Asociaţia Internaţională a Transportului Aerian (IATA) a prognozat pentru 2025 venituri globale ale industriei aviatice de peste un trilion de dolari, împreună cu un număr record de 5,2 miliarde de pasageri, în pofida dificultăţilor în aprovizionarea cu aeronave noi, transmite Reuters.
Potrivit directorului general al IATA, Willie Walsh, întârzierile livrărilor din partea producătorilor Boeing şi Airbus, precum şi a furnizorilor lor, limitează creşterea industriei şi împiedică companiile aeriene să reducă costurile de combustibil.
”Situaţia este inacceptabilă,” a afirmat Walsh, acuzând furnizorii că acţionează ca nişte ”cvasi-monopoluri.”
Airbus şi Boeing au anunţat reduceri ale obiectivelor de livrare din cauza problemelor de producţie şi reglementare, în timp ce industria aerospaţială avertizează că presiunile de aprovizionare ar putea continua până în 2025.
Perspective optimiste şi provocări
IATA estimează un profit net al industriei de 36,6 miliarde de dolari pentru 2025, în creştere faţă de 31,5 miliarde prognozate pentru 2024. Această redresare vine după pierderile masive de 140 de miliarde de dolari înregistrate în 2020, în timpul pandemiei.
Deşi cererea de călătorii a revenit puternic, companiile aeriene au fost criticate de grupurile de mediu pentru creşterea numărului de zboruri, care contribuie la creşterea emisiilor.
Impactul administraţiei Trump
Walsh a exprimat optimism cu privire la preşedintele-ales Donald Trump, menţionând că politicile sale favorabile afacerilor ar putea sprijini industria aviaţiei. El a anticipat scăderea costurilor de combustibil ca urmare a sprijinului acordat producţiei americane de petrol.
Cu toate acestea, conflictele din Orientul Mijlociu şi Ucraina, precum şi eventualele tarife comerciale, rămân riscuri majore pentru industrie.