„În contextul creşterii preţurilor şi a costului vieţii din ultimul an, suma medie pe care românii estimează că o vor cheltui de sărbători a crescut cu 13% faţă de sfârşitul anului trecut, ajungând de la 1.188 RON la 1.340 RON”, conform studiului.
Românii estimează că bugetul pentru sărbătorile din acest an va fi similar (53%) sau mai mic (34%) faţă de cel de anul trecut. Femeile se diferenţiază printr-o abordare mai prudentă, menţionând într-o proporţie mai mare decât bărbaţii un buget mai mic decât anul trecut (37% faţă de 31% în cazul bărbaţilor). Doar un procent de 12% menţionează un buget mai mare, în măsură semnificativ mai mare cei cu vârste cuprinse între 44-55 ani (25%).
Referitor la organizarea cheltuielilor, procentual, 33% din bugetul alocat zilelor de sărbătoare va merge către mâncare şi băuturi, 25% către cadouri şi 10% către decoraţiuni şi atmosferă festivă. În plus, 13% din bugetul pentru acest an este alocat unui fond de cheltuieli neaşteptate.
„Asemănător sărbătorile de iarnă de la sfârşitul anului trecut, peste jumătate dintre români (61%) declară că vor reduce cheltuielile pentru decoraţiuni şi atmosferă festivă, în timp ce 47% intenţionează să aloce un buget mai mic cadourilor, iar 36% vor reduce suma cheltuită alimentelor şi băuturilor cumpărate”, se arată în studiul Reveal Marketing Research.
Cele mai dorite cadouri de Crăciun anul acesta sunt produsele de îngrijire personală (23%), hainele (20%) şi articolele pentru casă (14%)
Schimbul de cadouri este o tradiţie importantă de Crăciun, iar majoritatea românilor (31%) nu sunt prea pretenţioşi, afirmând că nu contează ce cadouri primesc. Produsele de îngrijire personală sunt cele mai dorite cadouri (23%), în special în rândul tinerilor cu vârste între 18 şi 34 de ani (37%). Hainele (20%) şi cadourile pentru casă (14%) completează lista preferinţelor.
În continuare, românii aleg să cumpere cadourile de Crăciun din magazinele fizice (50%), preferându-le în detrimentul celor online (22%). De asemenea, 22% dintre respondenţi au achiziţionat cadourile din timp pentru a profita de reduceri şi a evita aglomeraţia.
Conform rezultatelor studiului, românii au sentimente preponderent pozitive în aşteptarea sărbătorilor de iarnă (68%). Cele mai des menţionate emoţii pe care le trezesc sărbătorile sunt cele de fericire/bucurie (18%), starea de bine (14%) şi sentimentul de mulţumire (10%).
Pe de altă parte, gândurile negative nu îi părăsesc pe 29% dintre români nici anul acesta, procentul fiind in creştere cu +7% comparativ cu anul trecut (22%). Principalele sentimente negative resimţite în prag de sărbători sunt starea de indiferenţa (8%) tristeţea sau stresul (6%) şi melancolia (6%).
Şi în acest an, majoritatea românilor îşi vor petrece sărbătorile de iarnă acasă doar cu persoanele cu care locuiesc în aceiaşi gospodărie (53%) sau în vizită la cei dragi (40%). Dintre cei care aleg să meargă în vizită, 32% vor petrece sărbătorile cu familia, iar 8% cu prietenii. La o privire mai atentă, putem observa că 85% dintre români îşi vor petrece sărbătorile de iarnă în localitatea de reşedinţă, susţin autorii studiului.
„Inflaţia de 5,1% înregistrată în noiembrie 2024 faţă de anul trecut explică atât creşterea bugetului alocat sărbătorilor, cât şi prudenţa crescută a românilor în gestionarea cheltuielilor din această perioadă. Cu toate acestea, în ciuda preocupărilor financiare, dorinţa de a sărbători tradiţional şi alături de cei dragi rămâne puternic înrădăcinată”, menţionează Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.
Studiul s-a desfăşurat online în perioada 6 – 12 decembrie 2024 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban şi rural, utilizatori de internet. Mărimea eşantionului a fost de 1017 respondenţi, iar eroarea maximă de eşantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piaţă full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development, cu o expertiză în peste 20 de industrii.