Cifra de afaceri a companiei de curierat FAN Courier a crescut în 2024 cu 12,5% la 1,385 miliarde lei (aproximativ 280 milioane euro). În 2025, compania bugetează investiţii de 40 milioane euro pentru proiecte de dezvoltare internaţională, tehnologizare a HUB-urilor regionale, precum şi extinderea reţelei FANbox. Compania a anunţat totodată că intenţionează să preia 60% din compania de brokeraj vamal Marian’s Trading (MST), cu experienţă de peste 20 ani în domeniu.
Valoarea totală a investiţiilor realizate de FAN Courier în 2024 s-a ridicat la 55 milioane de euro.
”FAN Courier, companie antreprenorială cu capital 100% românesc, fondată în 1998 de Felix Pătrăşcanu, Adrian Mihai şi Neculai Mihai, a încheiat anul 2024 cu afaceri de 1,385 miliarde lei (aproximativ 280 milioane euro), în creştere cu 12,5% faţă de anul anterior şi îşi menţine previziunile pentru 2025. Ca obiective principale, compania se va concentra pe continuarea investiţiilor pentru dezvoltarea şi tehnologizarea HUB-urilor regionale, dotarea HUB-ului de la Ştefăneşti cu o nouă bandă de sortare, extinderea reţelei de lockere FANbox, precum şi continuarea dezvoltării internaţionale. Valoarea propusă a investiţiilor în 2025 se ridică la 40 milioane euro”, anunţă compania.
În 2024, principalele două direcţii de investiţii ale companiei de curierat au fost extinderea internaţională şi conectarea pieţei din România la cele din vestul Europei, precum şi dezvoltarea şi optimizarea infrastructurii de depozitare şi de sortare, pentru a accelera operaţiunile şi a facilita dezvoltarea de soluţii de livrare alternativă.
Anul trecut, FAN Courier a deschis noi sedii internaţionale, a extins şi a mărit capacitatea de sortare a mai multor HUB-uri regionale (Deva, Arad, Constanţa şi Iaşi), a modernizat sediul de la Ştefăneşti şi a continuat extinderea reţelei de lockere FANbox la nivel naţional.
Într-o piaţă de curierat estimată la peste 1 miliard de euro anul trecut, FAN Courier a livrat 95 de milioane de colete – naţional, internaţional şi în Republica Moldova.
”Anul 2024 a fost, în linii mari, unul mai aşezat faţă de ultimii ani, un an în care am reuşit să ne îndeplinim obiectivele de business. Principalele provocări ale anului au fost în continuare creşterea costurilor operaţionale, ca efect al inflaţiei galopante din perioada imediat următoare pandemiei, dar şi lipsa tot mai acută a forţei de muncă, fapt care ne obligă să creştem periodic bugetele de recrutare şi de formare profesională şi să aducem lucrători din afara graniţelor. Anul trecut am continuat mai multe proiecte începute în anii anteriori, cum ar fi dezvoltarea internaţională, extinderea reţelei de lockere sau dezvoltarea şi tehnologizarea HUB-urilor din ţară. În privinţa extinderii internaţionale, anul trecut am deschis noi sedii în ţările din regiune şi, pe lângă Republica Moldova, suntem prezenţi deja cu operaţiuni în ţări precum Grecia, Bulgaria, Slovenia şi Ungaria. De asemenea, am dotat HUB-ul din Arad, destinat exclusiv livrărilor internaţionale, cu o bandă de sortare cu o capacitate de operare de 80.000 de colete pe zi. Cea mai importantă investiţie pe care am realizat-o anul trecut – şi una dintre cele mai mari investiţii ale companiei din ultimii ani – a fost extinderea şi modernizarea depozitului de la Ştefăneşti”, a declarat Adrian Mihai, CEO şi cofondator al FAN Courier.
Extinderea şi modernizarea HUB-ului de la Ştefăneşti a reprezentat o investiţie de 25 milioane euro. Suprafaţa totală a terenului achiziţionat pentru construirea noului HUB este de aproximativ 185.000 mp, unde există 17 corpuri de clădire, inclusiv construcţii subterane şi tehnologice, având o suprafaţă construită de aproximativ 30.000 mp. Noul HUB de la Ştefăneşti cuprinde un depozit de fulfillment, care acoperă peste 60% din suprafaţa construită, precum şi o zonă dedicată exclusiv livrărilor la FANbox şi Collect Point.
”Unul dintre cele mai ambiţioase proiecte ale companiei din ultimii ani a fost dezvoltarea şi extinderea reţelei de lockere FANbox şi, odată cu această extindere, a venit şi nevoia firească pentru un flux dedicat acestui tip de livrări, cu impact direct asupra operativităţii şi productivităţii companiei”, precizează compania.
