Conform sursei citate, 83% dintre români au deja un plan pentru vacanţa din acest sezon, 6% nu vor pleca în concediu, în timp ce 12% nu şi-au finalizat încă planurile de vacanţă, conform Agerpres.
Aproximativ jumătate dintre cei care au deja planuri stabilite pentru vacanţă preferă un sejur de 5-10 zile la mare. Pe locul următor ca popularitate se află escapadele de weekend, cu o înclinaţie mai mare spre destinaţiile montane (32%) decât cele de litoral (25%). Un sfert dintre participanţi optează pentru city break-uri, iar 21% aleg destinaţii îndepărtate, care presupun vacanţe mai lungi, de până la trei săptămâni.
Turismul local rămâne principala alegere pentru 70% dintre respondenţi, urmat de sejururile în Grecia (24%), Bulgaria (18%) şi Turcia (15%).
Creşterea costurilor determinată de inflaţie şi de contextul economic actual influenţează semnificativ deciziile de vacanţă. Bugetul mediu de vacanţă pentru 2 persoane ajunge la 7.200 de lei, potrivit studiului Raiffeisen Bank. 1 din 5 români estimează că va cheltui mai puţin de 3.000 de lei, 35% vor avea un buget între 3.500 şi 6.000 de lei, iar 5% afirmă că vor cheltui peste 15.000 de lei în următorul concediu.
Studiul arată că 40% dintre cei care nu merg în vacanţă sau nu au încă un plan menţionează lipsa banilor sau nu au luat încă o hotărâre în ceea ce priveşte vacanţa.
Alte constrângeri sunt lipsa de timp, nevoia de a fi prezenţi la serviciu sau alte planuri care presupun cheltuieli mai mari, de exemplu renovarea locuinţei.
De asemenea, 63% dintre respondenţii studiului estimează creşteri ale cheltuielilor cu vacanţa între 10% şi 50% faţă de anul trecut. Inflaţia şi contextul local (politic, economic) sunt cauzele principale pentru creşterea cheltuielilor planificate pentru ieşirile şi vacanţele din 2025 comparativ cu anul 2024.
Românii care şi-au planificat vacanţa de vară folosesc, în medie, două modalităţi prin care să achite cheltuielile. 58% dintre respondenţi economisesc pentru vacanţe, 43% plătesc din venitul lunar disponibil, în timp ce 2 din 10 folosesc un card de credit sau tichete de vacanţă.
„Faptul că mulţi români economisesc pentru vacanţe arată o maturizare în modul în care ne raportăm la planificarea financiară. Este încurajator să vedem cum economisirea începe să devină un reflex, chiar şi pentru obiective de relaxare şi reconectare. La Raiffeisen Bank, susţinem acest comportament şi îl considerăm o parte esenţială dintr-un stil de viaţă echilibrat,” a declarat Mihail Ion, vicepreşedintele Diviziei Pieţe de Capital, Servicii Bancare de Investiţii şi Planificare Financiară Personală din Raiffeisen Bank România.
Potrivit studiului realizat de Raiffeisen Bank, 1 din 2 români cumpără câte o asigurare de călătorie pentru fiecare ieşire din ţară, 11% au o astfel de asigurare ataşată unui card bancar, iar 5% aleg o asigurare de călătorie de tip abonament.
Pentru turiştii care aleg destinaţii externe şi caută un produs flexibil, simplu şi uşor de achiziţionat, Raiffeisen Bank România oferă asigurarea anuală de călătorie Around the World care acoperă călătorii nelimitate în toată lumea, cu un preţ accesibil, ce poate fi activată 100% digital din aplicaţia Smart Mobile.
Studiul face parte din seria Despre bani 1:1, pe care Raiffeisen Bank o realizează lunar pe subiecte care ţin de comportamentul financiar al românilor şi impactul banilor asupra deciziilor de zi cu zi.
Studiul este reprezentativ la nivel naţional, de tip CAWI, şi este realizat de Raiffeisen Bank în colaborare cu Appinio, pe un eşantion de 1.000 de persoane, în perioada mai – iunie 2025.
Raiffeisen Bank, bancă universală, deserveşte peste 2,3 milioane de clienţi, persoane fizice şi juridice.