatica Feroviar România S.A., cu scopul de a achiziționa activele viabile ale SNTFM „CFR Marfă” S.A. și secții de reparație a materialului rulant. Această măsură ridică mai multe probleme semnificative:
-evitarea obligațiilor impuse de Comisia Europeană: Conform deciziei Comisiei Europene din 2020, România trebuie să recupereze ajutorul de stat ilegal acordat SNTFM „CFR Marfă” S.A. Crearea noii societăți și preluarea activelor riscă să fie considerate o încercare de evitare a acestei obligații, ceea ce poate atrage obligația de returnare a sumelor respective și poate amplifica problema existentă.
-risc de infringement împotriva României: Neimplementarea deciziei de recuperare a ajutorului de stat expune România unei posibile proceduri de infringement și unor sancțiuni financiare considerabile.
-Într-un context economic dificil, alocarea a 2 miliarde de lei către această societate ridică întrebări privind prioritățile strategice ale statului în sectorul feroviar. Aceste fonduri ar putea fi utilizate mai eficient pentru: finanțarea lucrărilor urgente de mentenanță a infrastructurii feroviare, obligație legală neglijată de stat de ani de zile; modernizarea rețelei feroviare pentru a sprijini competitivitatea transportului pe calea ferată.”
Operatorii privați și ei își strigă dreptatea în România și la Comisia Europeană și chiar au înaintat o plângere în acest sens la Bruxelles. Ei sunt obligați să respecte regulile și să se bată în piață pentru contracte, în timp ce compania statului chiar dacă acum e pe un oarecare profit operațional (asa se laudă ministrul Sorin Grindeanu) e tot un monstru prost manageriat plin de pile de partid și cu nșpe contractori ciudați pe post de căpușe.
”Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România (OPSFPR) anunţă că a depus o nouă plângere la Comisia Europeană. Aceasta vizează nerespectarea de către statul român a obligaţiilor privind recuperarea ajutorului de stat incompatibil acordat CFR Marfă, precum şi încercarea evidentă de eludare a dispoziţiilor europene prin înfiinţarea companiei Carpatica Feroviar România. Mai exact, OPSFPR reclamă la Comisia Europeană intenţia statului român de a folosi banii publici destinaţi capitalizării Carpatica Feroviar România pentru achiziţionarea de material rulant şi alte active de la CFR Marfă. Banii vor fi ulterior transferaţi de către CFR Marfă în conturile Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru stingerea ajutorului financiar ilegal stabilit prin decizie C.E. Practic, un ajutor ilegal din bani publici pe care CFR Marfă l-a primit în trecut urmează să fie stins tot cu bani publici, nu prin valorificarea în mod transparent a patrimoniului CFR Marfă”, arată patronatul.
Conform Deciziei Comisiei Europene din februarie 2020, statul român avea obligaţia de a recupera ajutorul de stat ilegal acordat CFR Marfă în termen de 6 luni, până în august 2020. Până în prezent, această obligaţie nu a fost îndeplinită, ceea ce conferă CFR Marfă un avantaj competitiv nejustificat, perpetuând distorsiunile pieţei şi încălcând legislaţia europeană privind ajutoarele de stat.
Mai mult, OPSFPR atrage atenţia asupra ”intenţiei vădite a autorităţilor române de a eluda dispoziţiile Comisiei Europene”, prin înfiinţarea şi capitalizarea companiei Carpatica Feroviar România, căreia îi vor fi transferate activele viabile ale CFR Marfă printr-o procedură netransparentă şi neconcurenţială. Această operaţiune, evaluată la peste 300 de milioane de euro şi finanţată din fonduri publice, va avea loc într-un context naţional economic şi financiar extrem de delicat, precizează patronatul.
OPSFPR semnalează faptul că transferul activelor viabile către Carpatica Feroviar, fără o licitaţie publică sau o consultare reală a operatorilor privaţi, distorsionează grav concurenţa pe piaţa transportului feroviar de marfă. Această măsură exclude operatorii privaţi de la accesul la resurse strategice şi consolidează o poziţie favorizată pentru Carpatica Feroviar, perpetuând practicile neconcurenţiale sancţionate deja de Comisia Europeană.