Reţeaua de lockere FANbox este într-o continuă expansiune, atingând 2.000 de unităţi în acest moment. Până la finalul lunii februarie, reţeaua va număra 2.100 de unităţi, iar următoarele 500 de unităţi, pentru care a fost semnat deja contractul de livrare, urmează să fie instalate în anul în curs.
”2025 va fi anul în care compania se va concentra pe creşterea volumelor expediate la lockere, dar şi pe creşterea numărului de unităţi instalate. Ne propunem să avem o creştere de peste 80% în ceea ce priveşte volumele predate la locker anul acesta”, spun reprezentanţii companiei.
Dezvoltarea FAN Moldova este una dintre priorităţile FAN Courier. În 2024, FAN Moldova a ajuns la o cifră de afaceri de 2,2 milioane euro, dublu faţă de anul trecut şi la o cotă de piaţă de 20%. Targetul pentru 2025 este dublarea cifrei de afaceri şi obţinerea poziţiei de lider.
”Cu FAN Moldova, ţintim poziţia de lider de piaţă. Acum deţinem o cotă de piaţă de 20%, dar dezvoltarea semnificativă din ultimii doi ani ne-a creat premisele de a ajunge la 35% în acest an. Republica Moldova reprezintă în continuare o prioritate de dezvoltare pentru FAN Courier şi vom continua să identificăm soluţii de extindere şi de diversificare a serviciilor noastre pe piaţa din ţara vecină”, a declarat Felix Pătrăşcanu, cofondator FAN Courier.
În ultimii doi ani, FAN Moldova şi-a dublat anual volumul de livrări, de la 25.000 de expedieri pe lună în 2021, la 60.000 în 2023 şi la peste 100.000 în 2024. În prezent, compania îşi desfăşoară activitatea cu 50 de curieri proprii şi 40 de subcontractori.
Buget de investiţii de 40 de milioane de euro în 2025
FAN Courier a bugetat investiţii de 40 milioane de euro în 2025, un an care se anunţă mai puţin previzibil, ca urmare a instabilităţii politice şi a incertitudinii economice.
”Situaţia neclară din zona politică şi, mai ales, menţinerea acestei incertitudini, ar putea avea un impact şi asupra mediului de afaceri, în contextul în care România înregistrează deficite foarte mari. Încă nu avem semnale foarte clare în legătură cu eventualele modificări fiscale pentru anul în curs, de aceea, strategia noastră este una rezervată. Lipsa predicitibilităţii fiscale, incertitudinile economice, posibila scădere a consumului ca urmare a măsurilor de austeritate impuse de Guvern, toate acestea duc la un climat general tensionat, atât în rândul populaţiei, cât şi la nivelul mediului de afaceri”, a declarat Neculai Mihai, cofondator FAN Courier.
La capitolul provocări, pe lângă cele amintite mai sus, una dintre cele mai importante rămâne lipsa forţei de muncă, una dintre soluţii fiind recrutarea de lucrători din afara României, ceea ce necesită mai mult timp şi mai multe resurse financiare. În acest moment, în depozitele FAN Courier din Bucureşti şi din ţară lucrează 130 persoane de naţionalitate străină. A fost angajat personal din Nepal pe multiple funcţii-cheie de execuţie în mai multe depozite din România, ”iar aceştia s-au adaptat rapid la cerinţele organizaţiei şi la specificul echipelor locale, arătând profesionalism şi implicare”.
În acest context, strategia de investiţii şi de dezvoltare a companiei va fi ajustată pe parcurs, principalele direcţii pentru acest an fiind extinderea şi consolidarea poziţiei FAN Courier pe piaţa internaţională, mărirea capacităţii de stocare şi sortare prin modernizarea şi tehnologizarea HUB-urilor regionale, precum şi identificarea şi dezvoltarea continuă de servicii out of home delivery, cu tot ce înseamnă livrarea alternativă: lockere FANbox, locaţii partenere Collect Point şi sediile FAN din ţară.
În plus, în 2024, la Braşov, a fost instalat un sistem de panouri fotovoltaice cu o capacitate totală de 740 kW, în urma unei investiţii de aproximativ 600.000 de euro. Această infrastructură acoperă circa 60% din necesarul energetic al sediului local şi include baterii de stocare. Acest proiect completează investiţia de 1,8 milioane de euro din Ştefăneştii de Jos, unde a fost instalat un sistem fotovoltaic cu o capacitate de 2230 kW. Panourile produc energie verde, acoperind aproximativ 30% din consumul intern.
