Compania Naţională pentru Investiţii Rutiere (CNIR) a lansat, de la începutul activităţii, în primele 10 luni de mandat (aprilie 2024- ianuarie 2025), şapte licitaţii pentru construirea a 270 de kilometri de drumuri de mare viteză, contracte estimate la 38 miliarde lei (aproximativ 7,6 miliarde euro).
”De la începutul activităţii CNIR, în primele 10 luni de mandat (aprilie 2024- ianuarie 2025), conducerea executivă a Companiei a demarat proiecte de autostrăzi şi drumuri expres atât de necesare şi aşteptate. Concret, au fost lansate 7 licitaţii pentru construirea a 270 de kilometri de drumuri de mare viteză, contracte estimate la 38 miliarde lei (aproximativ 7,6 miliarde euro)”, anunţă CNIR după ce preşedintele Consiliului de Administraţie al Companiei Naţionale pentru Investiţii Rutiere (CNIR), Cătălin Urtoi, i-a cerut directorului CNIR, Gabriel Budescu, să nu blocheze lansarea ultimelor licitaţii pentru trei tronsoane din cadrul A8.
Astfel, pe lângă aprobarea primului buget al companiei, CNIR are în derulare, în diferite etape ,următoarele:
- 7 licitaţii publicate în SEAP pentru proiectarea şi execuţia a 270 de kilometri de autostradă şi drum expres (5 loturi, cu o lungime de 143 de kilometri pe Autostrada Unirii A8 Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni, în procedură de depunere sau evaluare oferte). Celor cinci loturi de pe A 8 li se adaugă contractele pentru construirea Drumurilor Expres Focşani-Brăila, respectiv Bacău-Piatra Neamţ.
- 5 licitaţii publicate pentru supervizarea lucrărilor de proiectare şi execuţie pentru patru loturi ale Autostrăzii Unirii -A8, respectiv supervizarea pentru Drumul Expres Focşani-Brăila (valoare de peste 300 milioane lei).
- Licitaţia pentru realizarea studiului de fezabilitate ”drum de mare viteză Bucureşti-Giurgiu”.
- Contractul în derulare pentru finalizarea studiului de fezabilitate al Autostrăzii A 13 Braşov-Bacău.
”Colectivul CNIR va continua procesul de realizare a proiectelor de infrastructură rutieră, parcurgând cu profesionalism toate etapele necesare”, spun reprezentanţii companiei.
Pe lângă proiectele proprii ale CNIR, unele obiective au fost preluate de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere -CNAIR, mai ales cele concentrate în zona Moldovei, proiecte la care au contribuit atât colegii din CNAIR, cât şi ONG-urile direct interesate de dezvoltarea infrastructurii rutiere.
”În continuare, CNIR va prelua şi alte obiective majore de infrastructură rutieră, obiective care se vor regăsi în prima strategie de dezvoltare a infrastructurii de transport rutier a CNIR pe termen lung, mediu şi scurt, ce va fi adoptată de către Consiliul de Administraţie al CNIR. Şi noi, cei de la CNIR, ne dorim să implementăm cât mai repede proiectele, dar toate lucrurile trebuie făcute cu responsabilitate tehnică şi financiară şi cu respectarea termenelor din legislaţie. Vă asigur că rămân, în continuare, dedicat obiectivului pentru care a fost înfiinţată Compania Naţională de Investiţii Rutiere şi ţin cont de toate opiniile exprimate cu bună-credinţă şi în mod constructiv, fără a denatura realitatea”, a declarat directorul general al CNIR, Gabriel Budescu.
Preşedintele Consiliului de Administraţie al Companiei Naţionale pentru Investiţii Rutiere (CNIR), Cătălin Urtoi, i-a cerut directorului CNIR, Gabriel Budescu, să nu blocheze lansarea ultimelor licitaţii pentru trei tronsoane din cadrul A8. Totodată, Urtoi îi cere directorului CNIR să trimită documentaţiile pentru a putea fi aprobate în şedinţa din această săptămână a Consiliului de Administraţie al CNIR. De asemenera, o asociaţie civică din Iaşi cere intervenţia ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, în acest caz.
Preşedintele CA al CNIR, Cătălin Urtoi, a scris pe Facebook că decizia de transmitere a documentaţiei către CA al CNIR cu privire la ”necesitatea şi oportunitatea privind demararea procedurilor de achiziţie publică în vederea încheierii Contractului de Proiectare şi Execuţie lucrări pentru obiectivul de Investiţii Autostrada Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni” ţine ”strict” de directorul general al CNIR.
Cătălin Urtoi susţine că este vorba despre Tronsonul 3 Leţcani (DN28) – DN24 (Iaşi), Tronsonul 4 DN24 (Iaşi) – Golăeşti şi Tronsonul 5 Golăeşti – Vama Ungheni.
”Ţine strict de decizia directorului general CNIR şi de nimeni altcineva, în condiţiile în care cele trei documente aunt avizate intern de toate direcţiile încă din data de 17 ianuarie. Dacă domnul director general CNIR ar fi avut intenţia să nu blocheze acest proiect, atunci l-ar fi introdus pe ordinea de zi a şedinţei convocate de dumnealui în data de 29 ianuarie 2025. Directorul general CNIR ar putea să deblocheze cele trei loturi de pe Leţcani-Ungheni dacă doreşte. Încă mai are timp să le transmită”, a afirmat preşedintele CA al CNIR, Cătălin Urtoi.
Totodată, Urtoi a adăugat că a devenit incomod în cadrul instituţiei şi chiar i se sugerează să nu mai stea ”aşa mult pe la companie”.