Mai mult, OPSFPR atrage atenţia asupra ”intenţiei vădite a autorităţilor române de a eluda dispoziţiile Comisiei Europene”, prin înfiinţarea şi capitalizarea companiei Carpatica Feroviar România, căreia îi vor fi transferate activele viabile ale CFR Marfă printr-o procedură netransparentă şi neconcurenţială. Această operaţiune, evaluată la peste 300 de milioane de euro şi finanţată din fonduri publice, va avea loc într-un context naţional economic şi financiar extrem de delicat, precizează patronatul.
OPSFPR semnalează faptul că transferul activelor viabile către Carpatica Feroviar, fără o licitaţie publică sau o consultare reală a operatorilor privaţi, distorsionează grav concurenţa pe piaţa transportului feroviar de marfă. Această măsură exclude operatorii privaţi de la accesul la resurse strategice şi consolidează o poziţie favorizată pentru Carpatica Feroviar, perpetuând practicile neconcurenţiale sancţionate deja de Comisia Europeană.
· Investigheze nerespectarea Deciziei de recuperare a ajutorului de stat incompatibil acordat CFR Marfă.
· Blocheze transferul activelor viabile către Carpatica Feroviar, având în vedere lipsa unei proceduri transparente şi impactul asupra pieţei.
· Analizeze impactul alocării de 300 de milioane de euro din fonduri publice, care contravine principiilor utilizării eficiente a resurselor şi legislaţiei europene privind ajutoarele de stat.
· Solicite măsuri imediate pentru restabilirea condiţiilor de concurenţă loială pe piaţa transportului feroviar din România.
Grindeanu a subliniat că înfiinţarea noii companii Carpatica Feroviar nu intră în contradicţie cu deciziile Comisiei Europene.
„Eu ştiu că nu convine faptul că o să avem o nouă companie de transport de marfă de stat în România. În proiectul de buget, aşa cum bine ştiţi, avem capitalizarea acestei companii cu 2 miliarde de lei. Şi vreau să vă spun că totul este făcut după deciziile Comisiei Europene, nu intră în contradicţie. Eu, când am fost la Comisia Europeană, am spus următorul lucru: ‘Vreau să aplicăm pentru CFR Marfă acelaşi scenariu pe care Comisia l-a aplicat la fosta companie de transport aerian din Italia, Alitalia’. A mers în faliment, au închis-o şi au făcut o nouă companie, curăţând, dacă vreţi, partea neproductivă din acea companie şi având o nouă companie de transport aerian – ITA. Acelaşi scenariu se aplică la CFR Marfă. CFR Marfă se va transforma (…) în noua companie Carpatica, care sigur că ar fi bine pentru unii să nu existe”, a afirmat şeful de la Transporturi.
Potrivit acestuia, au existat piedici în înfiinţarea acestei companii, însă nu se va renunţa la acest proces.
„Ştiu că în aceste luni au existat tot felul de piedici, eu sunt încăpăţânat de felul meu, şi cred că această companie este cât se poate de necesară, mai ales că în ultimii ani, în ultimii doi ani, CFR Marfă a trecut şi este pe profit operaţional. Ea, dacă este pe pierdere, este pe pierderea istorică din urmă cu 10 – 15 ani, dar şi în 2022, şi în 2023, şi în 2024 CFR Marfă a fost pe profit operaţional. Asta ne duce în situaţia în care ceea ce am gândit – şi anume înfiinţarea acestei noi companii care să preia acea parte sănătoasă din CFR Marfă – să fie un scenariu pe care vrem să mergem în continuare, aşa cum a mers şi Italia cu compania de transport aerian amintită mai devreme”, a transmis Sorin Grindeanu.
Numai că invocarea precedentului Al Italia mai rău îngroapă România și Ministerul Transporturilor. Procedura făcută de italieni a fost criticată de Comisia Europeană.
Comisia Europeană a concluzionat că două împrumuturi de stat în valoare de 900 de milioane de euro, acordate de Italia Alitalia în 2017, sunt ilegale în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat. Prin urmare, Italia trebuie să recupereze ajutorul de stat ilegal, plus dobânzile, de la Alitalia.