Pentru 2025 şi anii următori, FAN Courier îşi propune să continue investiţiile strategice în energie regenerabilă, extinzând proiectele atât în Bucureşti, cât şi în alte oraşe mari din România, consolidând astfel angajamentul faţă de sustenabilitate şi eficienţă energetică.
Flota de maşini electrice deţinută de FAN Courier creşte constant. În acest moment, compania are peste 150 de maşini electrice şi achiziţia acestora continuă. Maşinile parcurg circa 50 km zilnic şi livrează, cu precădere, în proximitatea sediilor companiei, acolo unde există o reţea proprie de staţii de încărcare, pentru ca vehiculele electrice din flotă să fie încărcate cu energie verde produsă “in-house”.
De asemenea, FAN Courier intenţionează să preia pachetul majoritar de părţi sociale al companiei de brokeraj vamal Marian’s Trading (MST), cu experienţă de peste 20 ani în domeniu, extinzându-şi, prin adăugarea componentei de comisionare vamală, competenţele pe segmentul supply chain/logistică. Acordul prin care FAN Courier preia 60% din părţile sociale ale brokerului vamal a fost semnat în luna decembrie şi urmează să se finalizeze, unul dintre aspecte fiind şi procesul de aprobare specific Consiliului Concurenţei.
Marian’s Trading este a doua companie românească, dupa achiziţia pachetului majoritar SLS Cargo în 2020, pe care fondatorii FAN Courier, Felix Pătrăşcanu, Adrian Mihai şi Neculai Mihai, decid să o integreze în strategia pe termen lung a FAN Courier.
”Serviciul de brokeraj vamal era singurul serviciu din zona de supply chain/logistică pe care FAN Courier nu îl acoperea în relaţia cu clienţii săi. Este din ce în ce mai important să putem ajuta clienţii să externalizeze toate procesele şi activităţile, să oferim o soluţie end-to-end şi astfel să ne îndeplinim misiunea asumată în relaţia cu ei. Acordul semnat cu Marian’s Trading este un parteneriat strategic, benefic pentru ambele părţi. Fondatorul Marian’s Trading rămâne asociat minoritar şi managing director al companiei de brokeraj vamal pentru că experienţa dobândită în cei peste 20 de ani de antreprenoriat şi competenţele acestuia sunt extrem de valoroase. Suntem foarte bucuroşi că, după trei ani de colaborare strânsă, devenim parteneri într-un proiect unde valorile comune ne vor susţine dezvoltarea viitoare”, a declarat Adrian Mihai, CEO şi cofondator FAN Courier.
Marian’s Trading este o companie fondată în 2003, specializată în brokeraj vamal, care oferă servicii complete de comisionare vamală – de la vămuire anticipată sau vămuire în afara orelor de program până la courier on board, plata datoriei vamale în numele clienţilor sau plata taxelor de handling.
Societatea a înregistrat în 2023 o cifră de afaceri de 18,7 milioane de lei şi un profit de 4,1 milioane de lei. Marian’s Trading are o bogată experienţă în serviciile de brokeraj vamal specifice industriei de curierat, având în portofoliu clienţi internaţionali de prestigiu. Echipa Marian’s Trading este formată din personal specializat, experţi atestaţi şi certificaţi de autoritatea competentă în domeniu, cei mai mulţi fiind licenţiaţi în Drept şi Legislaţie Vamală, Transporturi şi Economie.
”FAN Courier este un reper în mediul antreprenorial românesc, iar asocierea cu liderul pieţei vine cu oportunitatea de a învăţa de la cei mai buni şi de a creşte împreună cu ei. În cei trei ani de colaborare, am identificat valori comune care ne-au adus în punctul acesta şi ne-au convins că, împreună, putem acoperi mai eficient nevoile clienţilor şi, implicit, să putem accelera creşterea ambelor companii”, a declarat Marian Staicu, fondator şi managing director Marian’s Trading.
Prin includerea serviciilor furnizate de firma de brokeraj vamal, FAN Courier îşi va extinde portofoliul şi pe piaţa de supply chain/logistică din România şi integrează noi servicii în strategia de dezvoltare pe termen mediu şi lung a companiei. Astfel, FAN Courier îşi propune să deschidă noi puncte de vămuire atât pentru volumele de curierat din afara Uniunii Europene, cât şi pentru volumele non-curierat, core business-ul actual al Marian’s Trading.
La rândul său, FAN SLS Cargo, operatorul de logistică şi transport deţinut de FAN Courier a realizat anul trecut afaceri de peste 33,8 milioane euro, în creştere cu 34% faţă de anul anterior, principala direcţie de investiţii a companiei fiind dezvoltarea serviciului 4PL (Fourth-Party Logistics), ce presupune managementul integrat al întregului lanţ logistic pentru clienţii industriali, de la materii prime la produse finite. La creşterea afacerilor operatorului de transport în 2024 a contribuit, în mod special, dezvoltarea operaţiunilor în terminalul multimodal operat de către companie în zona de Vest a capitalei. Terminalul are o capacitate de stocare de 1200 de TEU-uri şi are implementat un sistem de operare modern (Navis Octopi) pentru automatizarea şi eficientizarea operaţiunilor.
FAN SLS Cargo Intermodal Terminal dispune de acest sistem de operare care ajută la integrarea şi automatizarea proceselor operaţionale între departamentele interne, integrarea cu partenerii de business (clienţi, transportatori, linii maritime), precum şi predictibilitatea internă şi externă a evenimentelor terminalului.
De asemenea, la creştere a contribuit şi deschiderea şi operarea unor centre de depozitare cu temperatură controlată în Bucureşti şi Cluj-Napoca.
”Toate investiţiile pe care le-am făcut în 2024 au venit ca o continuare firească a strategiei noastre de dezvoltare de business, a cărei principală direcţie este aceea de a identifica şi de a dezvolta soluţii de transport şi de depozitare inovatoare, pentru a deveni partenerii pe care clienţii noştri să se poată baza în dezvoltarea propriilor afaceri. Implementarea celor mai noi soluţii informatice, precum şi dezvoltarea de sisteme de transport integrat sunt promisiunea de calitate şi de promptitudine pe care o facem clienţilor care ne-au ales pe noi să le fim parteneri. În acelaşi registru se înscriu şi proiectele de investiţii pe care ni le-am propus pentru anul în curs şi care vizează identificarea de noi soluţii logistice şi de transport”, a declarat Mihai Stoica, managing director SLS Cargo.
Astfel, între proiectele de investiţii ale FAN SLS Cargo pe anul 2025 se regăsesc dezvoltarea unui nou serviciu integrat de transportul rutier frigorific, deschiderea şi operarea de noi centre de depozitare cu temperatura controlată în mai multe zone din ţară, extinderea rutelor intermodale către centre economice importante din Europa, precum şi dezvoltarea departamentelor Customer Service şi Comercial.
În 2025, priorităţile de business ale FAN SLS Cargo vizează creşterea profitabilităţii prin majorarea numărului de containere transportate feroviar, dezvoltarea reţelei de transport frigorific şi diversificarea serviciilor. Totodată, compania va investi în proiecte de digitalizare, în sustenabilitate şi în oameni, direcţii care vor creşte componenta de inovaţie în relaţia cu clienţii şi furnizorii.
”Pentru anul în curs, FAN SLS Cargo anticipează o creştere de 25%, principalele provocări fiind modificările fiscale, care ar putea genera preţuri de transport şi de depozitare mai mari, ca urmare a majorării taxelor de drum, scumpirii carburanţilor şi inflaţiei. Alte dificultăţi cu care se confruntă operatorul în sectorul în care activează ţin de termenele mari de încasare a facturilor pentru serviciile de transport prestate, dar şi cu timpii mari de aşteptare la punctele de trecere a frontierei. Acest ultim aspect este de aşteptat să scadă semnificativ ca urmare a intrării României în spaţiul de liberă circulaţie Schengen. Pe de altă parte, în cazul transportului maritim, au crescut timpii de tranzit din cauza conflictului din Marea Roşie, fapt ce a generat şi creşterea tarifelor de achiziţii pe transport maritim”, mai arată compania.
FAN SLS Cargo este o companie fondată în 2014 de omul de afaceri Mihai Stoica, având ca obiect de activitate servicii de transport şi logistică. În 2019, în acţionariatul companiei intră FAN Courier, liderul pieţei de curierat din România, obiectivul parteneriatului semnat cu acţionarul SLS Cargo fiind de a extinde serviciile oferite clienţilor din curierat.
FAN Courier este o companie cu capital integral românesc, fondată în 1998 de Felix Pătrăşcanu, Adrian Mihai şi Neculai Mihai, companie care a devenit, în 2006, liderul pieţei româneşti de curierat. FAN Courier deserveşte peste 65.000 de clienţi, majoritatea persoane juridice, cu peste 8.800 de angajaţi şi colaboratori şi a unei flote auto de aproximativ 5.700 de autovehicule.