Vicepreședintele executiv Margrethe Vestager, responsabil cu politica în domeniul concurenței, a declarat: „În urma investigației noastre aprofundate, am ajuns la concluzia că două împrumuturi publice în valoare de 900 de milioane EUR acordate de Italia Alitalia au oferit companiei un avantaj neloial față de concurenții săi, încălcând normele UE privind ajutoarele de stat. Acestea trebuie acum recuperate de Italia de la Alitalia pentru a ajuta la restabilirea unor condiții de concurență echitabile în industria aviatică europeană.”
Alitalia este o companie aeriană italiană, care oferă servicii de transport aerian intern și internațional, întreținere, handling la sol și transport de marfă. A înregistrat pierderi din 2008. La începutul anului 2017, Alitalia avea nevoie urgentă de lichidități, dar a pierdut accesul la piețele de credit din cauza deteriorării situației sale financiare. Pentru a menține Alitalia, în mai și octombrie 2017, Italia a acordat companiei două împrumuturi în valoare de 600 de milioane de euro și, respectiv, 300 de milioane de euro. În același timp, Alitalia a fost plasată în procedură specială de faliment în conformitate cu legislația italiană privind falimentul.
La 23 aprilie 2018, Comisia a deschis o anchetă oficială pentru a stabili dacă cele două împrumuturi erau în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat. Aceasta a urmat (i) unei serii de plângeri oficiale primite de Comisie în 2017 de la companii aeriene rivale, care susțineau că Italia a acordat ajutor de stat ilegal și incompatibil Alitalia, și (ii) notificării de către Italia în ianuarie 2018 a împrumuturilor de stat ca ajutoare pentru salvare în temeiul Orientărilor Comisiei privind ajutoarele pentru salvare și restructurare.
În conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, intervențiile publice în favoarea întreprinderilor pot fi considerate libere de ajutor de stat, atunci când statul nu acționează ca autoritate publică, ci în condiții pe care un operator privat le-ar fi acceptat în condiții de piață (principiul operatorului privat în economia de piață – „MEOP”).
Investigația Comisiei a arătat că, atunci când a acordat cele două împrumuturi către Alitalia, Italia nu a acționat așa cum ar fi făcut-o un investitor privat, deoarece nu a evaluat în prealabil probabilitatea de rambursare a împrumuturilor, plus dobânda. În această privință, evaluarea de către Comisie a situațiilor financiare ale Alitalia la momentul respectiv a arătat că era puțin probabil ca Alitalia să poată genera suficiente numerar pentru a rambursa împrumuturile de stat până la scadența acestora și nici să își poată vinde activele pentru a strânge suficiente numerar pentru rambursarea datoriilor.
Pe această bază, Comisia a concluzionat că niciun investitor privat nu ar fi acordat împrumuturile societății la momentul respectiv și că cele două împrumuturi constituiau ajutoare de stat în sensul normelor UE privind ajutoarele de stat.
De asemenea, Comisia a constatat că ajutorul nu putea fi aprobat ca ajutor pentru salvare în temeiul Orientărilor privind ajutoarele pentru salvare și restructurare, în conformitate cu notificarea Italiei. Acest lucru se datorează faptului că împrumuturile nu au fost rambursate în termen de șase luni, Italia nu a prezentat niciodată un plan de restructurare pentru revenirea societății la viabilitate și nici nu a fost lichidată, în conformitate cu condițiile stabilite în orientări.
Prin urmare, Comisia a concluzionat că împrumuturile au oferit Alitaliei un avantaj economic neloial față de concurenții săi pe rutele naționale, europene și mondiale, care a constituit un ajutor de stat incompatibil. Italia trebuie acum să recupereze ajutorul de stat ilegal în valoare de 900 de milioane de euro plus dobânzi de la Alitalia.
Concluzie:
Este foarte probabil ca operațiunea de ”Spalare de bani” mascată a Ministerului Transporturilor să fie respinsă de Comisia Europeană. Noua companie feroviară Carpatica Feroviar este în fapt CFR Marfă cu altă siglă care rămâne cu aceleașii metehne și același management păgubos care a dus și vechea companie în gard. TOTUL PE BANII CONTRIBUABILULUI! Și e vorba de mulți mulți bani